آفتاب

۴ سال با سیگار!

۴ سال با سیگار!

میزان تولید، واردات، صادرات و برآورد قاچاق سیگار از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ و نیز برنامه مدنظر طی سال جاری در بخش‌های مربوط به آن اعلام شد.

به گزارش ایسنا، میزان تولید، واردات و برآورد سیگار در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۶۹ درصد افزایش، ۷۶ درصد کاهش و ۷۷ درصد کاهش یافته است. براساس تولید سیگار در سال ۱۳۹۳ رقمی معادل ۲۹.۲ میلیارد نخ بوده و در سال ۱۳۹۶ به عددی معادل ۴۹.۳ میلیارد نخ رسیده است و براساس برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته قرار است این میزان به ۵۵ میلیارد نخ افزایش یابد. این در حالی است که صادرات سیگار در سال ۱۳۹۳ معادل ۰.۳ میلیون نخ بوده که در سال ۱۳۹۶ به ۳۶۰ میلیون نخ رسیده و قرار بر این است که در سال جاری این میزان به ۷۰۰ میلیون نخ برسد.

[p]

[p]گفتنی است واردات سیگار در سال ۱۳۹۳ رقمی معادل ۱۳.۶۵ میلیارد نخ بوده که در سال ۱۳۹۶ رقمی معادل ۳.۲۷ میلیارد نخ کاهش یافته و قرار بر این است که واردات رسمی سیگار در پایان سال جاری به صفر برسد. در مورد برآورد قاچاق سیگار نیز باید خاطر نشان کرد هرچند این برآورد در سال ۱۳۹۳ رقمی معادل ۱۲.۱۵ میلیارد نخ بوده، اما در سال ۱۳۹۶ به ۲.۷۹ میلیارد نخ کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعات و نمودارهایی که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته است، تولید داخلی سیگار در سال ۱۳۹۳ معادل ۲۹.۲ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۰ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۵ معادل ۴۴.۹۵ میلیارد نخ و در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۹.۳ میلیارد نخ بوده است و این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار براین است که تولید سیگار در سال جاری به ۵۵ میلیارد نخ افزایش یابد.

[p]

[p]در خصوص واردات سیگار باید اعلام کرد که در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۳.۶۵ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶.۴ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۵ معادل ۳.۹۷ میلیارد نخ و در سال ۱۳۹۶  معادل ۳.۲۷ میلیارد نخ سیگار به کشور وارد شده و قرار بر این است که در پایان سال ۱۳۹۷ میزان واردات سیگار به صفر برسد. گفتنی است؛ طی دو ماهه سال جاری میزان واردات سیگار به کشور به صفر رسیده است و طبق برنامه تدوین شده این شرایط باید تا پایان سال حفظ شود.

[p]

[p]در ارتباط با برآورد قاچاق سیگار باید خاطر نشان کرد که در سال ۱۳۹۳ رقمی معادل ۱۲.۱۵ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۴ رقمی معادل ۸.۶ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۵ رقمی معادل ۶.۲۵ میلیارد نخ و در سال ۱۳۹۶ رقمی معادل ۲.۷۹ میلیارد نخ عدد مربوط به برآورد قاچاق سیگار بوده است و براساس برآورد صورت گرفته در سال جاری اعلام شده که تا پایان سال ۱۳۹۷ برآورد قاچاق سیگار معادل دو میلیارد نخ خواهد بود.

[p]

[p]گفتنی است؛ صادرات سیگار در سال ۱۳۹۳ رقمی معادل ۰.۳ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۴ رقمی معادل ۸.۱ میلیارد نخ، در سال ۱۳۹۵ رقمی معادل ۱۷۰.۱ میلیون نخ و در سال ۱۳۹۶ رقمی معادل ۳۶۰ میلیون نخ سیگار صادر شده و قرار بر این است که میزان صادرات سیگار در سال جاری براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به ۷۰۰ میلیون نخ برسد.

[p]

[p]انتهای پیام

کد N1897333

وبگردی