آفتاب

همه فیلم‌ها باید در جشن خانه سینما حضور داشته باشند نه فقط فیلم‌های اکران شده

همه فیلم‌ها باید در جشن خانه سینما حضور داشته باشند نه فقط فیلم‌های اکران شده

کانون کارگردانان از خانه سینما تقاضا کرده است همه فیلم‌های سینمای ایران باید در جشن خانه سینما مورد قضاوت قرار بگیرند نه فقط فیلم‌های اکران شده.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تورج منصوری (رئیس دبیر هیات مؤسس و رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینما) روز گذشته در گفتگو با ایلنا از پیشنهاد ویژه کانون کارگردانان برای بیستمین دوره جشن سینمای ایران خبر داد که قرار است در جلسه هیئت رئیسه جشن خانه سینما برگزار شود.

کانون کارگردانان سینمای ایران پیشنهاد داده در بیستمین دوره جشن سینمای ایران مثل دوره‌های قبل از بسته شدن خانه سینما همه فیلم‌های که پروانه ساخت دارند؛ فرصت حضور داشته باشند.

تاریخچه این پیشنهاد به دوران احمدی نژاد و مناقشاتی برمی‌گردد که بین جواد شمقدری و خانه سینما در جریان بود. قبل از بسته شدن خانه سینما شرط حضور فیلم‌ها در جشن سینمای ایران که توسط خانه سینما برگزار می‌شد فقط داشتن پروانه ساخت بود و کافی بود یک فیلمی قوانین جشن را رعایت کرده و پروانه ساخت نیز داشته باشد. از همان زمان جواد شمقدری با مساله نداشتن پروانه نمایش فیلم‌های جشن خانه سینما مخالف بود. بعد از تغییر دولت و بازگشایی مجدد خانه سینما این مساله به فراموشی سپرده شد. در سال 93 بعد از آنکه خانه سینما بازگشایی شد به دلیل آنکه حجم فیلم‌های اکران نشده زیاد بود مسوولان جشن تصمیم گرفتند فقط آثاری را قضاوت کنند که پروانه نمایش دارند. این روند سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد و حتی شرط اکران نیز به داشتن پروانه نمایش اضافه شد و به صورت ناخواسته و غیرمستقیم همان خواسته و تقاضایی عملی شد که جواد شمقدری به آن علاقه‌مند بود. این مساله در حالی رخ می‌دهد که مسوولان جشن به دنبال تبدیل کردن جشن سینمای ایران به شکل آکادمی و مراسم‌هایی همچون اسکار و بفتا هستند. اعمال شرط اکران برای حضور در جشن باعث می‌شود بسیاری از آثاری که نتوانسته‌اند پروانه نمایش بگیرند یا با داشتن پروانه نمایش فرصت اکران به دست نیاورده‌اند؛ از حضور در جشن محروم شوند. آثاری همچون «خانه پدری» و «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری، «ارادتمند، نازنین، بهار تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی «لرد» ساخته محمد رسول اف، «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی، «رستاخیر» ساخته احمدرضا درویش ازجمله این آثار است.

جشن خانه سینما تنها فرصتی است که امکان دیده شدن این آثار و قضاوت آنها فراهم می‌شود و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نیز به دلیل اینکه این جشن یک جشن صنفی است و فیلم‌ها قرار نیست در آنجا اکران عمومی شوند و حتی اکران خصوصی نیز ندارند؛ مخالفتی با این مساله ندارد. حال باید منتظر ماند و دید آیا در جلسه پنجشنبه خانه سینما پیشنهاد کانون کارگردانان مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟

کد N1902180

وبگردی