آفتاب

پایگاه رای ترامپ به قیمت‌ بالای گازوئیل حساس است/ کاهش قیمت با افزایش تولید عربستان، پایدار نخواهد بود

پایگاه رای ترامپ به قیمت‌ بالای گازوئیل حساس است/ کاهش قیمت با افزایش تولید عربستان، پایدار نخواهد بود

تحلیل گران با بیان اینکه بعید به نظر میرسد کاهش قیمت ه در اثر افزایش تولید نفت عربستان، پایدار بماند معتقدند: این وضعیت جهان را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا، روزنامه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل» با اشاره به توییت رییس‌جمهور آمریکا درباره درخواست واشنگتن از عربستان برای افزایش تولید نفت جهت کاهش قیمت‌ها نوشت: قیمت نفت با اعمال فشارهای دولت ترامپ به ایران برای قطع صادرات نفت این کشور در ازای خروج آمریکا از برجام بالا رفته است. قیمت‌ها همچنین به دلیل ناآرامی ها در ونزوئلا و درگیری‌ها در لیبی بر سر کنترل زیرساخت‌های نفتی نیز بالا رفته است. هفته گذشته اعضای اوپک به رهبری عربستان با افزایش یک میلیون بشکه در روز موافقت کردند و این کار به کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد. با این وجود ماه‌های تابستان در آمریکا معمولا تقاضای نفت را بالا می‌برد و قیمت گازوئیل در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا بالاست. هر گالون گازوئیل به طور میانگین در آمریکا به قیمت ۲.۸۵ دلار فروش می‌رود.

بر اساس این گزارش، «فیل فلین» تحلیل‌گر نفت گفته است: «در صورتی که ادعای ترامپ درست باشد، بلافاصله قیمت ها دو تا سه دلار برای هر بشکه ارزان خواهد شد. اما بعید به نظر می‌رسد که این کاهش قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا ثابت بماند و در زمستان قیمت‌ها بار دیگر افزایش خواهد یافت.»

فلین گفته است: «این وضعیت جهان را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار می‌دهد.»

دیگر تحلیل‌گران نیز نسبت به پایدار بودن کاهش قیمت‌ها ابراز تردید کرده‌اند. لورنس گلد استین رییس بنیاد پژوهش سیاست های انرژی گفت: ترامپ وانمود می‌کند که سعی دارد قیمت‌ها را کاهش دهد. 

این تحلیل گر انرژی کارساز بودن اظهارات ترامپ برای حفظ بازار در برابر تاثیر حذف نفت ایران از بازار را زیر سوال برده و گفته است: «دست کم دو ماه طول می‌کشد تا تغییرات بر بازار اثر بگذارد.»

به گفته «آنتونی هاف» محقق و تحلیلگر ارشد آژانس انرژی بین المللی، «هدف ترامپ، اعمال حداکثر فشار به ایران  و در عین حال تلاش برای عدم تاثیرگذاری قیمت‌های بالای نفت بر انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا است. پایگاه رای ترامپ احتمالا در میان رای‌دهندگانی است که بیشترین حساسیت را نسبت به افزایش قیمت گازوئیل دارند.»

بر اساس این گزارش، اظهارات ترامپ روز شنبه مطرح شده که بازارهای مالی جهانی تعطیل است. نفت خام برنت ۷۹.۴۲ دلار در هر بشکه است و نفت خام آمریکا ۷۴.۱۵ دلار در هر بشکه.

عربستان اخیرا ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید کرده است. رکورد این کشور ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در روز بوده است. توییت ترامپ هیچ زمان‌بندی  برای تولید ۲ میلیون بشکه مازاد در بازار اعلام نکرده و شاید منظور او در روز یا در ماه بوده باشد.

با این وجود «امین ناصر» مدیر عامل شرکت نفت «آرماکو» روز دوشنبه در هند به خبرنگاران گفته این شرکت نفت دولتی ظرفیت افزودن ۲ میلیون بشکه در روز را دارد. این در حالی است که «خالد فلیح» وزیر نفت سعودی پیش‌تر گفته بود به تصمیم اوپک مبنی بر بالا بردن ظرفیت تولید اوپک تا یک میلیون بشکه در روز احترام می‌گذارد.

به گزارش این رسانه اسرائیلی، دولت ترامپ بر روی عربستان و دیگر اعضای اوپک برای تولید بیشتر نفت و جبران کاهش تولید نفت ایران و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها حساب می‌کند. اما انتشار این درخواست‌ها در توییتر نشان‌دهنده فصل جدیدی در روابط عربستان و آمریکاست.

«هاف» معتقد است: «سعودی‌ها عادت دارند که آمریکا در مورد نفت تقاضاهایی از آنها داشته باشند. آنها به این نوع از علنی شدن پیام‌ها عادت ندارند. برای آنها تمایز بین یک درخواست واقعی و آنچه در عموم مطرح می‌شود، سخت است. »

این رسانه اسرائیلی نوشت: دولت ترامپ متحدان نزدیکش را نظیر کره‌جنوبی تهدید به تحریم در صورت خرید نفت از ایران بعد از ماه نوامبر کرده است. کره جنوبی ۱۴ درصد از نفتش را از ایران وارد می‌کند. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران و هند دومین خریدار بزرگ نفت از ایران است. در میان کشورهای اروپایی ایتالیا بیشترین واردات و در منطقه، ترکیه بیشترین خرید نفت را از ایران دارد.

 

 

کد N1904755

وبگردی