آفتاب

سالانه یک میلیون به آمار بیکاری اضافه می‌شود

سالانه یک میلیون به آمار بیکاری اضافه می‌شود

وزیر کشور گفت: آمار بیکاری ۲ میلیون نفر بوده و یک میلیون سالانه اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به عملکرد وزارت کشور گفت: سال ۹۷ وزارت کشور اولویت خود را مشخص کرده است که نخستین آن‌ها امنیت است که در راستای آن بحث انسجام و وحدت ملی را قرار دادیم.

وی ادامه داد: موضوع رضایت‌مندی مردم به عنوان یکی از اولویت‌ها قرار داد که مخرج مشترک آن امنیت و وحدت و انسجام ملی است. همه معاونت‌ها برنامه داشتند که رضایت‌مندی بحث اول آن‌ها باشد.

وزیر کشور با اشاره به تقسیمات کشوری و توسعه افزود: دستور دادیم مجموعه وزارت کشور به خوبی این کار را انجام دهد.

رحمانی فضلی ادامه داد: بحث بعدی آسیب‌های اجتماعی بود و طبق گزارشی که به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دادیم بنا شد کارها انجام شود تا عقب ماندگی‌ها جبران شود و علاوه بر این مورد کارهای دیگر به خوبی پیش برود.

وی افزود: بحث بعدی در حوزه سیاسی محور نخست آن مشارکت سیاسی بود که به اعتراضات مردم در قالب محورهای قانونی پاسخ دهیم برای همین مکان‌هایی را مشخص کردیم و این پیشنهاد را به دولت ارائه دادیم که مردم در امنیت کامل مطالبات خود را بیان کنند.

رحمانی فضلی گفت: ما به بحث انتخابات مجلس در نیمه دوم سال نزدیک خواهیم شد که لازم است، جلساتی در این خصوص با احزاب و تشکل‌ها داشته باشیم.

وزیر کشور در پاسخ به سوال ایلنا درباره ناآرمی‌های خرمشهر و آمار کشته‌ها و زخمی‌ها گفت: این آماری که از کشته شدن افراد در خرمشهر گفته می‌شود درست نیست، فقط یک نفر زخمی شده که در بیمارستان بستری شده است. در خرمهشر هیچ کشته‌ای نداشتیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ماده ۱۳ احزاب تاکید کرده که شرایط لازم برای تجمعات را فراهم کنیم، گفت: با توجه به ویژگی‌های قانونی و اینکه در هر تجمعی مکان، مسئول و شعارهایش باید کاملا مشخص باشد، تا کنون ما درخواست مشخصی نداشتیم. اگر این درخواست مطرح شود، ما بررسی می‌کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: چند نفر کشته نشده‌اند؛ تیراندازی بوده و یک زخمی به بیمارستان رفته است. موضوع امنیت، اصل است. اصلی‌ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است. اگر مجوزها درست باشد و اگر پاسخ‌گو باشند و امنیت را برقرار کنند، با برگزاری تجمعات در مکان‌های مشخص مشکلی نداریم . اعتراضاتی که به کف خیابان می‌رسد، افرادی پیدا می‌شوند که هیجانی می‌شوند؛ افرادی هستند که سواستفاده می‌کنند. اقداماتی می‌کنند و موجب خدشه دار شدن امنیت و انتظامات می‌شوند. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند. اگر به وظایفشان پاسخ ندهند، امنیت و انتظام خدشه دار می‌شود.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که هر چه زودتر این اعتراضات با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسئولین تمام شود.

او در خصوص سرنوشت لایحه جامع انتخابات گفت: لایحه جامع انتخابات از دوران آقای موسوی لاری در وزارت است.  تقریبا بیش از سه سال این فرایند طول کشید؛ از همه احزاب، اشخاص و گروه‌ها خواستیم که نظر بدهند. این لایحه زمانی آماده شد که همزمان با آن سیاست های کلی نیز ابلاغ شد و دوباره به وزارت کشور بازگشت.

