آفتاب

کاهش قیمت ها با جمع آوری پول سرگردان

کاهش قیمت ها با جمع آوری پول سرگردان

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد گفت: مردم در خرید خانه یا دلار سرگردانند، اگر پول سرگردان در بازار جمع شود کاهش قیمت در بازار مسکن داریم.

آفتاب: علی مرادزاده در خصوص وضعیت بازار مسکن با بیان اینکه قیمت دلار دو روزی است که کاهش یافته است و خیلی محسوس نیست اظهار داشت: کاهش نرخ دلار فقط برای دلارفروشان محسوس است و نرخ دلار هنوز به تثبیت نرسیده است.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد با اشاره به این که مردم با وسواس به اخبار گوش می دهند بیان کرد: برای این که تاثیر کاهش قیمت دلار در بازار مسکن مشاهده شود نیازمند زمان یک ماهه و تثبیت قیمت ارز هستیم.
وی با اعلام این که پیش بینی ها دو حالت دارد گفت: در حالت اول با تصویب FATF  و تثبیت کاهش نرخ دلار ممکن است یک سری نهاده های ساختمانی مثل کلیدپریز و سیم و آهن ارزان شود که در نتیجه قیمت تمام شده هم کاهش می یابد.
وی در ادامه تصریح کرد: یک خطر دیگر که وجود دارد این است که پول های سرگردانی که در حوزه دلار و سکه در بازار جولان می دهند و منجر به تشنج در بازار شده اند به سمت ملک بیایند؛ و اگر این اتفاق بیفتد به دلیل برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا قیمت مسکن بالا خواهد رفت.
وی یادآور شد: افزایش قیمت اخیر مسکن به دلیل افزایش متریال و تورم دور از انتظار نبود ربطی هم به نرخ طلا و سکه نداشت.
وی افزود: از طرف دیگر به علت این که تقاضا وجود ندارد رکود تورمی را شاهد هستیم ولی اگر نرخ دلار کاهش یابد و نهاده ها ارزان شود مقداری هزنیه های ساخت ارزان می شود اما توسعه ای در معاملات نخواهیم دید.
وی اظهار داشت: از بهمن 96 تا اسفند شاهد رونق در بازار مسکن بودیم اما در بیستم اسفند ماه که سودهای بانکی افزایش یافت مختصری به سمت کاهش معاملات رفتیم که این روند نزولی تا بعد از عید ادامه داشت و پس از آن مجدد افزایش معاملات را دیدم که البته پول های سوداگری به سمت مسکن هدایت شده بود و تقاضاهای مصرفی نبود.
وی با اعلام این که متقاضیان به جهت ترس از افزایش قیمت در بازار وارد شدند و علت آن هم بهتر شدن اوضاع پرداخت وام مسکن بود گفت: یک ایرادی که بازار ما دارد این است که وقتی تعدادی به بازار مراجعه می کنند باقی مردم متصورند اتفاقی افتاده است و سرازیر می شوند
مرادزاده با اشاره به این که متاسفانه وقتی قیمت ها بالا می رود مردم حجوم می آورند ادامه داد: در اردیبهشت افزایش معاملات را داشتیم، در حدود خرداد تقریبا ثابت شد، اوایل تیر روند کاهش داشت و در مرداد با رکود جدی مواجه بودیم.
وی عنوان کرد: مردم بلاتکلیف هستند و نمی دانند سرمایه خود را به سمت دلار یا مسکن ببرند.
وی تصریح کرد: کسی نمی تواند دقیق بگوید اما اگر دولت بتواند پول های سرگردان را در بازار جمع کند و به سمت بازار بورس و صنعت سوق دهد قیمت ها کاهش می یابد.

کد N1899072

وبگردی