آفتاب

مهاجرت کارگران افغانی ساکن ایران به کشورهای دیگر

مهاجرت کارگران افغانی ساکن ایران به کشورهای دیگر

رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، در موارد متعدد شاهد مهاجرت افغانی‌های ساکن ایران هستیم و این افراد به صورت غیرقانونی به جای آمدن به ایران به کشورهای اروپایی، ترکیه یا کشورهای عربی برای کار مهاجرت می‌کنند.

محمد مهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته به دنبال افزایش نرخ ارز شرایطی پیش آمده که اشتغال در ایران به مانند سابق برای افغان‌ها جذابیت ندارد؛ چرا که پولی که آنها می‌توانند برای خانواده خود در افغانستان بفرستند نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: اگرچه افزایش نرخ ارز برای کالاهایی که تولید آنها از ابتدا تا انتها در ایران صورت می‌گیرد ارزآوری داشته و به نفع صادرات محسوب شده و اشتغالزایی می‌کند، اما جنبه دیگر شرایط آن این است که نیروهای کار افغان برای ادامه کار به مهاجرت پرداخته و به طور قانونی و یا  غیرقانونی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی می‌روند.


رایزن سابق بازرگانی ایران در کابل همچنین یادآور شد: در حال حاضر بیش از سه میلیون افغانی در ایران حضور دارند و مشغول فعالیت هستند. اگرچه این موضوع در روابط تجاری ما با اروپا نقش ندارد اما به هر صورت وضعیت پیش آمده می‌تواند منجر به مهاجرت این افراد به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی شود.


جوانمردقصاب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که مهاجرت افغان‌ها تا چه اندازه می‌تواند از صادرات ایران به افغانستان بکاهد، گفت:‌در حالت کلی شاید تاثیر خاصی در این بخش وجود نداشته باشد. بخش قابل توجهی از محصولات صادراتی به افغانستان کالاها و محصولاتی هستند که تمام مواد اولیه و روند تولید آنها داخلی محسوب می‌شود، بر همین اساس کالایی که در گذشته در افغانستان به فروش رسیده و هر دلار آن ۳۷۰۰ تومان ارزش داشت اکنون ارزشی ارزی به مراتب پایین تری دارد و همین امر باعث می‌شود میزان صادرات به افغانستان بیشتر شود.

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به شرایط، سود تجار بیشتر شده و برهمین اساس آنها می‌توانند تخفیف‌های بیشتری را در بازار افغانستان لحاظ کنند، چراکه بیشتر کالاهایی که به این کشور صادر می‌شود به طور ۱۰۰ درصد تولید داخل کشور محسوب می‌شود و نرخ ارز در صادرات این کالاها تاثیر چندانی نخواهد داشت.
لازم بذکر است  تجارت ایران و افغانستان با توجه به شیوه تجارت بین دو کشور متاثر از تحریمها  در خصوص انتقال دلار نخواهد بود

رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت از شیرینی و شکلات، فرش ماشینی و موکت، آهن‌آلات، سیمان و سرامیک به عنوان برخی کالاهای عمده صادراتی ایران به افغانستان اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N1896145

وبگردی