آفتاب
نوید معمار کرمانی در گفتگو با مهر:

اگر سرگرمی می‌خواهید تئاتر نبینید/ توجیه رفتارهای «آقا محمدخان»

اگر سرگرمی می‌خواهید تئاتر نبینید/ توجیه رفتارهای «آقا محمدخان»

کارگردان «آقا محمدخان» درباره ویژگی های این اثر نمایشی توضیح داد و عنوان کرد مخاطبانی که به دنبال سرگرمی صرف هستند به دیدن این اثر نمایشی ننشینند.

نوید معمارکرمانی نویسنده و کارگردان نمایش «آقا محمدخان» که در تالار مولوی روی صحنه است درباره مشکلاتی که این روزها تئاتر با آن روبه رو است به خبرنگار مهر گفت: این روزها اکثرا نمایش هایی روی صحنه می روند که تنها قصد سرگرم کردن مخاطب را دارند. وضعیت استقبال از نمایش ها به هم ریخته است و ارتباطی هم به برگزاری جام جهانی فوتبال ندارد چون این روزها تماشاگران به دیدن نمایش های سرگرم کننده راغب هستند تا نمایش های اندیشمند.

وی ادامه داد: در حقیقت اندیشیدن و تفکر دارد از تئاتر ما گرفته می شود و من از همین جا اعلام می کنم دوستانی که قصد سرگرم شدن دارند به دیدن نمایش «آقا محمدخان» نیایند چون این نمایش قرار است مخاطب را به تفکر وا دارد.

معمارکرمانی درباره اینکه این نمایش چه مقطعی از زندگی آقا محمدخان را به تصویر می کشد، بیان کرد: زندگی آقا محمدخان از بعد از اخته شدن تا زمانی که به کرمان حمله می کند و قضیه درآوردن چشم ها مطرح می شود تا دلایل کشته شدنش توسط سربازانش به تصویر کشیده می شود. در واقع برهه های دراماتیک زندگی آقا محمدخان، نحوه برخوردش با زن ها و گرایشات مذهبی و ایدئولوژیک وی و اینکه به چه علت اقدام به کور کردن چشم های مردم کرمان کرده است در این نمایش مورد توجه قرار گرفته است.

این نویسنده و کارگردان متذکر شد: آقا محمدخان در تاریخ به عنوان منفورترین پادشاه ایران شناخته می شود اما همه تلاش من در اجرای این اثر نمایشی این بوده که ثابت کنم آقا محمدخان منفورترین شخص تاریخ نیست و برای بسیاری از اقداماتش توجیه داشته است.

معمارکرمانی درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: معمولا در نمایش هایی که به صحنه می برم دیالوگ را حذف می کنم و تلاشم این است با تصویر، موزیک، نماد و استعاره اهداف و ایده هایم را نشان دهم تا بتوانم از این طریق مخاطب را با خود همراه کنم. در این نمایش نیز برای من هر قاب به مثابه یک تابلوی نقاشی است و فضاسازی و حتی طراحی و پرداخت لباس ها نیز در همین راستا انجام می گیرد اما در اجرای چنین نمایش هایی نیاز دارم که مخاطب با ما همراه باشد البته نه به این معنی که آنها حتما باید تئاتری باشند تا کار را درک کنند بلکه اهل مطالعه باشند و درام را بفهمند. متاسفانه این روزها نمایش های ما جای فکر کردن برای مخاطب باقی نمی گذارند.

این کارگردان جوان در پایان درباره اجراهای خارجی نمایش عنوان کرد: این نمایش پیش از این در فستیوال unidram آلمان اجرا شده است اما اجرای کار در پراگ و میامی به دلیل مشکلاتی که در گرفتن ویزا داشتیم میسر نشد. قرار است آبان ماه امسال نمایش «آقا محمدخان» در فستیوال تئاتر جوانان آلترناتیو در باکو اجرا داشته باشد.

نمایش «آقا محمد خان» از ۲۸ خرداد تا ۲۲ تیر ساعت ۱۸ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه می‌رود.

بازیگران این نمایش امیرحسین باقریان، فرنوش شکری، رامونا رادی هستند.

کد N1901462

وبگردی