آفتاب

کاهش واردات نفت ایران توسط شرکت هندی «نایارا»

کاهش واردات نفت ایران توسط شرکت هندی «نایارا»

کاهش خرید نفت توسط نایارا آخرین نشانه‌های توقف سفارشات کشورهای آسیایی از ایران بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای است.

به گزارش ایلنا به نقل از سی ان بی سی، پالایشگاه هندی «نایارا انرژی» که یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران در کشور بوده بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای توقف واردات نفت از ایران را آغاز کرده است.

سه منبع آگاه به رویترز گفته‌اند شرکت نایارا که قبلا به نام «اسار اویل» شناخته می‌شد، توسط شرکت بزرگ روس نفت روسیه و شرکایش به قیمت ۱۲.۹ میلیارد دلار خریداری شده است. این شرکت به طور معمول پنج تا پنج و شش دهم میلیون بشکه نفت در ماه از ایران خریداری می‌کرد. 

بر اساس این گزارش کاهش خرید نفت توسط نایارا آخرین نشانه‌های توقف سفارشات کشورهای آسیایی از ایران بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای است. 

یکی از منابع آگاه که نامشان برده نشده به رویترز گفته: نایارا ۴۰-۵۰ درصد از میانگین وارداتش را کاهش داده و مصرف نفت ایران را تا ۳-۴ میلیون بشکه در ماه محدود خواهد کرد. 

بر اساس این گزارش صادرات نفت ایران در ماه می به ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. هند سومین کشور وارد کننده و مصرف کننده نفت جهان با ۴.۵ میلیون بشکه نفت در روز است. 

رویترز در خصوص برنامه شرکت انرژی نایارا نوشت: این شرکت قرار است واردات نفت از ایران را تا ۴۰-۵۰ درصد کاهش دهد. 

این مقام آگاه به رویترز گفته هنوز هیچ برنامه‌ای اجرایی نشده و به دنبال تاییدیه‌های لازم هستیم.

بر اساس این گزارش توقف واردات نفت ایران مشابه کاری است که دیگر شرکت بزرگ هندی انجام داده بود. صنایع ریلاینس که صاحب بزرگترین پالایشگاه هاست قرار است صادرات نفت از ایران را از ماه اکتبر-نوامبر کاهش دهد. 

مدیرعامل شرکت نایارا هفته پیش گفته بود پالایشگاه‌ها مشکلی برای یافتن توزیع کننده جایگزین در صورت کاهش سفارشات از ایران ندارند. نایارا از سهام داران عمده‌اش یعنی روس نفت و ترافیگورای سوئیس انتظار دارد که به دنبال جایگزینی برای نفت ایران باشند.

به گزارش سی ان بی سی، وزیر نفت هند هفته گذشته اعلام کرد هندوستان سیاست «صبر کنیم و ببینیم» را برای روشن شدن تاثیر تحریم های آمریکا در پیش گرفته است.

کد N1893599

وبگردی