آفتاب

کمیسیون اجتماعی مجلس صدای بازنشستگان باشد

کمیسیون اجتماعی مجلس صدای بازنشستگان باشد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: امروز بازنشستگان تریبونی برای بیان مطالبات و مشکلات خود ندارند و نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کرده و انتظارات و مسائل خود را به گوش مسوولان برسانند، به همین دلیل کمیسیون اجتماعی بهترین مکان برای طرح مشکلات موجود و صدای بازنشستگان است.

به گزارش ایلنا، جمشید تقی زاده در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعضای هیات مدیره و مدیران صندوق، سازمان تامین اجتماعی و رئیس، هیات رئیسه و اعضای کمیسیون اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: قوانین متعددی در کشور از جمله قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی وجود دارد که هنوز به طور کامل اجرا نشده است، بنابراین، وقتی قانونی مصوب می‌شود و اجرایی نمی‌شود مشکلات را دو چندان می‌کند.

وی ادامه داد: بحث تعهدات بیمه‌ای و اینگونه مسائل از جمله مولفه‌هایی‌است که مورد توجه قرار نگرفته و اکنون به مهم‌ترین مسائل حوزه بازنشستگی‌تبدیل شده است.

تقی زاده با اشاره به کاهش تصدی گری و سیاست خروج از بنگاه داری گفت: شرایط امروز برای صندوق‌ها اینگونه است که بنگاه‌های اقتصادی در اختیار را چه سودده و چه زیان ده واگذار کنند، اما باید توجه کرد که این اموال، سرمایه و دارایی‌های بازنشستگان است که در صورت فروش باید عواید آن را در جایی سرمایه‌گذاری کرد که سود حاصل از آن صرف رفاه اجتماعی بازنشستگان شود.

وی افزود: ما باید جایی سرمایه‌گذاری کنیم که از منابع حاصله بتوانیم برای بازنشستگان کارآفرینی‌کنیم و علاوه بر حقوق و معیشت در حوزه های درمان و سلامت و آموزش نیز منابع ایجاد کنیم. بنابراین اصرار بر فروش بنگاه‌ها می‌تواند به همان میزان مخرب باشد که‌اصرار به واگذاری بنگاه‌ها برای رد دیون دولت مخرب بود.

تقی زاده یادآور شد: صندوق بازنشستگی کشوری بسته‌ای جامع را به عنوان راهکار پیشنهادی که شامل مطالعات تخصصی و‌‌ کارشناسی از چندین کشور مهم دنیا در حوزه بیمه و بازنشستگی به همراه مطالعات جامع در داخل کشور می شود، پیشنهاد داده که در صورت تصویب می تواند راهگشا و اثربخش باشد.

وی در ادامه با تاکید بر‌اینکه بهبود معیشت بازنشستگان از اولویت‌های صندوق بازنشستگی کشوری است، گفت: قانون‌گذاران و تصمیم گیرندگان باید تلاش کنند تا نارضایتی و تبعیض‌های ناشی از اجرای برخی قوانین را به حداقل برسانند. فاصله حقوق در بین بازنشستگان باید منطقی ترمیم شود که این تبعیض ناشی از قوانین و مقررات بالادستی است که باید اصلاح شود.

تقی زاده تاکید کرد: ما کارگزار بازنشستگان در صندوق هستیم و باید منافع بازنشستگان و صندوق را در نظر بگیریم. درد و رنج بازنشستگان را به ویژه در ۲۲ سفر استانی می‌شنوم و از نزدیک حس می‌کنم و این شرایط بسیار سختی بوده و نیازمند تصمیم جدی است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه حقوق و معیشت، بهداشت و درمان و منزلت مهم‌ترین انتظارات بازنشستگان است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با کمک کمیسیون اجتماعی و سایر نمایندگان مجلس و همکاری دولت، در این حوزه‌ها برنامه‌هایی را اجرا کنیم.

کد N1905570

وبگردی