آفتاب

راه‌آهن رقیب بخش خصوصی نیست / نگران خروج شرکت‌های خارجی از قراردادهای عملیاتی نیستیم / شرکت‌های بزرگ خارجی به زودی تصمیم خود را اعلام می‌کنند / برقراری مجدد قطار ایران – ترکیه

راه‌آهن رقیب بخش خصوصی نیست / نگران خروج شرکت‌های خارجی از قراردادهای عملیاتی نیستیم / شرکت‌های بزرگ خارجی به زودی تصمیم خود را اعلام می‌کنند / برقراری مجدد قطار ایران – ترکیه

قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه نگران خروج شرکت‌های خارجی از قراردادهایی که به مرحله اجرا رسیده‌اند نیستیم، گفت: قطار ایران – ترکیه تا چند هفته دیگر مجددا برقرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین عاشوری در نشست خبری برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته اظهار داشت: این نمایشگاه 29 خرداد در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز و تا یکم تیرماه ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه 300 شرکت ایرانی و 90 شرکت خارجی حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به افزایش استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در این نمایشگاه گفت: امسال شرکت‌هایی از آلمان، اسپانیا، ایتالیا، چین، روسیه، ترکیه و ... حضور خواهند داشت که رشد چشمگیری نسبت به نمایشگاه‌های گذشته دارند.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی برای سازندگان داخلی است که توانمندی‌های خود را عرضه کنند، گفت: امیدواریم در این چهار روز بخش خصوصی بتواند توانمندی‌های خود را به شرکت‌های داخلی و خارجی عرضه کند و شاهد انعقاد قراردادهایی پس از برگزاری این نمایشگاه باشیم.

عاشوری با تاکید بر اینکه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فرصت خوبی برای سازندگان داخلی و خارجی در بحث شراکت و جوینت شدن با یکدیگر باشد گفت: در سال‌های گذشته توانستیم زمینه ارتباطات بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی را فراهم کنیم به طوری که قرارداد تولید شش هزار واگن باری بین شرکت‌های ایرانی و روسیه به شرط تولید محصول در ایران و تامین مالی از شرکت روسیه امضا شد.

وی افزود: بخشی از این قرارداد در مرحله اجرا است و بخشی دیگر از آن باقی مانده است که مراحل اجرایی آن را می‌گذرانیم.

قائم مقام راه‌آهن گفت: برای تولید واگن‌های مسافری هم مذاکراتی با شرکت‌های خارجی انجام شده است اما هنوز به قرارداد نهایی نرسیده است که امیدواریم بعد از برگزاری این نمایشگاه تعاملات بین شرکت‌های داخلی و خارجی افزایش یابد. قطعا راه‌اهن زمینه افزایش تولید داخل را برای شرکت‌های بخش خصوصی و همکاری آنها با شرکت‌های خارجی را فراهم می‌کند.

عاشوری با اشاره به مصوبه اخیر برای حضور راه‌آهن در حمل و نقل بار اظهار داشت: بحث اصلاح ساختار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که در این رابطه از یک مشاور خارجی استفاده می‌کنیم و یکی از موارد پیشنهادی این شرکت در بررسی‌ها استفاده از توانمندی راه‌آهن در حوزه باری است.

وی افزود: این موضوع چیز جدیدی نیست و راه‌آهن کالاهای دولتی را با نرخ حمایتی حمل می‌کند و طبق مصوبات در بخش حمل تجهیزات نظامی سرویس‌هایی باید ارائه شود که در بررسی اصلاح ساختار به این نکته اشاره شده که راه‌آهن باید توان و پتانسیل در حمل بار را حفظ کند.

قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سایر ابعاد اصلاح ساختار شرکت راه‌آهن گفت: بحث مهمتری که در بحث اصلاح ساختار شرکت وجود دارد موضوع ایجاد رگولاتوری است که باید یک سیستم رگولاتوری خارج از راه‌آهن ایجاد کنیم تا برای مسائل بخش خصوصی خارج از مجموعه راه آهن تصمیم‌گیری شود.

عاشوری افزود: از دیگر موضوعات اصلاح ساختار شرکت راه‌آهن بحث درآمد هزینه‌ای شدن بخش‌های مختلف است اینکه این بخش‌ها بتوانند صفر تا صد عملیات خود را پاسخگو باشند.

وی ادامه داد:‌ از دیگر موضوعات ایجاد ساختار راه‌آهن حومه‌ای و قطار سریع‌السیر است که طی احکام برنامه ششم توسعه باید شرکت قطارهای حومه‌ای تشکیل شود که اقدام به این امر کرده‌ایم و امسال این شرکت ایجاد می‌شود اما در بخش قطارهای سریع‌السیر هنوز ساختار نداریم.

وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست گفت: هدف راه‌آهن توسعه و رفع نگرانی‌های سرمایه‌گذاران است و بخش خصوصی نباید راه‌آهن را رقیب خود بداند.

عاشوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پس از خروج آمریکا از برجام و احتمال برگشت تحریم‌ها برخی از شرکت‌ها از قرارداد با طرف‌ها ایرانی خارج شده‌اند آیا این تهدید برای قراردادهایی که با راه‌آهن به امضا رسیده وجود دارد گفت: تحریم موضوع جدیدی نیست و تجربه قرار گرفتن در شرایط تحریم را داشتیم.