وزیر کشور تاکید کرد: این لایحه در حال حاضر در دولت است. قرار شد بخشی از موارد که در دولت مطرح شده، دوباره مورد بررسی قرار دهیم. ما قصد داریم ظرف دو سه هفته موارد را بررسی کنیم.

وی افزود: ما تلاش کردیم همه نقص‌ها در این قانون رفع شود و در انتخابات سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.

رحمانی فضلی درخصوص شکل گیری اعتراضات در کشور مانند اعتراضات دی ماه، اعتراضات بازار تهران و آب در خرمشهر، گفت: ما در وزارت کشور اعتراضات را به صورت مستقل بررسی می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شرایطی ایجاد می‌شود و بهره‌برداران از آن استفاده می‌کنند. بازاریان، آب و یا دی ماه مطالباتی داشتند که محقق نشده، پس به گونه‌ای دیگر اعتراض می‌کنند. شرایط مختلفی ایجاد می‌کند که اعتراضات شکل می‌گیرد؛ به طور مثال ما در حوزه‌های مختلف دچار ناکارآمدی‌ها هستیم. عدم پاسخگویی را داریم و اقناع عمومی درست صورت نمی‌گیرد و بهره برداران استفاده می‌کنند. هر زمان ما توضیح دادیم همراهی و مشارکت را داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: این که ما به این نتیجه نرسیدیم یک گروه و جریان سیاسی این اعتراضات را سامان‌دهی کرده باشد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما باید کاری کنیم که به مسئولان اعتماد شود.  تهمت زدن،  تخریب‌ها و عدم طرح موفقیت‌های دولت و همزمان سیاه‌نمایی را ببینید. وقتی سیاه‌نمایی می‌کنیم مردم ناامید می‌شوند و نشاط خود را از دست می‌دهند.

وی خطاب به اصحاب رسانه گفت:  متاسفانه فضای رسانه‌ای هم این ناامیدی را اعمال می‌کند که راهی جز اعتراض برای مردم باقی نمی‌گذارد.

وزیر کشور تاکید کرد: دولت موفقیت های خوبی داشته است. تا سه ماه قبل این مشکلات را نداشتیم؛ بعد از خروج از برجام اتفاقاتی افتاد.  ما باید کاری کنیم که وحدت و انسجام ملی اتفاق بیافتد. اگر ما پشتیبانی مردم را نداشته باشیم، نظام موفق نخواهد شد.

وی تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم که در مقابل دشمن این گونه بازگو نشود که جامعه ما دچار تنش شده است. چهار روز موضوع کامیون‌دارها را در کشور داشتیم که علیرغم این با امنیت ناسازگار بود با صحبت  کردن حل و فصل شد.

او در پاسخ به این سوال که با خروج آمریکا از برجام، چه اتفاقی برای حوزه پناهندگان و مواد مخدر افتاده است؟ گفت: این دو حوزه یک جانبه است. این ما هستیم که تلاش می‌کنیم، نه آن ها. امسال تولید مواد مخدر در افغانستان دو برابر شده است.

وی افزود: ایران بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ شهید در این حوزه داشته است. در مبارزه با مواد مخدر مسیحی، یهودی و مسلمان برای ما فرقی ندارد. قصد ما جلوگیری است. حتی این‌ها به ما سگ‌های مواد یاب و دستگاه ایکس ری نمی‌دادند.

وزیر کشور در خصوص موضوع پناهندگان گفت: تنها سه درصد از پناهجویان در کمپ‌ها زندگی می‌کنند. ۹۷درصد افراد با مردم ما زندگی می‌کنند که بیمه شده‌اند و از امکانات برخوردارند.

وی خاطر نشان کرد: سه سال گذشته گفتیم تروریست و قاچاقچیان باهم پیوند خورده‌اند، کسی باور نکرد. در سازمان ملل اعتراف کردند که قاچاقچیان و ترویست‌ها باهم دست به یکی شده‌اند.

رحمانی فضلی در خصوص سامان‌دهی بازار در سراسر کشور، گفت: برای سامان‌دهی این موضوع، با استانداران در این هفته جلسه خواهیم داشت. این درست نیست که با ارز  ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد شود، اما ۷۰۰۰ تومان بفروشند.

