آفتاب

صنایع دستی بی‌کیفیت چینی، عامل زوال صنایع دستی اصیل ایرانی

صنایع دستی بی‌کیفیت چینی، عامل زوال صنایع دستی اصیل ایرانی

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنرگفت: متاسفانه صنایع دستی بی‌کیفیت عمدتا چینی و یا تولیدات کم‌ارزش بازاری در حال از بین بردن صنایع دستی اصیل ایرانی هستند.

بهزاد رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی)، اظهار کرد: کالای ایرانی را نباید صرفا تولیدات مراکز صنعتی دانست؛ بلکه دست ساخته‌های هنری و صنایع دستی بومی نیز کالای ایرانی هستند که فرهنگ و تمدن ایران را معرفی می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت هنرهای کاربردی را شناسایی کنیم و به هنرمندان اعتماد کنیم و همان حمایتی که در مورد سایر کالاها و تولیدات ایرانی داریم، در مورد آثارو تولیدات هنری نیز داشته باشیم. با این کار قطعا با هزینه‌ای کمتر، در مورد اشتغال جوانان و رشد اقتصادی دستاوردهای بیشتری خواهیم داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر ادامه داد: متاسفانه صنایع دستی بی‌کیفیت عمدتا چینی و یا تولیدات کم ارزش بازاری در حال از بین بردن صنایع دستی اصیل ایرانی هستند.

رشیدی در ادامه ضمن تشریح ظرفیت بالای هنرهای کاربردی، افزود: فراگیری هنرهای کاربردی می‌تواند در اشتغالزایی و کارآفرینی کمک شایان توجهی کند.

وی در ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌های این واحد را تشریح کرد و یادآور شد: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی هنر شامل سه حوزه پژوهشی و خدمات تخصصی، آموزش‌های تخصصی و کاربردی و برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی با موضوعات هنری است.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر افزود: خوشبختانه در سه سال اخیر مراکز و گروه‌های مصوب جهاد دانشگاهی هنر ایجاد شد و به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر این ساختارها برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری و پشتیبانی هنری و اجرایی مراکز متقاضی در سطح کشور و به‌ویژه مجموعه جهاد دانشگاهی آماده شده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های "مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری" جهاد دانشگاهی هنر اشاره کرد و گفت: این مرکز با هدف ارائه خدمات تخصصی، پژوهشی و مشاوره در حوزه «زیباسازی شهری»، «معماری و طراحی داخلی»، «گرافیک» و «صنایع دستی و طراحی و ساخت هدایای هنری نفیس» در تهران و برخی کلان شهرهای کشور در حال فعالیت است و آمادگی دارد با استفاده از تخصص و تجربه خود، نسبت به ارائه «مشاوره» و انواع خدمات «طراحی» تا «اجرا» بپردازد.

رشیدی در ادامه به تشریح فعالیت‌های مرکز مستندسازی دانش و فناوری پرداخت ویادآور شد: ساخت و تولید انواع فیلم‌های مستند، داستانی، تبلیغاتی و پویا نمایی با موضوعات فرهنگی، آموزشی، فناوری و صنعتی از جمله خدمات این مرکز است و در یک سال گذشته فیلم‌هایی را برای دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت‌های پژوهشی و آموزشی جهاد دانشگاهی، واحدهای استانی جهاد دانشگاهی و نیروی انتظامی ساخته است.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر نیروی انسانی و فرهنگ جهادی را اصلی‌ترین سرمایه جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌ها و خدمات جهاد دانشگاهی، حاصل تلاش‌های اعضای این نهاد است که با تکیه بر فرهنگ جهادی و با حداقل امکانات صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اعلام خبر تصویب زمینه تخصصی نمایش‌های کاربردی برای جهاد دانشگاهی هنر در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی، اعلام کرد: گروه پژوهشی نمایش‌های کاربردی در این واحد ایجاد خواهد شد.