وی تاکید کرد: قطعا شرکت‌های طرف قرارداد که قرارداد با آنها به مرحله اجرا رسیده متعهد به ادامه همکاری هستند اما در برخی از بخش‌ها قراردادها هنوز به مرحله اجرا نرسیده و در مرحله توافق قرار دارند. این شرکت‌ها برای ادامه همکاری با ایران در حال تصمیم‌گیری هستند.

وی افزود: برخی از شرکت‌های بزرگ‌تر هم نگرانی‌های شدیدتری دارند که این شرکت‌ها در حال مذاکره با دولت‌های خود هستند که منتظر اعلام نظر نهایی آنها هستیم.

عاشوری تاکید کرد: قطعا درباره قراردادهایی که به مرحله اجرا رسیده‌ و عملیاتی شده‌اند نگران خروج شرکت‌ها نیستیم.

قائم مقام راه‌آهن با بیان اینکه در دوره تحریم‌ها هم متوقف نشدیم ادامه د اد: یکی از حوزه‌هایی که متاثر از تحریم است بحث ترانزیت است که در سال 92 که در دوران تحریم قرار داشتیم کمترین میزان ترانزیت را تجربه کردیم اما در سال 93 که هنوز تحریم‌ها ادامه داشت رشد 100 درصدی در این حوزه را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: در دو ماهه اول امسال هم ترانزیت رشد 70 درصدی داشت بنابراین نشان می‌دهد که تحریم نمی‌تواند ما را از رشد متوقف کند.

عاشوری با اشاره به تغییر روند در سیاست‌های ترانزیت راه‌آهن از سال 93 گفت: در سال 93 سیاست برطرف سازی نگرانی‌های صاحبان بار را پیش گرفتیم که یکی از آنها عدم پوشش بیمه‌ای بود.

وی ادامه داد: در آن مقطع با شرکت بیمه ایران وارد مذاکره شدیم تا بارهای ورودی به ایران بیمه شوند و این اتفاق افتاد که بخشی از نگرانی صاحبان بار مرتفع شد و در نهایت منجر به افزایش ترانزیت گشت.

عاشوری با بیان اینکه یکی دیگر از نگرانی صاحبان بار بحث مسائل گمرکی بود، گفت:‌ با برطرف سازی مسائل گمرکی و برطرف ‌سازی مشکلات نقل و انتقالات پول بخش دیگری از مشکلات ترانزیت حل شد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم آسیب‌هایی را به ما وارد خواهد کرد اما نمی‌تواند مانع رشد شود، گفت: نگران قرارگیری در دوران تحریم نیستیم.

وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های داخلی در بحث تولید و تجهیزات ریلی گفت: در حال حاضر شرکت‌های داخلی توانایی تامین 80 درصد تجهیزات واگن‌های باری را در داخل کشور دارند همچنین سهم شرکت‌های داخلی از تامین تجهیزات و قطعات واگن‌های مسافری 50 درصد است و لوکوموتیو هم از ساخت داخل سهم 40 درصدی را دارد البته در بخش تامین زیرساخت‌ها مانند تولید تراورس توانمندی صد در صدی داریم.

عاشوری تاکید کرد: چیزی که نقطه ضعف ما در بخش صنایع ریلی محسوب می‌شود بحث تامین منابع مالی است البته در بخش ناوگان باری عملکرد مطلوبی را داشتیم اما در بخش مسافری هنوز به سیستم‌های حمایتی مالی خوبی دست پیدا نکرده‌ایم اگر چه که اخیرا مذاکراتی را در این خصوص انجام داده‌ایم.

وی همچنین در رابطه با مشوق‌های موجود برای ترغیب و حمایت از بخش خصوصی صنعت ریلی وجود دارد اظهار داشت: قانون بند (گ) یکی از  مشوق‌هایی بود که سه سال پیش به تصویب رسید اما شرکت‌ها امسال می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند از سوی دیگر هر شرکتی که بتواند واگن باری به ناوگان اضافه کند تا چهار سال معاف از حق دسترسی به ریل خواهد بود. از دیگر مشوق‌هایی که اخیرا به مرحله اجرا رسید بحث تامین مالی قرارداد تولید 6 هزار واگن روسی بود که از سوی شرکت روسی منابع مالی آن تامین شد.

عاشوری ادامه داد: تاکنون 130 واگن مسافری وارد ناوگان شده است که دو رام قطار ریل‌باس در بخش حومه‌ای به ناوگان اضافه شده که سه رام دیگر به زودی وارد ناوگان خواهد شد.

قائم مقام راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر سهم ریل از جابجایی مسافر 12 درصد است که باید این رقم به 20 درصد برسد گفت: یکی از سیاست‌های مهم ما توصیه حمل و نقل حومه‌ای هم در بخش خطوط و هم در بخش ناوگان است.

عاشوری همچنین از برقراری قطار ایران - ترکیه تا چند هفته دیگر خبر داد و گفت: اخیرا به دلیل ناامنی‌های کشور ترکیه از قطارهای وان و آنکار متوقف شده بود اما با مذاکراتی که انجام شده به زودی قطار ایران – وان راه‌اندازی می‌شود و پس از بازسازی‌های مورد نیاز در بخش خطوط ریلی، قطار ایران به مقاصد آنکارا و استانبول هم راه‌اندازی می‌شود.

 

کد N1893384

وبگردی