آفتاب

ورود بانوان به استادیوم ها، آری یا نه؟

ورود بانوان به استادیوم ها، آری یا نه؟

مدت هاست که زمزمه های آزادی ورود بانوان به استادیوم ها و میادین ورزشی از خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و خارجی به گوش می رسد.

آفتاب: مدت هاست که زمزمه های آزادی ورود بانوان به استادیوم ها و میادین ورزشی از خبرگزاری ها و رسانه های داخلی و خارجی به گوش می رسد. عده ای موافق طرح حضور بانوان در استادیوم ها و عده ای مخالف این موضوع هستند. این در حالی است که این اواخر هم زمان با آغاز بازی های فوتبال جام جهانی 2018 روسیه، ورودی های استادیوم آزادی برای تماشای این بازی ها به روی بانوان باز شد که البته با واکنش دادستان کل کشور نیز مواجه گردید. وی در واکنش به حواشی پس از نمایش مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی گفت: شرمم می آید بگویم آن شب در آزادی چه اتفاقاتی افتاده است.
حجت الاسلام محمد جعفر منتظری با اشاره به ایجاد عرصه های شاد برای خانواده ها پس از فوتبال در جمع خانواده های شهدا، گفت: ما مخالف شادی جوانان نیستیم اما شاهد بودیم که برخی روزنامه ها تیتر زدند که آزادی آزاد شد. شرم آور است تحت همین عنوان زن و مرد و دختر و پسر را در استادیوم جمع کنند و به هر مناسبتی خانم ها روسری برداشته و به رقاصی مشغول شوند.
دادستان کل کشور اظهار داشت: شرمم می آید بگویم آن شب در آزادی چه اتفاقاتی افتاده است. فیلم های اتفاقات آن شب وجود دارد. به برخی مدیران که می گویند از یک جا باید شروع کرد می گویم اگر فکر می کنید می‌توانید به مقصود برسید اشتباه می کنید.
اما در این راستا دکتر "محمد شاپوری" جامعه شناس و استاد دانشگاه به خبرنگار آفتاب گفت: جامعه ایران در سال های اخیر دگرگونی های وسیعی را در عرصه های مختلف تجربه کرده است. این دگرگونی ها منجر به تغییرات عمیقی در حوزه فرهنگ نسبت به سال های دورتر شده اند. از جمله این تغییرات حضور زنان در عرصه های گوناگون اجتماعی است. ورود زنان به عرصه های گوناگون فعالیت های اجتماعی، کیفیت روابط زندگی جامعه ایرانی را از لحاظ معانی فرهنگی تغییر داده است. لذا صحبت از اجازه دادن یا اجازه ندان به زنان برای حضور در استادیوم های ورزشی پرسشی خطاست. این اجازه از قبل به واسطه تغییرات به وجود آمده در بستر فرهنگی صادر شده است. عدم پذیرش این واقعیت (یعنی ورود فعال زنان به عرصه های گوناگون اجتماعی) جز کتمان یک واقعیت، مسئله دیگری نیست. فکر می کنم راه بهتر، "پذیرفتن واقعیت" و سازگار کردن آن با سایر عناصر فرهنگی و هویت ملی است.

محسن باقری
کد N1903230

وبگردی