آفتاب

ضرورت تغییر راهکارهای حمایت از داوطلبان ایثارگر

ضرورت تغییر راهکارهای حمایت از داوطلبان ایثارگر

یک استاد دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه رقابت‌های علمی برای ورود به دانشگاه‌ها باید در شرایط برابر اتفاق بیفتد، گفت: باید راهکارهای حمایت از داوطلبان ایثارگر برای ورود به دانشگاه‌ها تغییر کنند و وضعیت به گونه‌ای نباشد که عدالت آموزشی کشور زیر سئوال برود.

دکتر بیژن ظهوری‌زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به تبعات اعمال سهمیه در آزمون‌های مختلف اشاره کرد و افزود: اعمال سهمیه برای داوطلبان کنکور سراسری هم برای کسانی که از این سهمیه‌ها استفاده می‌کنند و هم برای داوطلبان آزاد تبعات جبران‌ناپذیری می‌تواند داشته باشد. در واقع داوطلبان استفاده کننده از سهمیه‌ها بدون اینکه شایستگی‌های علمی لازم را داشته باشند، وارد کلاس‌های درس دانشگاه شده و در واقع آن اعتماد به نفس و توانمندی لازم را در عرصه علمی در خود نمی‌بینند.

وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع یک واقعیت است که استفاده کنندگان سهمیه برای ورود به دانشگاه‌ها بیشترین ضربه را می‌خورند و در گذشته ثابت شده است افراد زیادی که از این طریق وارد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شده‌اند، با آسیب‌های روحی و روانی زیادی  مواجه شده اند چرا که آنها خودشان را همانند سایر هم‌کلاسی‌ها توانمند نمی‌دانند،‌ در نتیجه به جای پیشرفت علمی با پسرفت مواجه می‌شوند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان استفاده کننده از سهمیه‌ها در درد و دل‌هایی که با اساتید دارند بر این باور هستند که اگر براساس توانمندی‌های خود به جایگاه مورد نظر برسند، موفقیت آن‌ها دو چندان خواهد شد ضمن اینکه در این صورت اعتماد به نفس و روحیه‌ خوبی را نیز حس می‌کنند.

دکتر زنگنه با تاکید بر اینکه اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری مغایر عدالت آموزشی در کشور است، گفت: در این شرایط سهمی را بیشتر از حق داوطلبان به آن‌ها داده می‌شود وافراد به جایگاهی دست می‌یابند که آن را براساس شرایط برابر به دست نیاورده و خود را در جایگاهی می‌بینند که با تضییع حق دیگران به دست آمده است. بنابراین کاملا روشن است که اعمال سهمیه برای داوطلبان آزمون سراسری، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد.

استاد رشته ریاضی خاطرنشان کرد: البته ما مخالف اعطای یکسری حمایت‌ها از ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها نیستیم، همچنان که در بسیاری از کشورهایی که افرادی در جنگ جهانی دوم متحمل ضرر و زیان‌هایی شده‌اند از یکسری مزایا و حقوقی بهره‌مند هستند، در کشور ما نیز این افراد باید مورد حمایت قرار بگیرند، اما این حمایت نباید به گونه‌ای باشد که شرایط و عدالت را زیر سوال برده و امکان ورود یکسان و رقابت برابر بین داوطلبان را خدشه‌دار کند.

دکتر زنگنه تاکید کرد: مثلا مسئولان می‌توانند با تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های مادی داوطلبان از آن‌ها در دانشگاه‌های غیر دولتی نظیر آزاد حمایت کنند و یا راهکارهای حمایتی دیگر را به کار بگیرد که متناسب با توانمندی‌های این افراد باشد، بنابراین در کشورهای دیگر از این افراد حمایت‌های مادی صورت می‌گیرد و هزینه‌های زندگی آن‌ها را جبران می‌کند. من تصور می‌کنم اگر در کشور ما نیز این افراد در دانشگاه‌های پولی و پردیس تحصیل کنند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان یادآور شد: تاکید ما به عنوان معلم این است که نباید با ایجاد یکسری سهمیه‌ها و شرایط رقابت تخصصی در دانشگاه‌ها را زیر سوال برد. امیدوار هستم مسئولان تصمیماتی را نگیرند که عدالت آموزشی در کشور را زیر سوال ببرند،‌ چرا که این افراد نیز در برخی از مواقع از این موارد ناراضی هستند و حاضر نیستند در شرایط نابرابر وارد دانشگاه شوند.

انتهای پیام

کد N1900647

وبگردی