آفتاب

شفیعی: عضویت ایران در "شانگهای" وزن سیاسی و استراتژیک این سازمان را افزایش می‌دهد

شفیعی: عضویت ایران در "شانگهای" وزن سیاسی و استراتژیک این سازمان را افزایش می‌دهد

یک تحلیلگر مسائل شرق آسیا با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان شانگهای می‌تواند وزن سیاسی و استراتژیک آن را افزایش دهد، گفت: اگر اعضای شانگهای از بهانه‌جویی‌های استراتژیک پرهیز کنند عضویت ایران به نفع شانگهای است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور ایران در اجلاس شانگهای، اظهار کرد: به نظر می‌رسد سازمان همکاری شانگهای برای کشورهای عضو یکسری تعهدات و حقوقی را به همراه دارد. این سوال مطرح می‌شود که عضویت ایران چه تکالیف و حقوقی را برای کشور ما به وجود می‌آورد.

وی افزود: در مورد تکالیف باید گفت ظرفیت‌های گسترده‌ای از طرف ایران در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد و وسعت کشور و جمعیت ما به گونه‌ای است که این سازمان را می‌تواند به خلیج‌فارس و دریای عمان متصل کند.

این کارشناس مسائل شرق آسیا همچنین بیان کرد: سازمان همکاری شانگهای سه هدف مبارزه با تروریسم، مبارزه با جدایی‌طلبی و مبارزه با افراطی‌گری را جزو اهداف خود ترسیم کرده است و ایران با توجه به تجربه‌ای که دارد می‌تواند تجربیات خود را در اختیار سازمان شانگهای قرار دهد، ضمن اینکه عضویت ایران در این سازمان وزن سیاسی و استراتژیک آن را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: سازمان همکاری شانگهای با محوریت چینی روسی در واقع در مقابل ناتو و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است و تعارض ایران با آمریکا و عضویت ایران در این سازمان عملا یک وزنه قوی را علیه آمریکایی‌ها و ناتو به وجود می‌آورد.

شفیعی با بیان اینکه با توجه به این مساله عملا بر سر ایران رقابت وجود دارد، گفت: از سوی دیگر اروپایی‌ها هم شاید بی‌میل نباشند که ایران را در چرخه امنیتی خودشان قرار دهند و به نوعی ایران در سیاست همسایگی اروپا قرار داشته باشد و لذا مسائل امنیتی ایران برای اروپا بسیار حائز اهمیت است و به خاطر همین است که بر مساله برجام تاکید دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: عضویت در سازمان همکاری شانگهای یکسری امتیازات حقوقی را هم به وجود می‌آورد و تعهد سختی که ممکن است برای ایران پیش بیاید این است که؛ اگر یکی از اهداف سازمان مقابله با تروریسم و افراطی‌گری است و بعضی گروه‌های افراطی و اسلامی که در آسیای مرکزی فعال هستند ممکن است از دید اعضای این سازمان به عنوان یک گروه تروریستی قلمداد شوند، این سوال مطرح است آیا ایران حاضر می‌شود علیه این گروه‌ها وارد عمل شود؟ اگر چنین است بحث حمایت از گروه‌ها و نهضت‌های آزادی‌بخش چه می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: چالش بعدی ایران این است که بعضی از اعضای شانگهای معتقد هستند شکاف بین ایران و آمریکا متقاطع فعال است و اگر ایران عضو این سازمان شود و زمانی که بین ایران و آمریکا درگیری بروز کرد آیا سازمان متعهد به حمایت و دفاع از ایران خواهد بود یا خیر؟

این کارشناس مسائل شرق آسیا خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر می‌رسد اگر اعضای شانگهای از بهانه‌جویی‌های استراتژیک و فردی و شخصی پرهیز کنند در آینده عضویت ایران در این سازمان به نفع شانگهای است.

شفیعی درباره اینکه تعامل ایران با شرق تا چه اندازه می‌تواند در جهت کم اثرسازی اقدامات تحریمی آمریکا موثر باشد، گفت: امروزه هیچ کشوری سیاست خارجی خود را محدود و محصور به یک منطقه نمی‌کند، اگر چنین کاری را انجام دهد عملا ابتکار عمل را از خود سلب کرده است و این مساله باید برای ما هم یک اصل باشد.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی یک کشور نمی‌تواند معطوف به شرق یا غرب باشد بلکه می‌توان آن را نگاه به شرق و یا نگاه به غرب قلمداد کرد بنابراین کشور ما باید توجه داشته باشد که کشورهای شرق ظرفیت‌های گسترده‌ای دارند که می‌تواند برای ایران مفید باشد اما محدودیت‌هایی که شرق با آن مواجه است برای غرب هم همین‌گونه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گستره اقتصادی آمریکا به نحوی است که تمام حوزه‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کشورهایی مانند هند، چین، روسیه و ژاپن نمی‌توانند جدای از آمریکا با ایران وارد تعامل شوند. البته با تغییر مکانیزم‌ها می‌توان این روابط را ترمیم کرده و بهبود بخشید مانند اینکه پول واحد ملی ملاک روابط اقتصادی کشورها قرار گیرد که به نوعی راه‌های فرار از تحریم است.

انتهای پیام

کد N1893218

وبگردی