آفتاب

قهرمانپور: کره‌شمالی روی ویژگی شخصی ترامپ حساب ویژه باز کرده است

قهرمانپور: کره‌شمالی روی ویژگی شخصی ترامپ حساب ویژه باز کرده است

رحمن قهرمانپور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرآنلاین به تحلیل دیدار ترامپ و اون پرداخته است.

محمد اکبری: صحنه تاریخی بالاخره اتفاق افتاد. ترامپ و اون مقابل هزار عکاس و تصویر بردار دست دادند. ترامپ پس از این دیدار اظهار کرد، گفت‌وگوهایش با رهبر کره‌شمالی بهتر از آنچه می‌شد تصور کرد، پیش رفته است. در پایان نشست رهبران آمریکا و کره شمالی، یک سند را امضا کردند که گفتند نسخه‌ای از آن را به‌زودی به رسانه‌ها می‌دهند.‏ ترامپ گفت: ما یک سند جامع و مهم را با کره شمالی امضا کردیم. به آنچه که امروز اتفاف افتاد، افتخار می‌کنیم. ما هر دویمان می‌خواهیم کاری در این باره انجام دهیم. ما روابط خوبی با هم ایجاد کردیم. این افتخار بزرگی است که با شما (خطاب به کیم جونگ اون) باشم. فرآیند خلع سلاح اتمی در کره شمالی سرانجام و به سرعت، آغاز می‌شود. قطعا کیم جونگ اون را به کاخ سفید دعوت خواهم کرد.

کیم جونگ اون نیز متقابلاً گفت:  این یک سند تاریخی است. گذشته را پشت سر می‌گذاریم.

این دیدار تاریخی پس از کش و قوس طولانی و در حالی که در سال گذشته دو کشور تهدیدات شدیدی علیه یکدیگر اعمال داشتند، انجام شد. این دیدار تغییر قابل توجهی در رویکرد دو کشور نسبت به یکدیگر محسوب می شود.

آمریکا امیدوار است دیدار دو رهبر آغاز روندی باشد که نهایتا به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره منجر شود.

کره شمالی گفته است حاضر است به خلع سلاح هسته‌ای پایبند شود اما راه رسیدن به این هدف و یا خواسته متقابل پیونگ یانگ از آمریکا هنوز مشخص نیست.

در این باره رحمن قهرمانپور کارشناس مسائل بین المللی در تحلیل این رویداد تاریخی به خبرنگار خبرآنلاین گفت:

ترامپ می خواهد در مقایسه با اوباما میراثی هم در سیاست خارجی داشته باشد و لذا خود را بیش از حد مشتاق این دیدار جلوه داد. این رفتار قبل از هر چیز ریشه در عدم شناخت کره شمالی از سوی ترامپ دارد و گرنه روسای جمهور قبلی هم می توانستند خیلی راحت با رهبر کره شمالی دیدار کنند. کره شمالی روی این ویژگی شخصی ترامپ حساب ویژه ای باز کرده است و امیدوار است از این طریق و بدون خلع سلاح کامل فشار های واشنگتن را کاهش دهد.

قهرمانپور در پاسخ به این سوال که حالا که ترامپ از برجام خارج شده، برای بدست آمدن یک دستاورد، احتمال دادن چنین امتیازی به کره وجود دارد، گفت:

در کوتاه مدت ممکن ولی در بلند مدت بعید است. کره شمالی هسته ای را آمریکا نمی تواند بپذیرد.

52312

کد N1894136

وبگردی