آفتاب

ضرورت تعیین رویه واحد برای اعطای مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان

ضرورت تعیین رویه واحد برای اعطای مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو نوع مجوز با عناوین مجوز فناوری و مجوز دانش‌بنیان برای شرکت‌های فعال فناور در پارک‌های علم و فناوری و همچنین بخش خصوصی صادر می‌شود، بر ضرورت ادغام این دو مجوز و تعیین رویه واحد برای اعطای مجوز «دانش‌بنیان» تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی کشمیری در سی و یکمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم در دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه مجوز «شرکت فناور» توسط پارک‌های علمی و فناوری صادر می‌شود، گفت: فرایند صدور این مجوز کاملاً غیرمتمرکز است و رویه واحدی در کشور ندارد و اساس صدور این مجوز نوع فعالیت‌های شرکت‌های فناور است؛ ولی مجوز «دانش‌بنیان» که توسط کارگروه تخصصی مستقر در «مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» صادر می‌شود، محصول محور است و پس از یک نظام داوری دوسطحی مشخص صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: گواهی «دانش‌بنیان» امروز جایگاه خود را در کشور پیدا کرده و کسب آن برای شرکت‌های فناوری یک امتیاز مهم و مزایای قانونی دارد که گواهی «شرکت فناور» این مزایا و امتیازات را ندارد و هم اکنون فقط ۲۰ درصد شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری می‌توانند مجوز دانش‌بنیان را کسب کنند.

وی افزود: برای ارتقای جایگاه گواهی فناوری در کشور و بویژه در نزد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید یک نظام پکپارچه و همگن با مبانی واحد و در نظارت وزارت علوم در بین پارک‌های علمی و فناوری را ایجاد کنیم و فرآیند ارزیابی و پایش استاندارد و مستمری را برای حفظ کیفیت این گواهی تعریف کنیم.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه این نشست به بحث اصلاح فرآیند صدور مجوز مراکز رشد فناور پرداخت و گفت: صدور دو نوع مجوز قطعی و اصولی و ضرورت داشتن اساسنامه برای مرکز رشد و نقش مهم شورای گسترش در صدور مجوز از ایرادات آیین نامه فعلی است که در پیش‌نویس فعلی این نقاط ضعف برطرف شده است.

وی افزود: در آیین‌نامه فعلی روند صدور مجوز مرکز رشد فناوری تعریف نشده است و بیشتر مراکز رشد دولتی هستند که توسط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایجاد می‌شوند، بنابراین وقتی سازمان‌های موسس مرکز رشد فناوری اساسنامه دارند، داشتن اساسنامه مستقل برای مراکز رشد ضرورتی ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزیرعلوم اظهار کرد: در پیش‌نویس آیین‌نامه جدید که در نهایت باید به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم برسد، مجوز قطعی نداریم و مجوزها با اعتبار یک تا پنچ سال صادر می‌شوند و مرکز رشد اساسنامه مستقل از سازمان موسس خود ندارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه این نشست روسای پارک‌های علم و فناوری دیدگاه‌های خودرا در خصوص مباحث نشست مطرح کردند و کارگروهی نیز برای اصلاح آیین‌نامه «اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان» تشکیل شد تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص اقدام کند.

انتهای پیام

کد N1900343

وبگردی