آفتاب

موافقت صندوق بین‌المللی پول با وام ۲ میلیارد دلاری به مصر

موافقت صندوق بین‌المللی پول با وام ۲ میلیارد دلاری به مصر

شورای صندوق بین‌المللی پول با پرداخت آخرین قسط دو میلیارد دلاری، تحت برنامه‌ای که در نوامبر سال ۲۰۱۶ برای کمک به اصلاح اقتصادی مصر درنظر گرفته شده، موافقت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول روز گذشته -جمعه- چهارمین بخش از کمک‌های مالی سه ساله به مصر را تایید کرد. تا به امروز هشت میلیارد دلار از این بسته ۱۲ میلیارد دلاری به دولت مصر پرداخت شده است. 

شورای صندوق بین‌المللی پول با پرداخت آخرین قسط دو میلیارد دلاری، تحت برنامه‌ای که در نوامبر سال ۲۰۱۶ برای کمک به اصلاح اقتصادی مصر درنظر گرفته شده، موافقت کرده است. این در حالی است که این صندوق بارها از برنامه‌های اصلاحی قاهره در زمینه اقتصاد حمایت کرده است. 

از زمان تصویب برنامه حمایتی صندوق بین‌المللی پول، مصر برنامه‌های ریاضتی سفت و سختی را اعمال کرده و از دادن یارانه به بسیار کالاها و خدمات سر باز زده است که به افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت و افزایش ۲۵ درصدی بهای برق در ماه جاری انجامیده است. 

قیمت کالاهای مصرفی با شناور شدن ارز از سوی مقام‌ها و اعمال مالیات بر ارزش افزوده سیر صعودی پیدا کرده است. 

در این میان، بحرانی مالی سبب شد کسری بودجه تا ۱۲ و پنج دهم درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالیتی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ افزایش یابد. 

دولت اعلام کرده که قطع یارانه ضروری است و از این امر آگاه است که چنین وضعیتی به افزایش سریع قیمت کرایه تاکسی‌ها می‌انجامد. 

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که مصر در حال بهره‌برداری از سود ناشی از اصلاحات اقتصادی است و پیش‌بینی کرده که اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی رشدی پنج و دو دهم درصدی را شاهد خواهد بود. انتظار می‌رود تورم در این کشور تا پایان سال ۲۰۱۸ از ۳۳ درصد به ۲۰ درصد برسد.   

 

کد N1904386

وبگردی