آفتاب

تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون برجام امکان‌پذیر نبود

تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون برجام امکان‌پذیر نبود

کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد که تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون برجام امکان‌پذیر نبود.

به گزارش ایلنا، نرسی قربان با اشاره به اهمیت راه اندازی دومین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس به وضعیت پالایشگاه پیش از برجام اشاره می‌کند و می‌گوید: برای تکمیل این پالایشگاه نیاز به سرمایه داشتیم و متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این امکان فراهم نبود. 

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ازاد شدن سرمایه‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت بعد از لغو تحریم‌ها می‌گوید: این امکان درآمد دولت را افزایش و حاصل آن صرف تکمیل و راه‌اندازی پالایشگاه شد؛ مساله ای که در دوران تحریم ها امکان آن فراهم نبود.

عدم دسترسی به دستگاه‌های مورد نیاز برای تکمیل و راه اندازی پالایشگاه از دیگر مواردی است که این کارشناس حوزه انرژی به آن اشاره می کند و می‌گوید: تکمیل پالایشگاه به دلیل نبود دستگاه‌ها و تجهیزات و همچنین شرایط سخت که امکان ارسال دستگاه‌ها را به کشورمان مشکل می‌کرد از موانعی بود که پیش از برجام با آن رو به رو بودیم و خوشبختانه این موانع برطرف شد. 

نرسی قربان افزود: به‌دلیل قدیمی بودن بسیاری از پالایشگاه‌ها مقدار زیادی نفت کوره و فراورده‌هایی که تولید می‌کنیم مورد استفاده کشور قرار نمی‌گیرد و با راه اندازی پالایشگاه این مشکلات حل می شود. از سویی دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختلاف عرضه و تقاضا را که پیش از این شاهد بودیم برطرف می‌کند. با استفاده از میعانات گازی که از پارس جنوبی تولید می‌شود بنزین و سوخت بیشتری دسترسی پیدا می‌کنیم و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا جبران می‌شود. پیش از این واردات بنزین در کشور بیشتر بود و با افتتاح فاز دوم و همچنین تکمیل سایر فازها به صادرات بنزین نیز می رسیم.

کد N1903492

وبگردی