آفتاب

احزاب و سندیکاها در اداره کشور سهیم شوند

احزاب و سندیکاها در اداره کشور سهیم شوند

یک فعال دانشجویی گفت: سیاست ورزی خیابانی تنها وقتی جای خود را به سیاست ورزی در نهاد های قدرت می دهد که جامعه مدنی، احزاب و سندیکاها در اداره کشور سهیم شوند.

کیا محمد صرفی سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح جدید وزارت کشور درباره تعیین محل‌هایی برای برگزاری تجمعات اظهار کرد: درباره مسئله اعتراضات اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به صراحت بیان می‌کند برگزاری راهپیمایی و تجمعات بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. این اصل به روشنی بر پذیرش حق برگزاری تجمعات اشاره دارد و ارجاع دیگری که این حق را محدود کند بلاموضوع است. بنابراین تعیین محل هایی برای راهپیمایی ها محدود کردن این حق است و نگرانی مسئولان برای اجرای این اصل بی فایده است.

وی افزود: این که نظام به این نتیجه رسیده است که مشروعیت برگزاری تجمعات را به رسمیت بشناسند، موضوع احسنی است، لکن محدود کردن این امر به مکان هایی مشخص خلاف اصل صریح قانون اساسی است.

صرفی گفت: تعیین خطوطی برای برگزاری تجمعات از طرفی هم مانعی برای عمومیت اصل بیست و هفتم قانون اساسی است و هم میتواند توجیهی برای برخی برخورد ها باشد. این موضوع شاید میتوانست امکان کنش گری جامعه مدنی در ایران را افزایش دهد.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران یادآور شد: ما معتقدیم که در شرایط امروز کشور، تنها اصلاحی می تواند اثر گذار باشد که مبتنی بر مطالبات مردمی و به قولی اصلاحی از پایین باشد. سیاست ورزی خیابانی تنها وقتی جای خود را به سیاست ورزی در نهاد های قدرت می دهد که جامعه مدنی، احزاب و سندیکاها در اداره کشور سهیم شوند. بدون وجود احزاب فراگیر، مطبوعات آزاد، سندیکاها و انجمن های صنفی، سیاست ورزی معطوف به قدرت نه می‌تواند اصلاحی انجام دهد و نه مطالبات و دغدغه های عمومی را نمایندگی کند و سیاسیون در این شرایط تنها به فرصت طلبی و رانت جویی خواهند پرداخت.

وی در پایان گفت: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، همواره بر گسترش دموکراسی مبتنی بر خوانش رحمانی از دین تاکید داشته است و اعتقاد دارد که گسترش احزاب و سندیکاها و در یک کلام جامعه مدنی، تنها هنگامی شدنی است که مسئولان نظام به رای و نظر مردم احترام گذاشته و آن را اجرایی کنند و این مهم تنها وقتی شدنی است که مردم خود به دنبال احقاق حقوق خود باشند و کنش گری خود را محدود به زمان انتخابات نکنند.

انتهای پیام

کد N1896507

وبگردی