آفتاب

«بسیج اساتید» یک سازمان تصمیم‌ساز در حل مسائل جامعه باشد

«بسیج اساتید» یک سازمان تصمیم‌ساز در حل مسائل جامعه باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ابزار و شبکه دانشگاه آزاد اسلامی، ابزار و شبکه کوچکی نیست گفت: ما می توانیم به جنگ مسائل و مشکلات روز مردم برویم.

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که با عنوان «استاد بسیجی، تحول انقلابی، دانشگاه تمدن‌ساز» برگزار شد، با بیان اینکه این همایش به مناسبت روز بسیج اساتید و همزمان با سالگرد شهادت مرد بزرگ، بسیجی و مرد خدا شهید چمران برگزار شده است، گفت: بدون شک از این همایش نتایجی استخراج خواهد شد که از آن در دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند خواهیم شد.

شهید چمران مردی بزرگ و سرشار از عشق به اسلام بود

وی با بیان اینکه شهید چمران مردی بزرگ و سرشار از عشق به اسلام، انقلاب، غرور ملی و دینی و روحیه خدمت به مردم بود، اظهار داشت: این شهید بزرگ در دل کفر و در کشور آمریکا تحصیل کرد، اما هرگز دلبسته آنجا نشد و توانست روحیه خدمت به مردم را تقویت کرده و مجموعه‌ای را بنیان گذاشت که بتواند همواره در خدمت مردم باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شهید چمران فردی شجاع، مخلص، پرکار و انسانی به تمام معنا اثرگذار و انسان ساز بود. از ویژگی های مهم شهید چمران این بود که همیشه احساس مسئولیت و وظیفه‌ای برای خود در نظر می گرفت که خادم مردم باشد.

دکتر فرهاد رهبر افزود: ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا خصلت این مرد بزرگ و انسان‌ساز را شناخته و به نسل جوان بشناسانیم تا روحیه خدمت و جهادی عمل کردن، جهادی زیستن و جهادی از دنیا رفتن را تقویت کنیم.

بسیج ریشه در آموزه های قرآن و سنت های الهی دارد

وی با تاکید بر اینکه بسیج شجره طیبه‌ای است که ریشه در آموزه های قرآن، سنت های الهی، پیامبران و ائمه دارد، گفت: امام خمینی(ره) با درایت، تیزبینی و آینده‌نگری، زیست‌ بومی را طراحی کرد که امروز نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام کارکرد خود را پیدا کرده است.

کارکرد سازمان بسیج ایجاد یک تمدن اسلامی در جهان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) برای ساخت یک تمدن اسلامی در جهان، مجموعه‌ای به نام بسیج طراحی و ابلاغ کردند. در مراحل اولیه، کاربرد این سازمان، نظامی و مقابله با دشمن بود، اما امروز کاربرد بسیج در جهت ایجاد یک تمدن اسلامی در جهان است که رعشه به تن دشمنان انداخته است.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان در کشورهای همسایه برای اینکه سازمانی مشابه سازمان بسیج در کشور ما پا نگیرد و به کشورهای دیگر گسترش پیدا نکند، موانع جدی ایجاد می کنند، گفت: این سازمان موجب حرکت و جهت ما به سوی قله های هدف می شود و باید قدر خود را بدانیم که در یک سازمان تمدن‌ساز اسلامی عضو هستیم.

لزوم تقویت مولفه های قدرت ملی توسط سازمان بسیج

دکتر فرهاد رهبر با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران باید جهانی فکر کرده و ملی عمل کرد، گفت: مولفه های قدرت ملی باید توسط سازمان بسیج تقویت شود. همچنین اگر دشمن درصدد تضعیف این مولفه های قدرت ملی است، این سازمان باید برای مقابله با حربه دشمن و تقویت مولفه های قدرت ملی برنامه‌ریزی کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفه های قدرت ملی، مولفه علم و فناوری است، خاطرنشان کرد: مولفه علم و فناوری امروز در مقابل سایر مولفه های قدرت ملی سرآمد است و تمام مولفه ها در ذیل علم و فناوری تعریف میشوند. دشمن نه تنها نسبت به رشد و پیشرفت علمی ایران خشنود نیست، بلکه موانع جدی برای جلوگیری از رسیدن کشورمان به اهداف عالیه خود ایجاد می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دشمن می خواهد قدرت را به صورت انحصاری برای خود نگه دارد. مصادیق این انحصار قدرت علم توسط دنیای استکبار به رهبری آمریکا، کاملاً مشهود است.

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: وظیفه ما در این راه این است که بتوانیم در تقویت مولفه های قدرت ملی نقش‌آفرینی کنیم. سازمان بسیج اساتید در این زمینه گام های بلندی برداشته، اما ما در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک قدرت باید در کنار بسیج قرار بگیریم. دانشگاه آزاد اسلامی باید همه امکانات خود اعم از نیروی انسانی، تجهیزات، کارگاه ها و آزمایشگاه ها و... را در مولفه های قدرت ملی سهیم کند تا به این قدرت دست پیدا کند. بسیج اساتید نیز باید در این راه نقش‌آفرینی کرده و در کنار واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مولفه های قدرت ملی، مولفه فرهنگ است، گفت: مقام معظم رهبری به درستی اشاره کردند که تهاجم فرهنگی برای ریشه زدن انقلاب اسلامی از عرصه فرهنگی وارد این میدان خواهد شد. اساتید بسیجی ابزار فرهنگی بسیار گسترده‌ای در اختیار دارند و آن جوانانی است که به آنها آموزش می دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز دشمن با تمام قدرت و تمرکز بر دو قشر زنان و جوانان در جامعه، سعی میکند فرهنگ آنها را از آنِ خود کند. اولین برنامه آنها برای جوانان، تقویت یأس و ناامیدی درون آنان است و پس از آن، سعی در گسترش لاابالی‌گری و ابتذال در بین آنها دارد.

