آفتاب

بانک قرض الحسنه مهر ایران در نگاه جامعه روحانیت

بانک قرض الحسنه مهر ایران در نگاه جامعه روحانیت

نگاه روحانیت به مباحث مالی و اقتصادی همواره شایان توجه بوده و این مهم با توجه به به مفهوم قرض الحسنه ضرورت توجه بیشتری دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از  روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، با تصمیم دولت نهم مبنی بر تأسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران به منظور تحقق اصل مهرورزی و عدالت محوری و برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و تلاش در راستای خدمت به بندگان خدا از طریق رفع نیازهای اقشار کم درآمد جامعه، این بانک با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و با مشارکت بانکهای دولتی توسط رئیس جمهور وقت در سال ۱۳۸۶ افتتاح و با گسترش و توزیع موزون شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

بانک قرض الحسنه مهر ایران در بدو امر با ۲۰۰۰ واحد بانکی متشکل از ۳۰۰ شعبه واگذاری از بانکهای سهامدار و ۱۷۰۰ واحد بانکی (باجه) مستقر در شعب بانکهای سهامدار شروع به کار کرد که پس از تشکیل ساختار و سازمان این بانک به دلیل توسعه کیفیت شعب بانکی، کلیه شعب آن بانک به صورت مستقل شروع به کار نموده و هم اکنون با ۵۳۰ شعبه و البته همراه با ارائه خدمات کامل بانکداری الکترونیک در حال فعالیت است.

در مدت فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران، جامعه روحانیت به عنوان رهبران دینی که همواره بر شرعی بودن قوانین بانکی، سودها و تسهیلات اعطایی توسط بانک‌ها دغدغه مسائل اقتصادی را داشتنند از بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان مروج سنت قرض الحسنه یاد کرده و توصیه‌ها و نکاتی را پیرامون این بانک ابراز داشتند.

در ادامه مروری داریم بر نکات و توصیه‌های مطروحه توسط علمای مذهبی برجسته کشور پیرامون جایگاه بانک قرض الحسنه مهر ایران:

مبنایی بر توسعه و پیشرفت کشور

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه استان گلستان و امام جمعه شهر گرگان ابراز داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌تواند الگو مناسبی برای بانک‌های کل کشور باشد.

وی افزود: معاملات و مسائل اقتصادی نسبت به گذشته دگرگونی‌های بسیاری را دچار شده است، به نحوی که امروز نمی‌توان بانک‌ها را از زندگی اجتماعی انسان‌ها جدا کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: از نظر غرب، ساز و کار بانکی بر مبنای سود است، این نوع بانکداری گرچه به توسعه اقتصادی منجر می‌شود، اما بانکداری اسلامی یک ضرورت زندگی و اجتماعی است که باید به بهبود معیشت مردم توجه کند.

نورمفیدی تاکید کرد: برای آنکه این ضرورت در مسیر توسعه کشور به‌کار آید باید از ظرفیت قرض‌الحسنه استفاده شود. در این راستا، لازم است تا اصل بانکداری براساس توسعه کشور باشد و به سوی تولید و رونق اقتصادی حرکت کند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان به نقش توسعه کشور از طریق سیستم بانکی تاکید کرد و افزود: بانک‌ها باید مبنا را بر توسعه و پیشرفت کشور قرار دهند و ارزش پول مردم باید در بانک‌ها حفظ شود.

کمک به بهبود معیشت مردم

آیت الله سید کاظم نور مفیدی همچنین بیان داشت: قرض الحسنه، از ابزارهای کمک به بهبود معیشت و گره گشایی از نیازمندان واقعی جامعه است و اهتمام در ارائه خدمت با هدف کسب رضایت مردم باقیات و صالحات به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: خدمات این بانک در دستگیری از آحاد مردم و توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه بسیار مؤثر است و اقدامات مثبت و مطلوب صورت گرفته نقش بسزایی در توسعه و ترویج بانکداری اسلامی در بستر قرض الحسنه ایفا می‌کند.