وی درباره این‌که گفته می‌شود برخی از استانداران ضعف مدیریتی دارند، گفت: نمی‌گویم این اشکال وجود دارد، اما کلی گویی درست نیست. سه بخش در وزارت کشور وجود دارد که فعالیت استانداران را زیر نظر دارد. باور کنید استانداری کار سختی است. اشکال این‌جاست که ما کادرسازی نکرده‌ایم که دست من وزیر کشور برای انتخاب استاندار باز باشد.

وی خاطرنشان کرد: قبول دارم ضعف‌هایی وجود دارد؛ اما باید بگویم تعویض برای من راه اول نیست، بلکه راه آخر است.

وزیر کشور با اشاره به دیدگاه حسن روحانی در مورد انتخاب مدیران ادامه داد: رییس جمهور به من گفته‌اند مدیران باید شایستگی و اعتدال داشته باشند که ما این نگاه را مبنا قرار دادیم. نگاه ما در وزارت کشور برای انتخاب افراد، شایستگی، اعتدال و پیش‌بردن اهداف دولت بود.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند تعدادی از مدیران دوران آقای احمدی نژاد مانده‌اند؛ وقتی فردی نگاه اعتدالی دارد چه امروز و چه زمانی که در دولت آقای احمدی نژاد بوده است، چرا باید تعویض شود؟ قطعا اگر ببینم کسی این سه مؤلفه را ندارد، برکنار می‌کنیم.

رحمانی فضلی گفت: اگر این نگاه وجود داشته باشد که با آمدن دولتی، افراد کنار بروند که باید کامیون بیاوریم و افراد را به پارکینگ ببریم.

وزیر کشور در ادامه در خصوص وضعیت آب در خرمشهر گفت: از سال ۷۱ تا الان مشکل آب در این منطقه وجود داشته و الان ۲۶ سال است که موضوع آب مطرح است. اما در حال حاضر به اولویت یک این منطقه تبدیل شده؛ در حال حاضر نیز طرحی برای تامین آب این منطقه در حال اجراست که پیمانکاری این طرح برعهده سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا است و به عنوان یک موضوع ملی در ۱۵ تیر افتتاح می شود و مشکل آب حل می شود.

وی با بیان اینکه برخی تحریکات در این منطقه صورت گرفته و برای اقناع افکار عمومی کاری نشده است، گفت: ما با خشکسالی روبرو هستیم و خشکسالی در دست مردم و مسئولان نیست. تمام تلاش دولت این است که میزان آسیب را کم کند. باید در درازمدت و با تغییر شیوه‌ها و صرفه‌جویی، با خشکسالی مقابله کنیم. نباید این مسائل را دستاویز قرار دهیم که چرا مسئولان به فکر هستند.

رحمانی فضلی افزود: استانداری که باید مشکلات مردم را حل کند، در حال حاضر باید بیاید و مردم را از کف خیابان جمع کند.

او در خصوص تصاویری از نیروی انتظامی در فضای مجازی که اقدام به تخریب اموال عمومی می‌کنند، گفت: فرمانده نیروی انتظامی در توضیح این موضوع گفته است، وقتی برای دستگیری وارد عمل می شویم مثل آتش نشانانی که برای خاموش کردن آتش می‌روند، ممکن است شیشه‌ای هم شکسته شود. پلیس هم  وقتی برای بازداشت افراد مجرم می‌رود، مجبور به شکستن شیشه مغازه شده. البته بسیاری از این فیلم‌های فضای مجازی چند سال مصرف است.

وزیر کشور در خصوص اخبار ضد و نقیض درباره موضوع دختران ایرانشهر، گفت: همه مسئولان درباره این موضوع یک چیز می‌گویند. در نماز جمعه مسایلی مطرح شد که خلاف واقع بود. البته بعدا اصلاح شد؛ اما همان ابتدا یک نفر شکایت کرده بود و سه نفر دیگر بعدا اضافه شدند. در حال حاضر نیز اعلام شده که کسانی که شکایت دارند در این زمینه مراجعه کنند. ما تاکید کردیم مسائل این چنینی با اولویت رسیدگی شود. تاکنون نیز فقط چهار نفر شکایت کرده‌اند. این موضوعات حساس است و عواطف جامعه را بر می‌انگیزد و من نیز بسیار حساسیت دارم. یک گزارش دیگر در یک شهرستان در این‌باره به من داده شد و از استاندار آنجا خواستم سریع بررسی کند.