دکتر فرهاد رهبر با تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی به تنهایی به وجود نیامده‌اند، گفت: این آسیب ها با مدیریت و هدایت دشمنان ما گسترش پیدا کرده است.

سازمان بسیج اساتید باید در عرصه تقویت فرهنگ دینی و عِرق ملی تلاش کند

وی خطاب به سازمان بسیج اساتید گفت: از شما خواهش می کنم مولفه فرهنگ یعنی باور و اعتماد به‌ نفس جوانان را جدی بگیرید تا جوانان بدانند قوه عاقله و آینده‌ساز این مملکت و کشور هستند. این مولفه باید توسط شما تقویت شود، چرا که امروز دشمن در حال سرمایه‌گذاری بر جوانان ماست. شما باید به دقت برنامه‌ریزی های لازم را به کار بندید و به عنوان بسیج اساتید، سازماندهی‌شده در عرصه فرهنگی، دینی و تقویت عِرق ملی تلاش کنید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از مولفه های قدرت ملی، مولفه اقتصاد است، تصریح کرد: امروز شاهد این موضوع هستیم که دشمنان با تضعیف این مولفه قدرت ملی و با زمینه‌سازی در عرصه فرهنگی، برای براندازی نظام برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی افزود: البته برنامه برای براندازی نظام از پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار دشمنان ما بوده و برای این منظور، تضعیف مولفه های قدرت ملی از جمله اقتصاد را هدف قرار داده‌اند.

دکتر فرهاد رهبر با بیان اینکه دشمنان ما امروز معیشت مردم، درآمد و اشتغال آنها را هدف گرفته‌اند، گفت: دشمنان طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که مردم به جای اینکه به سمت خرید کالای ایرانی بروند، به سمت خرید ارز، طلا و... رفته‌اند و باعث خروج سرمایه از کشور می شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه حل این مسائل نیاز به یک اتاق فکر دارد، گفت: باید در این اتاق فکر آسیب ها شناخته شود و در عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... اولویت‌بندی صورت گیرد و متناسب با این اولویت ها، نقش‌آفرینی انجام شود.

سازمان بسیج اساتید باید به عنوان یک سازمان تصمیم‌ساز در حل مشکلات جامعه نقش‌آفرینی کند

وی با تاکید بر اینکه سازمان بسیج به عنوان یک سازمان تصمیم‌ساز باید نقش‌آفرینی کند، گفت: این نقش‌آفرینی باید در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... باشد. سازمان بسیج اساتید باید برنامه سال خود را تدوین کرده و مشخص کند چگونه می خواهد این نقش‌آفرینی را انجام دهد.

دکتر فرهاد رهبر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به درستی اشاره کرده‌اند که زمانی وظیفه دانشگاه تربیت کادر بود، اما امروز دانشگاه باید مسئله‌محور باشد یعنی مسائل و مشکلات جامعه و مردم را بشناسد و برای حل آنها برنامه ارائه دهد و کمک کند گرفتاری مردم تقلیل پیدا کند. باید بتوانیم این نقش را در دانشگاه آزاد اسلامی ایفا کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه همه اساتید باید اساتید بسیجی بوده و در خدمت نظام قرار بگیرند، گفت: باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا همه اساتید از طریق شناسایی و حل مشکلات جامعه، در خدمت مردم باشند.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ اولین مسئله و اولویت کشور جنگ بود، گفت: شهید چمران با شناخت اولویت کشور، لباس رزم پوشید، بنابراین ما اگر خود را شاگرد آن استاد بزرگ می دانیم، باید امروز مهمترین مسئله جامعه خود را شناخته و همان برنامه را در دستور کار خود قرار دهیم. نباید هدف و اولویت ها را گم کرده و خود را مشغول مسائل جزئی، ابتدایی و حاشیه‌ای کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تمام توان خود را در این راه به کار خواهد گرفت، تصریح کرد: یکی از توان‌های این دانشگاه، نیروی انسانی است که بخشی از این نیروی انسانی را اساتید بسیجی تشکیل می دهند که در این راه خدمت خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی،دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: اگر بسیج اساتید بتواند خوب برنامه‌ریزی کند، دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد که رهبری و هدایت این جریان یعنی شناسایی مسائل و مقابله با مشکلات و در خدمت مردم قرار گرفتن را به این سازمان واگذار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ابزار و شبکه دانشگاه آزاد اسلامی، ابزار و شبکه کوچکی نیست، گفت: ما می توانیم به جنگ مسائل و مشکلات روز مردم برویم. پس این برنامه‌ریزی قطعاً باید در سازمان بسیج اساتید شکل گیرد.

انتهای پیام

کد N1898851

وبگردی