توجه به فرهنگ قرض الحسنه، راهکار توسعه بانکداری اسلامی

آیت‌الله طباطبایی نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان بیان داشت: گسترش و ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه از گام‌های مؤثر در توسعه بانکداری اسلامی و تسریع در رونق اقتصادی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف آن به ویژه در حوزه اشتغالزایی لازم است تا بسیاری از سرمایه‌ها در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی به کار گرفته شود.

آیت الله طباطبایی‌نژاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در اصلاح بانک‌ها مؤثر دانست و افزود: یکی از اهداف جمهوری اسلامی گسترش قرض‌الحسنه به تمامی سیستم بانکی کشور می‌باشد و ایجاد بانک‌های تخصصی در این حوزه نشان دهنده توجه به بانکداری اسلامی است.

وی بازگشت به فرهنگ قرض‌الحسنه و گسترش آن را یکی از راه‌های بهبود اقتصادی برشمرد و تأکید کرد: بانک‌ها می‌توانند بخشی از سرمایه خود را در امور تولیدی و تجارت سرمایه‌گذاری کنند تا هزینه‌های آنها تأمین شود؛ البته این کار در صورتی است که مردم پول‌های خود را به عنوان قرض در اختیار بانک گذاشته باشند در غیر این صورت با پول امانت مردم نمی‌توان چنین اقداماتی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تمجید از کارمزدهای پایین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیان کرد: تا جایی که ممکن است باید کارمزد تسهیلات را کاهش داد تا مشکلات مردم هر چه زودتر برطرف شود.

وی فعالیت‌های بانکی را بسیار دقیق و علمی دانست و ادامه داد: معوقات بسیار کم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان‌دهنده این موضوع است که مشتریان این بانک از اقشار صادق، زحمت‌کش و خداشناس هستند؛ زیرا اگر غیر از این بود میزان معوقات بسیار بیش از این اعداد بود.

آیت الله طباطبایی‌نژاد به مسئولان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توصیه کرد: مراقبت تشویق‌ها و تحسین‌های نامتعارف باشید؛ زیرا بسیاری از این‌ها دام‌های شیطانی است. راه و رسالت اصلی خود را با قدرت و دقت لازم ادامه دهید و تلاش کنید تا جایی که ممکن است به مردم کمک کنید.

وی خواستار اجرای سیاست‌های حمایت از تولیدکنندگان شد و گفت: باید به تولیدکنندگان کمک بیشتری شود. اراضی رایگان و تسهیلات کم‌بهره به آنها داده شود و روند صدور مجوزها نیز تسهیل شود تا با رونق صنعت و تولید، زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان فراهم شود و مشکلات اقتصادی کاهش یابد.

حمایت از تولید ملی با خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران

آیت الله صفائی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های صورت گرفته توسط بانک اظهار داشت: خدمات و طرح‌های تسهیلاتی این بانک در شرایط کنونی اقتصاد می‌تواند به پیشرفت و بهبود تولید کمک کند.

وی افزود: افراد بخشنده و خیر در نزد خداوند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و چنانچه تخصیص قرض الحسنه با اخلاص باشد، نزد پروردگار متعال چندین برابر پاداش دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تصریح کرد: خدمات بانک قرض الحسنه مهرایران می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی مؤثر باشد و با حمایت از تولید، نقش بسزایی در اشتغال و کارآفرینی ایفا کند.

پیشرفت و ترقی در سایه بانکداری اسلامی

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌سنت در مراسم نماز جمعه زاهدان در سخنان خود بر اهتمام بانک قرض الحسنه مهر ایران در ترویج سنت قرض الحسنه در کشور تأکید کرده و با توجه به ضرورت رعایت قوانین شرعی از سوی بانک‌ها ابرز داشت: بانک قرض الحسنه مهر ایران توانسته است وام‌های قرض‌الحسنه با سود صفر درصد در اختیار مردم قرار دهد.

وی در ادامه افزود: توصیه ما به تمام بانک‌ها آن است که قوانین بانکداری اسلامی را تجربه و رعایت کنند. یقیناً در این مسیر نصرت الله تعالی و حمایت‌های مردمی با آنها خواهد بود.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان ساخت: تجربه ثابت کرده است بانک‌هایی که تلاش کرده‌اند قوانین اسلامی را رعایت کنند، بیش از سایر بانک‌ها پیشرفت و ترقی کرده‌اند.

