آفتاب

میادین مغناطیسی، راز چگونگی شکل‌گیری ستارگان

میادین مغناطیسی، راز چگونگی شکل‌گیری ستارگان

پژوهشگران انگلیسی، در بررسی جدید خود ادعا کردند که شاید میادین مغناطیسی موجود در فضا، عامل شکل‌گیری ستارگان باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ستاره‌شناسان، میادین مغناطیسی جدیدی در فضا کشف کرده‌اند که ممکن است راز چگونگی شکل‌گیری ستارگان و مشهورترین تصاویر آسمانی را آشکار کنند.

این نخستین بار است که میادین مغناطیسی بسیار ظریفی در تصویر "ستون‌های آفرینش"(Pillars of Creation) کشف و نقشه‌برداری شده‌اند. ستون‌های آفرینش، تصویری شناخته شده است که توسط تلسکوپ فضایی هابل از خرطوم فیل‌هایی واقع در سحابی عقاب گرفته شد. این خرطوم فیل‌ها از گازهای میان اختری و ذرات کیهانی تشکیل شده‌اند و در فاصله هفت هزار سال نوری از زمین قرار دارند.

این ساختار، از غبار کیهانی و گاز سرد متراکم تشکیل شده که محل شکل‌گیری ستارگان در راس آنها قرار دارد. پژوهش جدید نشان می‌دهد این میادین مغناطیسی واقع در امتداد ستون‌ها، نسبت به نواحی اطراف آنها در زاویه متفاوتی قرار گرفته‌اند و این موضوع، دلیل ساختار ناهموارشان است.

این کشف غیرمنتظره نشان می‌دهد که ستون‌ها، در اثر قدرت میدان مغناطیسی تکامل یافته‌اند و پا بر جا هستند. همچنین ادعا می‌کند که ممکن است ستارگان، با از بین رفتن توده‌های گاز شکل گرفته باشند که توسط میادین مغناطیسی کاهش می‌یابند و شکل‌های ستون مانند ایجاد می‌کنند.

این بررسی، توسط گروهی از پژوهشگران "دانشگاه لانکاشر مرکزی" (UCLan) در انگلستان صورت گرفته است. آنها بررسی خود را با استفاده از " تلسکوپ جیمز کلرک ماکسول" (JCMT) که در هاوایی قرار دارد، انجام دادند و دریافتند نور منتشر شده از ستون‌های آفرینش، مسیر میدان مغناطیسی را نشان می‌دهد.

پروفسور "درک وارد تامپسون"(Derek Ward-Thompson)، رئیس دانشکده علوم فیزیک و رایانه دانشگاه لانکاشر گفت: این فناوری، برای دیدن جزئیات میادین مغناطیسی مورد استفاده قرار گرفت. توانایی ما برای مشاهده این میدان بسیار ضعیف با چنین ابزار حساسی، به کشف راز شکل‌گیری ستاره‌ها کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1892942

وبگردی