آفتاب

مفاهیم: تاب‌آوری چیست؟

مفاهیم: تاب‌آوری چیست؟

همشهری آنلاین: تاب‌آوری (Resiliency) مفهومی است که از فیزیک وارد دیگر حوزه‌های علم و زندگی شده و به موضوع تحمل و بازگشت به وضع نخست می‌پردازد.

تاب آوري موضوعي بود كه در فيزيك بدان توجه مي‌شد. به عنوان مثال وقتي صحبت از تاب‌آوري يك " فنر" مي‌شود، منظور بررسي شرايط، قدرت و وضعيت اين فنر در وضعيت فشار است به گونه‌اي كه مجددا به وضع اول خود بازگردد.

ورود مبحث تاب‌آوري به موضوعات انساني از حوزه روانشانسي آغاز شد. در روانشانسي مثبت‌گرا، به دنبال آن هستند كه بيش از پرداختن به اختلالات به راه‌حل‌هاي حل مشكلات، تعديل اثر آن و در نهايت امكان زندگي بهتر و با نشاط براي فرد باشند.

تاب آوري به مرور در حوزه‌هاي ديگر مانند، محيط زيست، هواشناسي، سازمان‌ها، ساختارهاي فيزيكي و مهندسي اماكن و بناها، امنيت سايبري ( در مواجهه با حملات سايبري) و مانند آن نيز وارد شد.

در حوزه اجتماعي وقتي صحبت از تاب‌آوري مي‌شود به معناي توجه به قدرت، استحكام، قابليت ترميم و ظرفيت‌هاي لازم در جامعه مثل مصرف، انرژي، ارتباطات به معناي عام آن بخصوص حمل‌ونقل، غذا، تنش‌ها كنش‌هاي اقتصادي به خصوص در مواجه با اختلالات و آشوب‌ها (chaos) همبستگي اجتماعي و مانند آن است.

در بحث‌هاي مرتبط با تاب‌آوري از سويي به قدرت تحمل در خصوص عوامل خطرزا و نامطلوب پرداخته مي‌شود و از طرف ديگر به موضوع برنامه‌هاي اقدام براي بازسازي و بازگشت به وضعيت قبل از آن توجه مي‌شود.

در حوزه شهري وقتي از تاب‌آوري صحبت مي‌شود منظور تاب آوري مجموعه عناصر فيزيكي و غير مادي يك شهر در برابر رخداد‌ها و وضعيت‌هاي نامطلوب مانند زلزله، سيل، آلودگي‌هاي محيطي، حمل‌ونقل، روابط اجتماعي، فشارهاي روحي، رواني، و مانند آن است.

کد N1896362

وبگردی