تدبیری برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه

آخوند عبدالحی میرزاعلی،‌ امام جمعه اهل سنت شهرستان آق‌قلا گفت: اجرای قرض الحسنه واقعی، تدبیری برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه است و امیدواریم با حضور بانک قرض الحسنه مهرایران زمینه برای تحقق بانکداری اسلامی توسعه یابد.

وی در ادامه اظهار داشت: در گذشته یکی از بانک‌های استان در مورد مسائل فقهی استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه مذاکراتی داشته و در این خصوص ۴ نشست تخصصی با حضور علمای اهل تسنن برگزار شده است.

امام جمعه اهل سنت آق‌قلا ادامه داد: منزل ما، منزل کارکنان و مسئولان بانک قرض الحسنه مهر ایران است و امید است که این مذاکرات ادامه یابد تا با ترسیم الگوی مناسبی از قرض الحسنه بتوانیم به پیشبرد بانکداری در این بستر کمک کنیم.

رونق فعالیت‌های اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال پایدار

حجت الاسلام و المسلمین نواب، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: این بانک گامهای شایسته‌ای برای اجرا و تحقق بانکداری اسلامی برداشته و تسهیلات قرض الحسنه آن در ارتقای معیشت طلاب تأثیر گذار است.

وی افزود: خدمات و طرح‌های تسهیلاتی این بانک در راستای توسعه و ترویج بانکداری اسلامی است که می‌تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی ایفا کند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب، سبد محصولات بانک را برای اقشار نیازمند بویژه روحانیون و طلاب کم بضاعت بسیار مناسب و درخور تحسین دانست و با تشریح وضعیت اقتصادی حال حاضرجامعه، نقش قرض الحسنه را در رونق فعالیت‌های اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال پایدار حائز اهمیت بر شمرد.

آرامش و اعتماد جمعی؛ ترویج اقتصاد اسلامی

آیت الله عاملی رئیس حوزه علمیه خراسان رضوی بیان داشت: ترویج و اشاعه فرهنگ قرض الحسنه باعث آرامش جامعه و اعتماد و اطمینان جامعه روحانیون کشور است.

وی ادامه داد: بانک قرض الحسنه مهرایران از ثمرات انقلاب است و به سبب بانکداری و ترویج اقتصاد اسلامی مورد وثوق و اعتماد کلیه طلاب حوزه علمیه است.

حضرت آیت الله عاملی افزود: بانک قرض الحسنه مهرایران در برخورد با ارباب رجوع و رعایت اخلاق اسلامی شایسته و سرآمد بانکها است و این بانک به عنوان یک نهاد انقلابی مورد تأیید جامعه روحانیون و حوزه علمیه خراسان رضوی می‌باشد.

وی عملکرد بانک قرض الحسنه مهرایران را قابل تقدیر دانست و بیان داشت: طرح مسکن طلاب فرصت مناسبی برای طلبه‌های خراسان رضوی بوده است که با همیاری بانک قرض الحسنه مهرایران به شکلی مطلوب اجرائی شد.

رئیس حوزه علمیه خراسان رضوی، پتانسیل نهفته در عرصه وقف و موقوفات را بسیار زیاد دانست و این امر را مناسب فعالیت‌های بانک قرض الحسنه مهرایران و در راستای طرح همیاران مهر خواند.

راهی برای خروج از بحران‌های اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین عبدوس، امام جمعه موقت سمنان پس از تبیین عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران، حمایت از خدمات قرض الحسنه این بانک در راستای تحقق صحیح بانکداری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین با اشاره به پرداخت وام‌های قرض الحسنه با کارمزد صفر تا چهار درصد، فعالیت این بانک را در حوزه عقد قرض الحسنه و مطابق با موازین اسلامی دانست.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد، بعنوان یکی از راههای خروج از بحران‌های اقتصادی که شبکه بانکی ما را تهدید می‌کند، سایر بانکها نیز به این سمت حرکت کنند.

کد N1904983

وبگردی