آفتاب

حمایت وزارت علوم از موزه‌های دانشگاهی/اکوسیستم نوآوری جای کار بسیاری دارد

حمایت وزارت علوم از موزه‌های دانشگاهی/اکوسیستم نوآوری جای کار بسیاری دارد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از رویکرد مثبت وزارت علوم نسبت به ایجاد موزه‌های علوم دانشگاهی خبر داد و تأکید کرد: استقبال از این موضوع به جهت فراهم شدن امکانی برای نمایش تاریخ علم در کشور است.

مسعود برومند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه تمام دانشگاه‌ها به منظور نشان دادن سابقه و ارائه دستاوردها و پیشینه خود به تدریج در حال ایجاد موزه علم هستند، از رویکرد مثبت وزارت علوم نسبت به این موضوع خبر داد و گفت: استقبال از این موضوع به جهت فراهم شدن امکانی برای نمایش تاریخ علم در کشور است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه‌ها در این زمینه خودشان همه امکانات و مدارک لازم را دارند و تاکنون درخواستی مبنی بر حمایت وزارت علوم از موزه‌های دانشگاهی مطرح نشده است، تأکید کرد: مجموع دانشگاه‌ها یعنی وزارت علوم و وزارت علوم یعنی دانشگاه؛ چیزی خارج از این وجود ندارد. بنابراین اگر درخواستی باشد، بررسی می‌شود؛ اما معمولاً این‌طور است که دانشگاه‌ها خودشان این کار را انجام می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که این موضوع بخشی از فرهنگ سازمانی دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم آن‌گاه به تشریح بودجه پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها نیز پرداخت و توضیح داد: پارک‌های وابسته به دانشگاه از بودجه دانشگاه استفاده می‌کنند و تعدادشان بسیار کمتر از تعداد پارک‌های اصلی است. این در حالی است که برخی از پارک‌های بزرگ وابسته به دانشگاه نیز ردیف بودجه مستقل دارند. به طور کلی اما چون بعضی از دانشگاه‌ها در گذشته درخواست ایجاد پارک کرده‌اند، این به معنی آن است که آن‌ها از بودجه خودشان برای توسعه امور کارآفرینی در مرکز رشد و پارک‌ها استفاده می‌کنند.

برومند با اعلام اینکه وزارت علوم و معاونت پژوهشی هر ساله حمایت‌های خوبی را در این حوزه به انجام می‌رسانند، ادامه داد: پارک‌های اصلی دارای ردیف بودجه مستقل هستند. در سال گذشته جمع بودجه آن‌ها نزدیک به 200 میلیارد تومان بوده و در سال 97 این بودجه افزایش پیدا کرده است. پارک‌ها از این منظر سازمان‌های مستقل هستند و ردیف بودجه خودشان را دارند. در مجموع حدود 43 پارک داریم که بیشتر آن‌ها مستقل و دارای ردیف بودجه هستند.

وی اکوسیستم نوآوری را یک مجموعه به هم تنیده و پیچیده توصیف کرد و با بیان اینکه اجزاء و بازیکنان این سیستم بسیار زیاد و گوناگون هستند، تشریح کرد: بازیکنان و نقش‌آفرینان این اکوسیستم، طیفی از یک انسان رشد یافته و تحصیل کرده تا یک پیرمرد و پیرزن یا یک بچه کوچک را شامل می‌شوند. این در حالی است که فرآیندهای اجرایی این اکوسیستم بسیار پیچیده و زمان‌بر بوده و البته آمارها نشان می‌دهند که فعالیت‌هایی که از سال 1380 در این راستا آغاز شده در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: خروجی اکوسیستم نوآوری را می‌توان در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، فروش محصولات دانش‌بنیان، و نیز اشتغالی که برای افراد تحصیل‌کرده ایجاد می‌شود، دید.

برومند در پایان اضافه کرد: در این حوزه تا پایان سال 95، تنها در مجموعه پارک‌ها و مراکز رشد وابسته به وزارت علوم، حدود 5 هزار واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده که برای حدود 30 هزار نفر شغل ایجاد کرده و بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند. بنابراین چنین می‌توان گفت که فعالیت‌هایی که در این راستا انجام شده، مثمرثمر بوده اما هنوز جای برای کار بسیاری دارد.

انتهای پیام

کد N1896330

وبگردی