آفتاب

ضرورت برگزاری نمایشگاه طراحی در خانه هنرمندان احساس می‌شود

ضرورت برگزاری نمایشگاه طراحی در خانه هنرمندان احساس می‌شود

بهزاد شیشه‌گران گفت: طراحی هنری ناب و مهجور است و برپایی نمایشگاه طراحی به مثابه زندگی فرصتی را برای دیده شدن طراحی فراهم کرده و این رویکرد نسبت به طراحی باید از سوی خانه هنرمندان ایران و سایر مجموعه‌های هنری تداوام پیدا کند.

به گزارش ایلنا، بهزاد شیشه‌گران گفت: برپایی نمایشگاهی تحت عنوان طراحی در مجموعه گالری‌های خانه هنرمندان ایران اتفاق مهمی در حوزه طراحی به شمار می‌رود و من از برگزارکننندگان این نمایشگاه قدردانی می‌کنم.

او افزود: سال‌ها بود که نمایشگاهی با عنوان طراحی و با حضور هنرمندان و آثار پرشمار شاهد نبودیم و برگزاری این نمایشگاه را باید به فال نیک گرفت و باید امیدوار بود که توجه و التفات به طراحی در دستور کار نه تنها خانه هنرمندان ایران که مجموعه مهمی به شمار می‌رود، بلکه سایر مجموعه‌های فرهنگی و هنری نیز قرار گیرد.

این هنرمند طراح ادامه داد: اما باید قبول کرد هر نمایشگاهی که برپا می‌شود با نقدهایی همراه است و باید این نقدها را به گوش جان شنید و در پی آسیب شناسی آن بود. به نظر من یکی از مهم‌ترین انتقادهایی که به نمایشگاه طراحی به مثابه زندگی وارد است، معاصر نبودن برخی از آثار است.

او افزود: با اینکه آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته‌اند از آثار هنرمندان هم عصر ما انتخاب شده‌اند و بیشتر هنرمندان این مجموعه زنده هستند اما زنده بودن هنرمند، دلیلی بر معاصر بودن نگاه و اثری که تولید می‌کند نباید دانست. شاید اثری هم ۵۰۰ سال پیش خلق شده باشد اما وقتی به آن نگاه می‌کنیم گویی هنرمند آن هم عصر ماست.

شیشه‌گران خاطرنشان کرد: امیدوارم اگر این رویداد در سال‌های آتی نیز برگزار شد و همچنان برگزارکنندگان آن نگاه محبت‌آمیز به طراحی از خود نشان دادند، در انتخاب آثار به معاصر بودن توجه کنند و باید این توجه تداوم پیدا کند و هنرمندان نیز از آن حمایت کنند.

به گفته این طراح، در ایران نقاشی و پس از آن طراحی بسیار مهجور هستند. طراحی یک هنرناب است که در فضای دانشگاهی‌مان نیز آن را جدی نمی‌گیرند. باید از هر اقدامی که کمک می‌کند این هنر ناب جدی‌تر گرفته شود، حمایت کرد.

او درباره اثرش که در نمایشگاه مهمانی هنر به نمایش درآمده گفت: این طراحی از مجموعه‌ای از فیگورهایم که با تکنیک میکس‌مدیا زغال و پاستل سفید در سال ۱۳۸۸ کار شده است، انتخاب شد. در سال ۱۳۸۸ تمرکزم بر روی فیگورهایی با خصلت و خصوصیت خاصی بود. این فیگورها متشکل ازسر، بدن و تعدادی خط بود. که سرها با تاش سیاه، بدن‌ها یک تاش سفید و باقی اجزا از چند خط شکل گرفته‌اند.

شیشه‌گران درباره خطی که در این طراحی و سایر آثارش از آن استفاده می‌کند، گفت: این خط، خط فارسی و خوانا نیست و من با استفاده از خط در طراحی‌هایم قصد نوشتن ندارم. من از خط در آثارم به عنوان یک عنصر تجسمی استفاده می‌کنم. در هنرهای تجسمی خط، رنگ، بافت و سطح داریم و این خط نیز روحیه و خصلت تجسمی دارد و این خط بنا به موقیعت‌ها و بیان‌های مختلف فیگورها تغییر روحیه می‌دهد.

او درباره مجموعه طراحی‌هایش که به انتراع گرایش دارند، گفت: من همواره در فیگورهایی که می‌کشم به انتزاع گرایش دارم و برای طراحی یک فیگور اهل ساخت و ساز و کشیدن تمام جزییات نیستم و این ویژگی را در همه فیگورهایی که تاکنون کشیده‌ام می‌توانید مشاهده کنید.

در نمایشگاه طراحی به مثابه زندگی آثاری از علی اکبر صادقی، منوچهر معتبر، فرشید ملکی، منوچهر صفرزاده، فرشید مثقالی، بهزاد شیشه گران، علی نصیر، کریم نصر، علی خسروی، نیلوفر قادری نژاد، شهرام کریمی، مهدی حسینی، نعمت لاله یی، محمدعلی بنی اسدی، احمد وکیلی، داود شهیدی، علی ذاکری، معصومه مظفری، شهرام انتخابی، بهرام کلهرنیا، کیومرث کیاست، ثمیلا امیرابراهیمی، فرح ابوالقاسم، رحیم مولاییان، محمد همزه، شیده تامی، بهنام کامرانی، حسین تمجید، داریوش حسینی، فریدون امیدی، علی راشکی، پژمان رحیمی زاده، فرشید شفیعی، سعید رفیعی منفرد، احمد مرشدلو، علی پیروز، عیسی جباری، آیدین خانکشی پور، یاشار صلاحی، مرتضی خسروی، مسلم خضری، جواد مدرسی، سوده داوود، مهدی راحمی، کیان وطن، زرتشت رحیمی، سعید نودهی، ژاله طالب پور، مریم طباطبایی، نجوا عرفانی، فتانه فروغی، آتنا فریدونی، مرتضی قنبری، امیر مخبر، سهراب نبی پور، صادق همتی، حجت اعظم پور، مسیب زارع، غلامحسین سهرابی، سارا صابری فومنی، جعفر صادقی، محسن انجم شعاع، پونه اوشیدری، محبوبه پرنیان، پوریا پرهیزکار و افشین حسین زاده در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

نمایشگاه مهمانی هنر تا 22 خرداد در خانه هنرمندان ایران دایر است.

کد N1893369

وبگردی