آفتاب

ضرورت حضور جدی و موثر بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور

ضرورت حضور جدی و موثر بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور

اولین نشست هم‌اندیشی فعالین بخش خصوصی حوزه فضایی کشور با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، در این نشست، مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به نقش پر رنگ بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور گفت: طی سال های گذشته برنامه جامعی را در حوزه فضایی داشته ایم و هم‌اکنون توانسته ایم جزو ۹ کشور اول فضایی دنیا باشیم که به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کرده‌اند و در این بین، بخش خصوصی نقش موثر و ارزشمندی در این افتخار ملی ایفا کرده است، لذا برای افزایش بهره‌وری در این حوزه درصدد ایجاد امنیت کسب و کار برای بخش خصوصی هستیم.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما این است که در برنامه ده ساله دوم، زیرساخت های ایجاد شده تثبیت و توسعه یابند و کاربردها و خدمات فضایی در جامعه فراگیر شوند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز، عصر تجاری فضا و اقتصاد نوظهور این حوزه است. درحال حاضر تاکید همه گزارش های دنیا براقتصاد محوری فضا است و هم اکنون حوزه فضایی به زنجیره بخش خصوصی اتصال پیدا کرده و آمارها نشان دهنده این است که از ۳۴۵ میلیارد دلار درآمد این حوزه، ۲۶۰ میلیارد دلار آن متعلق به بخش خصوصی است.

براری با تاکید بر ضرورت حضور جدی و موثر بخش خصوصی در توسعه فناوری فضایی کشور اظهار داشت: هدف ما افزایش سهم و پررنگ‌تر کردن نقش بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور است، همانطور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۹۲ درصد حوزه ICT را به بخش خصوصی واگذار کرده است و اکنون به دنبال واگذاری ۸ درصد پایانی آن است، سازمان فضایی ایران نیز به عنوان عضوی از خانواده بزرگ ارتباطات کشور، زمینه و بستر لازم را برای رشد و توسعه شرکت های خصوصی فراهم خواهد کرد.

وی به اقدامات این سازمان درخصوص حمایت از توسعه بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: در سازمان فضایی ایران برای خروج تصدی‌گری دولت در بخش فضایی، برنامه های مناسبی تدوین شده است که مجوز اپراتور ماهواره های مخابراتی از این اقدامات است و در حال تدوین مجوز اپراتور ماهواره سنجشی نیز هستیم. شناخت موانع و رفع آن، اصلاح قوانین و تسهیل گری از دیگر مواردی است که در جهت توسعه و حمایت از بخش خصوصی مد نظر سازمان فضایی ایران است.

وی اضافه کرد: حوزه کسب و کارهای فضا پایه دارای رشدی سریع است به طوری که هم اکنون آژانس فضایی اروپا از ۵۰۰ استارت آپ حمایت می کند. فناوری فضایی به زندگی مردم رسوخ کرده است و این مسئله موجب افزایش رشد اقتصادی آن شده است. سازمان فضایی ایران هم توسعه و ایجاد کسب و کارهای نوین را در حوزه های دارای اولویت کشور در دستور کار خود قرار داده است و در تلاش است تا با توسعه این کسب وکارها هم گامی موثر در راستای اشتغال زایی بردارد و هم چالش هایی که امروز کشور در حوزه های مختلف با آن رو به رو است را مرتفع نماید.

در ادامه جلسه حاضرین به بیان مسائل و چالش های موجود در این حوزه پرداختند.

منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی کشور در پاسخ به درخواست‌‌‌های مطرح شده خاطرنشان کرد: این جلسه در جهت هم‌اندیشی با بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که بتوانیم در سه محور توسعه روابط بین‌الملل، توسعه زیرساخت ها و افزایش بهره وری بخش خصوصی قدم برداریم.

وی اضافه کرد: جلسه بعدی بر مبنای ارائه ایده‌‌‌ها خواهد بود. هم‌‌‌اکنون دو نهاد دولتی (سازمان فضایی ایران و مرکز ملی فضایی) قرار است توان خود را با کمک بخش خصوصی کامل کنند و نکته کلیدی این است که باید استفاده حداکثری از بخش خصوصی و اقتصاد محوری فناوری فضایی را در کشور نهادینه کنیم.

کد N1897657

وبگردی