رشیدی افزود: این زمینه تخصصی برای انجام طرح‌های پژوهشی و ارائه خدمات تخصصی و علمی در حوزه نمایش‌های کودک و نوجوان، نمایش خلاق و نمایش‌های سنتی ایرانی، ایجاد شده و این گروه با استفاده از استادان و مدیران برجسته حوزه تئاتر همچون دکتر ناصر بخت، دکتر رحمت امینی و منوچهر اکبرلو، به یکی از اصلی‌ترین مراکز فعالیت‌های علمی و اجرایی و خدماتی نمایش کاربردی در کشور تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: از زمان انقلاب فرهنگی به این سو اغلب فعالیت‌های شاخص هنری به‌ویژه در سطح دانشگاه‌ها، مستقیم یا غیر مستقیم حاصل کار جوانان خلاق حاضر در جهاد دانشگاهی بوده و بسیاری از ایده‌های نوآورانه هنری در سطح دانشگاه‌ها توسط اعضای این نهاد ارائه شده است و گاهی همین ایده‌ها، به برنامه‌های شاخصی در عرصه فرهنگ و هنر کشور تبدیل شده‌اند.

رشیدی ادامه داد: در سال 97 بنا داریم با کمک ظرفیت‌های موجود در جهاد دانشگاهی، اهداف و برنامه‌های هنری این نهاد بررسی و بازخوانی شود و بر اساس ضرورت‌های جامعه امروز، ماموریت جهاد دانشگاهی در زمینه هنر را تبیین و به نوعی بازتعریف کنیم تا پس از تصویب، مبنای فعالیت‌های آتی هنری این نهاد قرار گیرد و در برنامه‌ریزی‌های جدید، به‌ویژه در برنامه‌های توسعه‌ای آن، مورد استفاده قرار گیرد.

همایش آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی هنرهای کاربردی

رئیس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه به موضوع ضرورت نقد و بررسی آموزش هنرهای کاربردی پرداخت و افزود: جهاد دانشگاهی هنر در آبان ماه سال 97 همایش آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی هنرهای کاربردی – فرصت‌ها و چالش‌ها را برگزار می‌کند.

وی نقش آموزش‌های تکمیلی و آزاد در ارتقای هنرهای کاربردی، نقش آموزش‌های کوتاه مدت و مهارتی در اشتغال‌زایی رشته‌های هنری و فرصت‌های کسب وکار در حوزه هنرهای کاربردی را از محورهای اصلی این همایش خواند و گفت: شورای سیاست‌گذاری این همایش با حضور رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر، دکتر حسین کلانتری مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزش جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی اخویان رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر محمدعلی خبری رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر و ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی تشکیل شده و ترکیب شورای علمی آن نیز نهایی شده و فراخوان آن بزودی منتشر خواهد شد.

آموزش‌های کاربردی و مهارت‌محور در واحد جهاد دانشگاهی هنر

رشیدی در ادامه با تشریح برنامه‌های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر، گفت: از زمستان سال 96 کمپینی با عنوان "من هنرمند هستم" در مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی این واحد راه افتاده و در قالب آن سعی می‌شود به روش‌های مختلف، توجه مردم و مسئولان را به مسئله آموزش هنرهای کاربردی و فرهنگ سازی در خصوص فراگیری رشته‌های هنری جلب کنیم و آن‌ها را برای شرکت در دوره‌های آموزشی این واحد فرا بخوانیم.

رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه هنر گفت: مرکز آموزش‌های واحد هنر در حال حاضر امکانات و زیر ساخت‌های آموزشی مورد نیاز برای فراگیری رشته‌های کاربردی هنری را فراهم کرده و استادان جوان و خلاقی را به کار گرفته و در حال خدمات رسانی به اقشار مردم در زمینه آموزش و فراگیری رشته‌های هنری تخصصی و کاربردی است.

وی افزود: بدون تردید جوانان جویای کار، با داشتن حداقل یک مهارت هنری، می‌توانند خیلی زودتر و راحت‌تر یا جذب بازار کار شوند و یا کسب و کاری برای خود راه بیندازند و یا با ایجاد یک کارگاه، حتی کارآفرینی هم کنند.

