آفتاب

حواشی روز مجلس؛ از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز تا فریاد بر سر عضو جدید هیات رییسه و ۹۰۰تجمع در اهواز

حواشی روز مجلس؛ از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز تا فریاد بر سر عضو جدید هیات رییسه و ۹۰۰تجمع در اهواز

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حواشی زیادی همراه بود؛ از ماجرای ارسال پیامک‎های تهدید آمیز به نمایندگان تا فریادهای محبی‎نیا که بر سر عضو جدید هیات رییسه خالی شد.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی، کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت بار دیگر بحث طرح سوال از رییس جمهور را به میان آورد. او گفت: با توجه به مشکلاتی که در بحث بازار ارز، تورم، رکود و حل نشدن مشکل مال باختگان وجود دارد آیا حق مردم و نمایندگان نیست که رییس‌جمهور به مجلس بیاید و پاسخگو باشد؟

او در ادامه هیات رییسه را متهم به مماشات با دولت کرد و معتقد بود که آنها سوال از رییس‌جمهور را طول دادند. او گفت: «در نهایت بعد از اینکه یک هفته از سوال گذشت عده‌ای از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند. بر اساس ماده ۲۱۲ دولت تنها یک هفته فرصت دارد تا لابی انجام دهد و سوال را از نمایندگان پس بگیرد، اما این سوال بعد از ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه که یک هفته از مطرح شدن آن گذشته بود، پس گرفته شد که خلاف قانون اساسی است.»

وی در پایان گفت: من معتقدم که هیات رییسه بر اساس ماده ۲۱۲ تخلف کرده و همچنان سوال باقی است و آقای رییس‌جمهور باید در مجلس حضور یابد و پاسخگو باشد.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت، پس از شنیدن تذکر نماینده رشت گفت: اینکه شما می‌گویید هیات رییسه تخلف کرده است صرفا نظر شخصی شماست، اگر امضا می‌کنید چرا بعدا امضای خود را پس می‌گیرید؟ چه کسی گفته است که امضای خود را پس بگیرید و اینگونه پشت تریبون اختلافات را بیان کنید؟

کدام استان رتبه اول تجمعات در کشور را دارد؟

در ادامه نشست علنی مجلس شورای اسلامی نماینده مردم اهواز با بیان اینکه استان خوزستان با ۹۰۰ مورد تحصن در یک سال گذشته، رتبه اول تجمعات در کشور را دارد، گفت که حرف مشترک همه تجمعات، ضعف مدیریتی در مسائل استان خوزستان است.

همایون یوسفی نمایندهگفت: امروز ایران با مشکلات فراوانی روبروست که به جرات می‌توان گفت یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور، اشتغال است. اشتغال با دستورالعمل و اعطای وام ایجاد نمی‌شود و رشد اقتصادی بالا و حذف قوانین زاید و بهبودی فضای کسب و کار و توجه به مصرف کالای ایرانی لازمه اشتغال است. امروز یکی از مشکلات کشور نه ایجاد اشتغال، بلکه حفظ اشتغال موجود است و متاسفانه خصوصی‌سازی که تبدیل به اختصاصی‌سازی در خیلی از موارد شده کاهش اشتغال موجود را برنامه‌ریزی هدف قرار داده که یکی از مصادیق آن صنایع بزرگ خوزستان از جمله گروه فولاد ملی اهواز است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه گروه‌هایی با هدف ورشکسته کردن عامدانه و تعطیلی برنامه‌ریزی شده صنایع و به دنبال آن ارزان خریدن واحد به علت ورشکسته بودن آن با هماهنگی مسئولان استانی و وزارتخانه‌های مربوطه می‌باشد که از مصادیق آن گروه ملی فولاد اهواز است. اینجانب حق خود و مردم شریف خوزستان می‌دانم که با طرح سوال از وزیر اقتصاد و سایر ابزارهای قانونی نسبت به روشنگری و حل مشکل فوق اقدام کنم. آقای رییس‌جمهور؛ خوزستان با ۹۰۰ مورد تحصن در یک سال گذشته رتبه اول تجعمات در کشور را دارد که حرف مشترک همه تجمعات، ضعف مدیریت مسائل در استان است.

