آفتاب

راهکار العبادی برای دستیابی به دور دوم نخست‌وزیری

راهکار العبادی برای دستیابی به دور دوم نخست‌وزیری

ناظران سیاسی در عراق می‌گویند که نخست‌وزیر فعلی این کشور در «معضلی سیاسی» به‌سر می‌برد که موفقیت وی در دستیابی به دور دوم در این سمت را دشوار کرده است.

به گزارش ایلنا، «جمعه العطوانی» تحلیلگر سیاسی در عراق می‌گوید که دعوت «حیدر العبادی‌» نخست‌وزیر کنونی از جریان‌های سیاسی برای برگزاری نشست بعد از تعطیلات عید فطر در حالی‌ست که انتظار نمی‌رود برای آن نشست دستور کار یا دیدگاهی کلی تدوین شده باشد. با این حال، این دعوت العبادی حق مشروع وی در تحرک برای خدمت به منافع خود و حزب متبوعش است.

وی در گفت‌وگو با «السومریه‌نیوز» افزود، العبادی در معضل سیاسی به‌سر می‌برد و همین امر مسیر دستیابی وی به دور دوم نخست‌وزیری خود را دشوار می‌کند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، العبادی تصور می‌کرد که موفق به کسب آرای زیادی در انتخابات پارلمانی اخیر شود با این حال، خود را به ائتلاف «سائرون» نزدیک کرد ولی با شروط دشوار آن روبه‌رو شد؛ چرا که ائتلاف سائرون موافقت با نخست‌وزیر العبادی را مشروط به استعفای وی از حزب «الدعوه» کرده است.

از سوی دیگر، هم‌گرایی ائتلاف «الفتح» با سائرون پیچیدگی‌ها را برای العبادی مضاعف کرده است به‌ویژه این‌که الفتح حق وتو بر تصدی العبادی بر پست نخست‌وزیری را دارد، از سوی دیگر، این دو فراکسیون توافق کرده‌اند که هیچ‌یک از شخصیت‌های حزب الدعوه نمی‌‌توانند نخست‌وزیر بعدی شوند.

جمعه العطوانی در ادامه افزود، العبادی امروز از وضعیت خود در حیرت مانده است؛ او نمی‌تواند به جریان «نوری المالکی» نزدیک شود چرا که میان این دو خصومت وجود دارد.

العطوانی خاطرنشان کرد که العبادی امیدوار است از طریق دعوت به نشست فراگیر، بتواند فراکسیونی موازی با ائتلاف الفتح- سائرون تشکیل دهد تا نخست‌وزیری خود برای دور دوم را تضمین کند.

 

 

کد N1897450

وبگردی