رشیدی تاکید کرد: بسیاری از مردم می‌توانند با وجود یک مهارت هنری، حتی به عنوان شغل یا منبع درآمد دوم و یا یک فعالیت مفرح یا آرام بخش، از هنر خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این نگاه سعی کرده‌ایم سرفصل‌های دوره‌های هنری را به‌روز رسانی و کاربردی کنیم و با رویکرد مهارت آموزی هنری در قالب دوره‌های آموزشی تک درس، دوره‌های آموزش تخصصی ترمیک و همچنین ورک‌شاپ‌های تخصصی هنری، آموزش‌های خود را ارائه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر افزود: مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی هنر در هر سال بیش از 3000 نفرکلاس را در دوره‌های آموزشی هنری خود شامل الگوسازی و دوخت لباس، عکاسی، طراحی لباس، طراحی طلا و جواهر، نقاشی، گرافیک، تصویرسازی، طراحی، انواع دوخت‌های سنتی، سفال و سرامیک، نرم‌افزارهای مختلف هنری، طراحی و چاپ پارچه، پتینه و نقاشی دیواری، چرم دست‌دوز، تربیت مربی هنر کودک، معماری و دکوراسیون داخلی، خوشنویسی، نازک کاری چوب و معرق چوب، قلم‌زنی، مینای نقاشی و خانه‌بندی و ساخت زیورآلات دست‌ساز تحت پوشش قرار می‌دهد و در سال 97 نیز این مرکز آماده پذیرش و ثبت نام عموم علاقمندان و جوانان و دانشجویان است.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و برتری‌های «دانشگاه هنر» به عنوان جامع‌ترین دانشگاه هنری کشور، گفت: بسترسازی برای کارآفرینی و حمایت از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جوانان فعال در رشته‌های هنری و کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای هنری آنان از مهمترین اهداف مد نظر جهاد دانشگاهی هنر در حوزه دانشجویی است.

رشیدی با اشاره به تغییر رئیس دانشگاه هنر، افزود: خوشبختانه دکتر سلطانی رئیس جدید دانشگاه هنر نگاهی مثبت و عملیاتی به فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دارد و در نشست اخیر من با ایشان، موضوعات خوبی برای توسعه همکاری‌های دانشگاه و جهاد دانشگاهی هنر مطرح شد.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر ادامه داد: اساسا فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر با هدف ارتقای دانش و تجربه تخصصی و همچنین تعهد اسلامی دانشجویان این دانشگاه و با کمک خود آنان در سطح دانشگاه هنر و در سطح ملی برگزار می‌شود.

رشیدی حضور فعال در شورای فرهنگی دانشگاه هنر، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی ـ دانشجویی بر اساس نیازها و ضرورت‌های فرهنگی دانشگاه هنر، راهبری دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی و برگزاری سالانه آن، راهبری دبیرخانه دائمی جشنواره ملی نقش تن‌پوش و برگزاری سالانه آن، برگزاری بازدیدهای علمی و آموزشی دانشجویی (در قالب طرح ملی ایران مرز پرگهر)، راهبری دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در دانشگاه هنر و برگزاری جشنواره دانشجویی دیبا را از برنامه‌های فعلی این واحد در حوزه فرهنگی و دانشجویی عنوان کرد و گفت: شناسایی و جذب نیروهای متخصص و متعهد مورد نیاز جهاد از بین دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر به طرق مختلف و استفاده از توان و پتانسیل‌های آنان در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی ـ دانشجویی جهاد از سیاست‌های این واحد محسوب می‌شود.

وی در پایان اجرایی کردن طرح "تقسیم کار فرهنگی" در سطح دانشگاه هنر، ایجاد مرکز گردشگری دانشجویان دانشگاه هنر، ارتقای جایگاه و اثرگذاری دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در دانشگاه هنر، همکاری در راهبری کانون‌های فرهنگی دانشگاه، ایجاد ساختارهای جدید دانشجویی و عضوگیری از میان دانشجویان، طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری جدید در سطح دانشگاه و کشور با همکاری بخش‌های مختلف دانشگاه و با استفاده از پتانسیل‌های دانشجویان دانشگاه، در راستای نیازها و ضرورت‌های فرهنگی دانشگاه و طراحی و اجرای کارگاه‌های تخصصی و سمینارهای فرهنگی با موضوعات مرتبط با نیازهای دانشجویان دانشگاه هنر را از مهمترین برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی جدیدی برشمرد که جهاد هنر در حال پیگیری آن است.

انتهای پیام

کد N1900538

وبگردی