آفتاب

رونمایی از کتاب «زندگی و زمانه آیت‌الله بهشتی» همزمان با هفته قوه قضاییه

 رونمایی از کتاب «زندگی و زمانه آیت‌الله بهشتی» همزمان با هفته قوه قضاییه

همزمان با هفته قوه قضاییه، کتاب "زندگی و زمانه" آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، "حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی" معاون فرهنگی قوه قضاییه در مراسم رونمایی از کتاب زندگی و زمانه شهید بهشتی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: آنچه که امسال را از سال‌های گذشته متمایز کرده است تهیه کتاب ارزشمند درباره زندگی شهید بزرگوار آیت الله بهشتی است.

وی افزود: این کتاب یک اثر تاریخی بسیار ارزشمند است که استاندارد‌های لازم برای یک اثر تحقیقی و تاریخی را دارد و در آن، نویسنده گویا زمان، مکان و فرهنگ دوره خود را فراموش کرده و از آن فاصله گرفته است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: موضوع دیگری که در این کتاب قابل توجه است وجود مدارک و اسناد است. در این کتاب حجم زیادی سند و مدرک وجود دارد که به کتاب جایگاه خوبی بخشیده است.

حجت الاسلام صادقی گفت: همچنین در این کتاب اصل شک گرایی مثبت را باید رعایت کرد. چون به نوعی مخاطب می تواند کتاب را نقد و تحلیل کند بنابراین مخاطب نباید به راحتی هر مصاحبه ای را که خواند به صورت خام بپذیرد.

وی گفت: جامعیت در عین گزینشگری از دیگر اصولی است که در این کتاب وجود دارد. هیچ محققی نمی تواند ادعا کند که کتاب من صد در صد جامع است. اما با این حال در این کتاب جامعیت خوبی وجود دارد که ارزش کتاب را دو چندان کرده است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه دستگاه قضا اظهار کرد: انصاف هم دیگر ویژگی است که به خوبی قابل مشاهده است. یعنی روایتگری به نحوی است که مخاطب با انصاف مولف روبرو می‌شود.

وی در ادامه به بسیاری از تهمت‌هایی که علیه شهید بهشتی مطرح بوده اشاره کرد و افزود: تهمت هایی به شهید بهشتی زده شد که در این کتاب بیان و به آنها پاسخ داده شده است.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: مشابه جریان دیروز و اتهامات به شهید بهشتی امروز شاهد تکرار اتهامات به رئیس قوه قضاییه هستیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه شهید بهشتی جزو خواص بودند گفت: خواص بودن خطرات خود را دارد، چرا که دارای افکار و نظرات خاص خود هستند و ممکن است در اینجا با رهبر نظام به مشکل بخورند، اما ایشان از خواص متعبد بود و بعد از بیان نظرات خود در نهایت، تسلیم محض امام بود و این همان چیزی است که دوای درد امروز ماست، تعبد در عین اجتهاد.

گفتنی است کتاب زندگی و زمانه آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی به اهتمام موسسه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) و معاونت فرهنگی قوه قضاییه توسط جعفر شیرعلی نیا گردآوری و تالیف شده است.

لازم به ذکر است حجت‌الاسلام معصومی معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، خوشرو مدیرکل فرهنگ حقوقی و قضایی جامعه، گل شناس مدیرعامل بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان شهدای هفتم تیر)، شیرعلی‌نیا مولف کتاب، عباس سلیمی نمین، عبدخدایی و جمعی از فرهیختگان نیز در این مراسم حضور داشتند.

کد N1904085

وبگردی