آفتاب

انتقال بزرگترین ابررایانه نظامی دنیا به آزمایشگاه هسته‌ای

انتقال بزرگترین ابررایانه نظامی دنیا به آزمایشگاه هسته‌ای

بزرگترین ابررایانه نظامی جهان که در آمریکا ساخته شده، برای مدیریت منابع هسته‌ای این کشور به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، اغلب ابررایانه‌ها روی سرعت پردازش خالص تمرکز می‌کنند. امروزه قدرتمندترین ابررایانه در جهان 9000 پردازنده 22 هسته‌ای IBM Power9 و بیش از 27 هزار پردازنده گرافیکی NVIDIA Tesla V100 دارد. اما عملیات پردازش، همه چیز نیست.

سال گذشته، شرکت Hewlett Packard Enterprise، ابررایانه "ماشین" را معرفی کرد که نمونه اولیه آن حول محور حافظه سریع ساخته شده بود. این به معنای جمع‌آوری مقدار بسیار زیادی از داده‌ها برای کارهای محاسباتی با کارایی بالا (HPC) است.

در حال حاضر، شرکت سازنده در حال تبدیل این ایده به یک محصول واقعی موسوم به "آسترا"(Astra) است که بزرگترین ابررایانه جنگ‌افزاری است که تاکنون ساخته شده است و با همکاری وزارت انرژی آمریکا توسعه داده شده است.

این ابررایانه به آزمایشگاه ملی "سندیا"(Sandia) منتقل می‌شود تا به عنوان یک پلتفرم تجربی جدید برای تحقیقات هسته‌ای به کار گرفته شود.

سرعت حافظه این ابررایانه 33 درصد سریع‌تر از بسیاری از پردازنده‌های دیگر است.

"آسترا" بر روی سیستم آپولوی شرکت سازنده ساخته شده است و از بیش از 145 هزار هسته در 2592 سرور دو هسته‌ای تشکیل شده است.

پردازنده‌های 28 هسته‌ای آن همچنین از هشت کانال حافظه استفاده می‌کنند، در حالی که این رقم در تراشه‌های دیگر 6 کانال است.

ادعا می‌شود که این ابررایانه دارای سرعت عملکرد ابری 2.3 پتافلاپ(10 به توان 15) بر ثانیه است که آن را در میان 100 ابررایانه سریع دنیا قرار می‌دهد.

علاوه بر این، هر یک از پردازنده‌های سیستم، دسترسی مستقیم به یک حافظه بزرگ را دارند. این یک تفاوت بزرگ از پردازش محوری CPU است که امروز شاهد آن هستیم، جایی که هر تراشه به مقادیر کوچک حافظه دسترسی دارد و تبادل اطلاعات بین پردازنده‌ها را سخت می‌کند.

این ابررایانه قرار است بخشی از برنامه پیدا کردن فناوری‌های جدید برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی مدیریت ذخایر هسته‌ای آمریکا باشد. به طور خاص، این آزمایشی خواهد بود تا ببینند که چنین سیستمی می‌تواند تمام شبیه‌سازی‌های فیزیکی روزانه آزمایشگاه را انجام دهد یا خیر.

"جیمز لاروس" مدیر این پروژه گفت: با ابداع هر معماری سخت‌افزاری جدید، چالش‌ها و شکاف‌های نرم‌افزاری نیز پا به عرصه می‌گذارند. ما امیدواریم که "آسترا" مقیاس درستی برای رسیدگی به این مشکلات داشته باشد و هرگونه مشکل در حمایت از کدهای شبیه‌سازی را شناسایی کند.

این ابررایانه در این آزمایشگاه تنها آزمایش می‌شود و قرار نیست جایگزین سیستم‌های موجود در "سندیا" شود، اما "لاروس" می‌گوید احتمالا در نهایت به یک سیستم تولید تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر، این در درجه اول یک آزمایش است، اما توانایی تغییر دنیای ابررایانه‌ها را دارد.

انتهای پیام

کد N1898549

وبگردی