آفتاب

با همه امکانات به گسترش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کمک می‌کنیم

با همه امکانات به گسترش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کمک می‌کنیم

جلسه مشترک محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر) و سیدابوالفضل رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری) برگزار شد.

به‌ گزارش ایلنا، جلسه مشترک محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر) و سیدابوالفضل رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری) برگزار شد.

در این جلسه، واعظ مهدوی خواستار ایجاد زمینه انعقاد یک تفاهم نامه شد. وی گفت: دستور این معاونت برای تشکیل ستاد بیمه روستاییان در استان‌ها موثر بوده است اما انتظار داریم این جلسات جدی‌تر برگزار و استانداران در این جلسات شرکت نمایند. همچنین با تشکیل ستاد کشوری بیمه روستاییان با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، نیرو و سایر ارگان‌های مرتبط با این حوزه در جهت اطلاع‌رسانی جامعه مشمول می‌توانیم گام‌های موثری برداریم.

واعظ‌مهدوی با اشاره به صدور احکام بازنشستگی پیس از موعد، عنوان کرد: برای اولین بار برای کشاورزان، روستائیان و عشایر، حکم بازنشستگی صادر می‌شود و این به منزله قدردانی از این تولیدکنندگان است. صندوق آنها را بازنشسته کرده و حکم و فیش حقوقی برایشان صادر می‌نماید و افراد می‌توانند برای ضمانت‌های مختلف از این دو مدرک استفاده نمایند.

وی ادامه داد: در بعضی از مناطق، تفاهم نامه‌هایی با استانداران منعقد گردیده تا استانداری‌ها عضویت افراد فاقد بیمه را تسهیل بخشند. همچنین به دنبال ایجاد ساز و کارهایی برای خیرین بیمه‌پرداز هستیم تا افرادی که توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند توسط این خیرین به عضویت صندوق درآیند. بیشتر اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا تحت پوشش بیمه نیستند. ما به دنبال تحت پوشش قراردادن و آگاهی این افراد از شرایط و مزایای صندوق هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر با یادآوری خشکسالی‌های اخیر در مناطق مختلف کشور، عنوان کرد: طبق مذاکرات انجام شده با وزیر کشور از وی خواستیم مناطقی را که دچار زلزله، خشکسالی و یا موارد غیرمترقبه شده‌اند جزو موارد تعیین بحران لحاظ نموده و حق بیمه آنها را از محل بودجه تامین کند.

در ادامه، رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری) گفت: یکی از مشکلات امروز کشور، برنامه‌ریزی‌های اشتباهی است که به اقشار فرودست فشار می‌آورند. این افراد صدای ضعیفی دارند و به همین خاطر از بسیاری از مواهب دولت کم بهره‌اند. روستاییان و عشایر به خصوص ساکنین مناطق سیستان و بلوچستان از جمله این محرومین هستند. وقتی به این اقشار رسیدگی نشود فاصله طبقاتی بین این قشر با سایرین زیاد شده و آه و حسرت برای این افراد باقی می‌ماند .

رضوی تاکید کرد: ما باید به همه بقبولانیم که در جهت همه‌گیر شدن بیمه روستائیان و عشایر سرعت عمل بیشتر شود. امروز نیمی از خانوارهای روستایی و عشایر فاقد بیمه هستند و ما باید آنها را از این بیمه و مزایای آن مطلع سازیم. اگر به آنها اطلاع دهیم که می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق بازنشستگی دریافت کنند قوت قلبی برایشان بوده و  تبلیغ بسیار خوبی در جهت آگاهی روستاییان و عشایر است. کارگر، کارگر است. شهری و روستایی معنایی ندارد. درواقع، سختی کار کارگر کشاورز به مراتب بیشتر از کارگر شهری است و کارگر روستایی باید در زمان پیری آسودگی خیال داشته باشد.

وی با بیان اینکه فیش و حکم مستمری مدرک معتبری است، اظهار داشت: با ارگان‌های مختلف ستاد بیمه‌ای فراگیر تشکیل شده و در این ستاد فیش حقوق بیمه روستاییان به عنوان مدرک معتبر برای انواع ضمانت‌نامه‌ها شناخته می‌شود و بیمه محصولات و بیمه دام نیز با این بیمه هماهنگ شده و در صورت نیاز در بودجه گنجانده می‌شود . بیمه اعضای شوراهای اسلامی روستا و مناطق عشایری بسیار خوب است و لازم است موارد مربوط به عضویت آنها تنظیم و به صورت هماهنگ اعلام گردد. همچنین باید برای شوراهای روستاها دوره آموزشی فواید بیمه گذاشته شود و آموزش عدد و رقمی به آنها داده شود نه صرفاً آموزش تئوری، تا با اطلاع‌رسانی به مردم آنها را از مزایای بیمه و سودی که برایشان خواهد داشت مطلع سازند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در پایان، خاطر نشان کرد: ما هر طور که بتوانیم در جهت گسترش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کمک خواهیم کرد و برای تخصیص اعتبارات لازم در بودجه 98 کل کشور اعلام آمادگی می‌کنیم.

کد N1904944

وبگردی