آفتاب

تبدیل خانه به خوابگاه، سبک جدید زندگی در هنگ کنگ

تبدیل خانه به خوابگاه، سبک جدید زندگی در هنگ کنگ

سبک زندگی جوانان هنگ کنگی به سمت محدود شدن فضای سکونت پیش می رود تا جایی که حاضر به زندگی در آپارتمان هایی می شوند که به اندازه یک قوطی کبریت جا دارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل ازHong Kong (AFP)  افزایش قیمت مسکن در هنگ کنگ موجب شده است جوانان به سمت زندگی در فضاهای کوچکتر بروند. این آپارتمان های کوچک یا "نانو فلت ها" هر روز کوچک و کوچکتر می شوند و قیمتشان بالاتر می رود.

 بلوک های مینیاتوری که در اطراف شهر پرجمعیت هنک کنگ، در ابتدا به عنوان یک انتخاب جذاب و ارزان ارائه شدند اما  اکنون هزینه های چشم گیری دارند. طبق قانون هنگ کنگ هیچ محدودیتی برای اینکه اندازه یک آپارتمان  تا چقدر میتواند کوچک باشد، وجود ندارد.

یکی از جوانان ساکن این آپارتمان ها که ۲۵ ساله و کارمند امور مالی  است می گوید دو سال پیش بیش از ۶ میلیون دلار هنگ کنگ (۷۶۵۰۰۰ دلار) برای آپارتمان کوچک خود در محله ای در حومه شهر پرداخت کرده.

خانه او ساختمان باریک شیشه ای است که در هر طبقه چهار آپارتمان دارد و هر آپارتمان  شامل  چند "نانو فلت" است ) اصطلاح جدیدی برای خانه های زیر ۲۰ متر مربع( که قیمت هر مترمربع آن به بیش از ۲۵ هزار دلار می رسد.

او از مبلمان تاشو در خانه اش استفاده میکند و وسایل زیادی هم در خانه ندارد زیرا این نانو فلت ها خودشان دارای ماشین لباسشویی، تلویزیون، یخچال، قفل درب  با اثر انگشت و حتی پرده هستند.

او می گوید توسعه دهندگان املاک، این آپارتمانها را برای کسانی ساخته اند که تنها به مکانی برای خواب نیاز دارند وکارهای دیگر خود را خارج از خانه  انجام  می دهند. آشپزخانه نیز برای آشپزی خیلی کوچک است و من اکثر اوقات بیرون خانه غذا می خورم.

او برای خرید این آپارتمان وام گرفته و آن را به عنوان یک سرمایه گذاری می بیند. هر ماه مبلغ ۲۴۰۰۰ دلار هنگ گنک برای وام مسکن می پردازد که حدود ۴۰ درصد از دستمزدش است.

افزایش قیمت املاک از هجوم سرمایه گذاران و توسعه دهندگان چینی ثروتمند سرچشمه گرفته است و شهرداری متهم  به عدم کنترل بازار مسکن است.

با کم شدن توانایی خرید آپارتمان برای اکثریت جمعیت ۷.۴ میلیون نفری هنگ کنگ، توسعه دهندگان مسکن، این فضاهای کوچکتر را برای رسیدن به بازار گسترده تر ایجاد می کنند.

رایان ایپ، محقق ارشد پژوهشکده بنیاد سیاست های عمومی هنگ کنگ، این سبک زندگی را "ناسالم" عنوان می کند که به توسعه دهندگان املاک اجازه داده کیفیت زندگی  را قربانی سود بالاتر  کنند.

وی معتقد است در صورتی که این کوچک شدن فضای زندگی بیش از این ادامه یابد،سلامت روحی و جسمی جوانان آسیب می بیند.

وی افزود: قیمت این آپارتمان های مینیاتوری از آپارتمان های معمولی و با مساحت بیشتر، بسیار گرانتر است.

بسیاری از ساکنان فقیر هنگ کنگ به اجاره ی آپارتمان های مشترک هم تن داده اند (آپارتمان هایی با فضاهای زندگی مشترک از جمله حمام و آشپزخانه و ... برای تمام ساکنین) اما حتی برای کسانی که حقوق خوبی دارند، خانه مناسب و معقول اغلب غیرقابل دسترس است.

ترجمه: محبوبه عزیزی

کد N1897488

وبگردی