آفتاب

نتوانستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنیم/ باید برای کم کردن اثر تحریم‌ها فکری کرد

نتوانستیم ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنیم/ باید برای کم کردن اثر تحریم‌ها فکری کرد

مدیر آلومینیوم اراک گفت: تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ‌در نشست خبری مدیران شرکت آلومینیوم ایران که در اراک برگزار شد محمد گودرزی مدیر کارخانه در خصوص آخرین روند تولید در این واحد صنعتی گفت: از سوی این شرکت نزدیک به ۱۶۰ هزار تن تولید دارد که ۱۰۰ هزار تن از آن توسط خطوط تولید جدید که با برق ۲۰۰ کیلوآمپر تامین می‌شود صورت می‌گیرد و ۶۰ تن آن نیز مربوط به خطوط قدیمی است. این در حالی است که ظرفیت کل تولید آلومینیوم کشور نزدیک به ۲۴۰ هزار تن است.

مدیرکارخانه آلومینیوم اراک در خصوص مشکلات تخفیف ارز به این کارخانه گفت: پرسنل بازرگانی ما بیش از یک ماه است که در انتظار تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه به سر می‌برد. این در حالی است که ما ثبت سفارش و تمام کارهای مربوط به آن را انجام داده‌ایم و اگر این مواد به ما نرسد این مجتمع تولیدی دچار مشکل خواهد شد. از سوی دیگر اگر نتوانیم از ارز دولتی استفاده کنیم مجبور می‌شویم به سمت صادرات شمش روی بیاوریم. این در حالی است که صنایع پایین دستی آلومینیوم با مشکل مواد اولیه رو به رو خواهند شد.

وی ادامه داد: تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است. دولت و حاکمیت باید در این مورد فکر اساسی کند که صنایعی مانند آلومینیوم که جزو صنایع بالادستی و مادر محسوب می‌شوند دچار این مشکلات نشوند.

وی ادامه داد: ما قبلا نیز اینگونه تهدیدهای بین‌المللی را داشته‌ایم اما متاسفانه از آن تجربه نگرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص عدم عضویت کشور در کنوانسیون پولشویی FATF و حضور آلومینیوم در بورس لندن مشکلاتی برای نقل و انتقالات ارزی وجود خواهد داشت یا خیر گفت: قبل از برجام به واسطه اینکه ایرالکو به طور مشخص در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا بود ما مشکلات زیادی داشتیم و با روش‌های مختلف مجبور بودیم که تحریم‌ها را دور بزنیم؛ هرچند هزینه زیادی برای ما داشت اما سال گذشته از این لیست خارج شدیم و توانستیم دوباره رابطه قبلی خود را بازیابی کنیم اما به طور حتم نمی‌توانیم بگوییم که برای خرید مواد اولیه و انتقال ارزی مشکل نخواهیم داشت.

طرح توسعه

در ادامه این نشست خبری علیرضا احمدی معاونت برنامه ریزی، توسعه و تحقیقات در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد طرح‌های توسعه این شرکت و تاثیرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: مشخصا تحریم‌ها بر روی طرح‌های توسعه آینده ما تاثیر خواهد گذاشت و اکنون طرح‌هایی مانند احداث نیروگاه خیرآباد و کارگاه ریخته‌گری با توجه به اینکه با شرکت‌هایی مانند مپنا مذاکراتی داشته‌ایم اما هنوز منتظر مشخص شدن وضعیت هستیم که چطور منابع لازم را برای آن تامین کنیم.

وی ادامه داد: شرکت ما همواره طرح‌های توسعه‌ای داشته است. از جمله بازسازی خطوط قدیمی و انتقال کارگاه ریخته‌گری که تا آذرماه صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارخانه آلومینیوم ایران در پنج کیلومتری شهر اراک در سال ۱۳۴۷ با مشارکت دو شرکت آمریکایی و پاکستانی طرح احداث آن آغاز و در سال ۵۲ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه اولین تولیدکننده شمش آلومینیوم در خاورمیانه است و محصولات آن اکنون به هند، چین و اروپا صادر می‌شود.

 

 

کد N1898008

وبگردی