یوسفی خطاب به وزیر کشور گفت: کانون‌هایی که به طور برنامه‌ریزی شده به دنبال ایجاد بحران در خوزستان هستند را شناسایی کنید و خط نفوذ و تسلط افراد با سابقه کاملا مشکوک بر روند تصمیم‌گیری استان را جدی بگیرید. چرا افراد با سوابق خاص در مناصب حساس استان قرار می‌گیرند و چرا فرمانداری شهرستان اهواز با شرایط خاص بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه به صورت سرپرست اداره می‌شود که امروز ما شاهد مشکلاتی مثل گروه ملی فولاد و انتخابات شورا در اهواز می‌باشیم؟

نماینده مردم اهواز در پایان خواستار شد: یک جلسه اضطراری در دولت در خصوص مشکلات روزافزون استان خوزستان در حوزه موضوعات صنایع استان از جمله گروه ملی فولاد اهواز و مشکلات سپرده‌گذاران موسسه آرمان، مشکلات کشاورزی به عنوان قطب امنیت غذایی کشور و مشکلات بیکاری و اجتماعی و امنیتی و ضعف بارز مدیریت مسائل در استان که انقریب خوزستان را آبستن حوادث مهمی خواهد کرد را برگزار کنید.

چرا هرکسی پشت صندلی‌های هیئت رئیسه می‌رود خودش را گم می‌کند

اما فضای آرام مجلس با فریادهای محبی نیا، تغییر کرد.

داستان از این قرار بود که در زمان ارائه گزارش اقدامات نظارتی مجلس در اجلاسیه دوره دهم مجلس شورای اسلامی، جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب کتاب آئین‌نامه خود را در دست گرفت و اصرار به ارائه تذکر داشت که هیئت رئیسه جدید مجلس توجهی به او نکرد.

پس از اتمام گزارش مذکور، بالاخره هیئت رئیسه مجلس تریبون محبی‌نیا را روشن کرد. او که از این تاخیر عصبانی به نظر می رسید، به محض آنکه میکروفونش روشن شد، تمام فریاد خود را بر سر علیرضا رحیمی عضو جدید هیئت رئیسه مجلس زد.

وی خطاب به رحیمی گفت: "کمتر از 10 روز است که بر صندلی هیئت رئیسه مجلس تکیه زده‌ای، چرا توجهی به تذکر من نداشتی؟ بارها خودت به عملکرد هیئت رئیسه مجلس انتقاد کردی، اما چرا راه آنان را ادامه می‌دهی؟ واقعا نمی‌دانم چرا هرکسی پشت صندلی‌های هیئت رئیسه می‌رود خودش را گم می‌کند".

ماجرای ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان

با پایان گرفتن جلسه علنی امروز، موضوع پر بحث لایحه الحاق دولت به CFT و مهمتر از آن ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان به سوال مشترک خبرنگاران از محمدرضا تابش تبدیل شد.  

محمدرضا تابش درباره اخبار منتشره مبنی بر ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان درباره پیوستن به چند کنوانسیون بین‌المللی، گفت: من در فراکسیون هم پیشنهاد دادم که این موضوع پیگیریشود چرا که بعضی از شماره‌ها تقریبا ثابت است. ظاهرا تشکیلاتی شماره نمایندگان هر استان را به همان استان مرتبط داده تا آنها این پیامک‌ها را ارسال کنند؛ البته ممکن است به صورت کشوری هم این کار را انجام داده باشند اما اینکه این تشکیلات چه تشکیلاتی است، موضوعی است که وزارت اطلاعات باید آن را عنوان کند.

تابش ادامه داد: لحن پیامک‌ها هم مختلف بود، بعضی از آنها دلسوزانه، برخی محترمانه و برخی هم تهدیدآمیز.

نایب رییس فراکسیون امید درباره پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نیز گفت: در این باره تصمیم فراکسیونی گرفته نشد و خیلی فوری به این تصمیم رسیدند. وقتی آن صحنه‌ها اتفاق افتاد و طومار پهن شد، گفتند ممکن است این لایحه رای نیاورد. در واقع تصمیم بین بد و بدتر گرفته شد اما فکر می‌کنم نتیجه آن فرق چندانی ندارد چرا که تشکیلات بین‌المللی گفته طبق ضرب‌الاجل عمل می‌کند.

تابش با تاکید بر اینکه فرصت رای فراکسیونی در این باره وجود نداشته،‌ اظهار کرد: درباره مسکوت ماندن این لایحه مشورت‌هایی با جمع محدودی از فراکسیون‌ها صورت گرفت، با من هم صحبتی شد و من هم بین بد و بدتر همان را انتخاب کردم تا قدری زمان بخریم ولی الان فکر می‌کنم نتیجه‌اش فرقی ندارد.

27216

کد N1894367

وبگردی