آفتاب
در وزارت ارشاد برگزار می‌شود؛

هفته آینده؛ آغاز جلسات رسیدگی به درخواست تجدیدنظر ۳۰ ناشر متخلف

هفته آینده؛ آغاز جلسات رسیدگی به درخواست تجدیدنظر ۳۰ ناشر متخلف

جلسات رسیدگی به درخواست تجدیدنظرخواهی حدود ۳۰ ناشر متخلف نمایشگاه امسال کتاب تهران، هفته آینده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هفته آینده در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه خواهد داد تا به درخواست تجدیدنظرخواهی متخلفینی که از سوی هیئت بدوی برای آنها آرائی صادر شده بود، رسیدگی کند.

بر اساس این گزارش، از میان ۹۵ ناشری که به دلیل ارتکاب برخی تخلفات در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با رای هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات از حضور در دوره سی و دوم این نمایشگاه (۱۳۹۸) محروم شده‌اند، در نهایت حدود ۳۰ ناشر درخواست تجدیدنظرخواهی دادند.

هیئت مذکور در نمایشگاه امسال کتاب تهران، در ۹ روز نخست برپایی این رویداد ۲۰ بار تشکیل جلسه داد و در این جلسات ضمن بررسی ۳۷۱ گزارش واصله از ناظران خود در بخش‌های مختلف، مبادرت به صدور ۲۴۱ رای برای ناشران متخلف کرد که بر اساس آراء صادره، ۹۵ ناشر از حضور در سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران (۱۳۹۸) محروم شدند.

بنا به گفته رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، پرتکرارترین تخلف این دوره و همچنین دوره‌های گذشته، ارائه و فروش کتاب‌های سایر ناشران بود. این در حالی است که به گفته وی، حدود ۹۰ درصد از کسانی که به عنوان ناظر با کارگروه‌های مختلف هیات رسیدگی به تخلفات ناشران فعالیت می‌کنند، از اعضای صنف نشر هستند. نقد کردن بن کتاب هم در ردیف دوم تخلفات پرتکرار نمایشگاه کتاب تهران قرار دارد.

همایون امیرزاده رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه اذعان می‌کند که «مسائلی که به عنوان تخلف در نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد، بستری غیر از خود نمایشگاه دارد و در واقع، سرریز مسائل و مشکلات موجود در حوزه نشر است».

این مسائل موجب شده که هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران دست به کار اصلاح آئین‌نامه مربوطه شود و هدف از این تصمیم خود را هم بررسی نقائص موجود در آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران و همچنین استخراج و ارائه راهکارهایی برای ایجاد وحدت رویه در برخورد با تخلفات این حوزه عنوان کرده است.

یادآوری می‌شود، رئیس هیئت تجدی نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نیکنام حسینی‌پور و اعضای آن را نادر قدیانی، حامد سهرابی، محمدرضا توکل صدیقی، احمد کمالی‌نژاد، علی آل‌داود و محمدکاظم شمس تشکیل می‌دهند.

کد N1897821

وبگردی