آفتاب
شادی طلایی در گفتگو با مهر:

ایرانیزه کردن سبک‌های اروپایی در نقاشی‌خط/ دنباله‌رو بزرگان هستیم

ایرانیزه کردن سبک‌های اروپایی در نقاشی‌خط/ دنباله‌رو بزرگان هستیم

کیوریتور نمایشگاه «ایرانیزه» معتقدست هنرمندان نقاشی خط در ایران در راستای سبک های زنده‌رودی و پیلارام در حال حرکت هستند و تغییر جدیدی در نقاشی خط و ماهیت کلی آن حاصل نشده است.

شادی طلایی کیوریتور نمایشگاه گروهی «ایرانیزه» درباره این نمایشگاه که تا ۲۸ خردادماه در گالری نگر برپاست و ویژگی های آثار به خبرنگار مهر گفت: ۲۰ اثر نقاشی خط از ۲۰ هنرمند در گالری نگر روی دیوار رفته است که هر کدام از آثار در سبک، اجرا و تکنیک متفاوت از یکدیگر هستند، اما همه آنها یک وجه مشترکی دارند و آن هم کاربرد حروف در فضای گرافیک و نقاشی در ادامه کارهای قدما است.

وی علت نامگذاری این نمایشگاه را به دلیل ویژگی مذکور دانست و افزود: این همان چیزی که هنرمندان قدیمی ما شروع کردند و ما آنها را به هنرمندانی که در مکتب سقاخانه کار کردند، نسبت می دهیم.

طلایی، نمایشگاه «ایرانیزه» را در ادامه سبک و مکتب های مختلف هنری جهان مثل امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم و امثال اینها برشمرد و توضیح داد: وقتی این سبک ها به ایران آمد هنرمندان از آن استفاده کردند و سبک سقاخانه به وجود آمد و به نظر من سبک سقاخانه همان ایرانیزه کردن سبک های اروپایی و آمریکایی است که با عنصر خط، ایرانی شده اند و هنرمندان ما هم در ادامه آن سبک کار کردند.

این نمایشگاه گذار افزود: به همین دلیل معتقدم ما در راستای سبک های زنده رودی و پیلارام در حال حرکت هستیم و تغییر جدیدی در نقاشی خط و ماهیت کلی آن حاصل نشده و تنها تغییر در سبک، فرم و اجراست. ما نیز سعی داشتیم در نمایشگاه «ایرانیزه» با تغییراتی در فرم و شکل، معنای جدیدی از نقاشی خط ارایه شود.

کیوریتور نمایشگاه «ایرانیزه» در پایان درباره تکنیک های استفاده شده در این نمایشگاه گفت: تکنیک های متفاوتی چون انواع مولتی مدیا و یکسری تکنیک های منحصر به فرد هنرمندان در نمایشگاه «ایرانیزه» وجود دارد. نکته جالب اینجاست که هیچ کس تکنیک های خاص هنرمند را متوجه نمی شود مگر هم کیشان آن هنرمند و این نامشخص بودن تکنیک های به کار رفته در آثار نمایشگاه «ایرانیزه» برای بقیه جزو جذابیت‌های نمایشگاه است.

امید خاکباز، امیر یگانه، امیرشاهرخ فریوسفی، آرش لاهیجی، پریسا پگاه، جمشید حکیمی، حسین احصایی، رضا عمادی، ساناز البرزی، سعید نقاشیان، شادی طلایی، عظیم فلاح، علیرضا سعادتمند، غلامحسین فرخی نسب، کاظم خراسانی، مرتضی شمیسا، مهدی حاجی محمدی فریمانی، مهناز جبری و مجید شیخ حسنی اسامی هنرمندانی هستند که آثارشان در نمایشگاه «ایرانیزه» به نمایش گذاشته شده است.

کد N1897091

وبگردی