آفتاب

مردم مکزیک امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند

مردم مکزیک امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند

نامزد حزب مخالف رئیس‌جمهوری فعلی مکزیک خود را تنها فردی می‌بیند که می‌تواند طبقه‌ای سیاسی را مستقر کند که اختلاس‌های ریاست‌جمهوری، روند رو به رشد جنایت و سال‌ها رشد اندک اقتصادی، آن را زمین‌گیر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مردم مکزیک امروز -یکشنبه- برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند؛ انتظار می‌رود این انتخابات قدرت را به دست یک خارجی ضد نظام بدهد که خون ناسیونالیستی را در رگ‌های حکومت جاری کند و اختلاف با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، را افزایش دهد. 

«آندره لوپز اوبرادور»، شهردار پیشین مکزیکو سیتی، در کارزار انتخاباتی‌اش مردم را با خود همراه کرده و چنانچه بتواند حزب انقلابی سازمانی (پی‌آر‌آی)، حزب میانه‌رو حاکم را شکست دهد، نخستین چپ‌گرایی خواهد بود که پس از دهه‌ها قدرت را در مکزیک به دست می‌گیرد. 

لوپز که پیش‌تر در انتخابات سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ نیز کاندیدا شده بود،‌ خود را تنها فردی می‌بیند که می‌تواند طبقه‌ای سیاسی را که مستقر کند که اختلاس‌های ریاست‌جمهوری، روند به به رشد جنایت و سال‌ها رشد اندک اقتصادی، آن را زمین‌گیر کرده است. 

لوپز روز چهارشنبه در آخرین کارزار خود در یک ورزشگاه فوتبال گفت: «رئیس‌جمهوری جدید مکزیک این صلاحیت اخلاقی و سیاسی را دارد تا از همگان بخواهد براساس همبستگی و صداقت رفتار کنند و راستی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.»

طبق قانون اساسی مکزیک، «انریکه پنیا نیه‌تو» رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، حق کاندیداتوری دوباره در انتخابات را ندارد. با این حال، پس از آن‌که در تحقیقات مربوط به رسوایی مالی اسم او در کنار دیگر مقام‌های حزب حاکم مطرح شد،‌ به محبوبیت وی خدشه جبران‌ناپذیری وارد شد. 

 

کد N1904954

وبگردی