رحمانی فضلی با گلایه از روند طولانی بررسی پرونده‌های قضایی، گفت: فرایند رسیدگی به پرونده‌ها با توجه به دفاع از متهم طولانی است. من از این روند رضایت ندارم. آقای لاریجانی نیز ناراضی هستند. قرار است برخی موضوعات احصا و فرآیند کوتاه شود. وقتی در جامعه این مسئله مطرح می‌شود، اما حکم یک سال بعد صادر می‌شود، اثر بازدارنده ندارد.

وزیر کشور درباره تجمعات قانونی گفت: براساس قانون، تشکل‌ها و صنوف می توانند تجمع کنند. اتحادیه‌ها و سندیکاها می‌توانند درخواست تجمع کنند. البته در قانون احزاب این است که اصناف و احزاب درخواست تجمع کنند، که ما تقاضای اصلاح این قانون را کردیم. اما آمهم این است که با قبول مسئولیت افراد تجمعات برگزار می‌شود و اگر شرایط قانونی تجمع رعایت شود مشکلی نخواهیم داشت.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا جنگ آب در ایران آغاز شده؟ تصریح کرد: موضوع آب امنیتی نیست. این موضوع اعتراضاتی است که مردم انجام می‌دهند و برخی از افراد که بازداشت می‌شوند سازمان یافته و تشکل یافته تجمع نکرده بودند. باید موضوعات را سطح‌بندی کنیم. موضوعات امنیتی در این سطح نیست. موضوعاتی امنیتی در مرزها است که ۲۰ تیم عملیاتی درمرزها و ۳۶ گروه در خارج از کشور با تزریق کمک‌های مالی بر علیه نظام جمهوری اسلامی توطئه می‌کنند.

وی ادامه داد: شبهای فوتبال ۵۰ میلیون مردم در کوچه و خیابان بودند؛ خیلی سفارش می‌شد که اتفاقی نیافتد و خب اتفاقی نیافتاد؛ نه اینکه نخواهند بلکه ما هوشیار بودیم. اگر موضوع آب به نحو احسن مدیریت نشود، با مشکل روبرو می شویم. باید بدانیم که سیکل‌های بارش رو به کاهش است. نمی‌توانیم آب اضافی تولید کنیم. باید از آب خوب استفاده کنیم. تغییر روشهای آب بیش از ۳۰۰ درصد اضافه شده.

وزیر کشور با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است افزود: آب شیرین کن‌ها در حوزه خلیج فارس در حال نصب است. تمرکز ما در تامین آب در حوزه آب شرب است و بعد کشاورزی و بعد صنعت. چند سالی است که موضوع پسماندها به شدت پیگیری می‌شود. خیلی از صنایع از بازیافت است؛ همه باهم باید صرفه‌جویی کنیم و با تهییج راه به جایی نخواهیم برد. با این رویکرد که کشور برای ماست و ما از مردم هستیم و نظام و مسئولان منتخب مردم هستند باید تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی انباشتگی‌های زیادی داریم، گفت: آمار بیکاری ۲ میلیون نفر بوده و یک میلیون سالانه اضافه می‌شود. سال قبل ۸۰۰ هزار شغل اضافه شده که در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده، اما مشکل بیکاری حل نشده. باید در بستری حرکت کنیم که مجموعه آنها با هم باعث رشد و شکوفایی شود. اما اگر القاعات منفی داشته باشیم، مشکلات حل نمی شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اگر اشکال و اعتراضی هست، که هست، در راه حل بیان و حل اعتراض باید به توافق برسیم گفت: نباید یاس و ناامیدی را رواج دهیم. اگر مردم اصل هستند، باید در جهت رفع مشکلات گام برداریم، نه در جهت تهییج مردم.

کد N1904831

وبگردی