آفتاب

مشکل اصلی ما در بازار افغانستان قدرت پایین خرید مردم است

مشکل اصلی ما در بازار افغانستان قدرت پایین خرید مردم است

رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان گفت: در حال حاضر مشکل اصلی ما در بازار افغانستان قدرت پایین خرید مردم است.

محمود سیادت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه صادرات در سال گذشته در مجموع رشد خوبی داشت، اظهار کرد: علی‌رغم تهدید، فشارها و مشکل جدی در  انتقال ارز ناشی از صادرات به داخل، صادرکنندگان واقعا از خودگذشتگی کردند و با کاهش سود خود توانستند بازارها را حفظ و کنترل کنند.

وی ادامه داد: صادرکنندگان استان در بعضی از بازارهای جدید مانند اندونزی توانستند گام‌های خوب و مثبتی بردارند اما قطعا اگر صادرات استان در یک بستر مناسب، حمایت همه‌جانبه سازمان‌های داخلی و تولید رقابتی به لحاظ کیفی و قیمتی صورت گیرد، باعث افزایش قدرت رقابت کالا برای صادرکننده ما در بازار خواهد شد.

رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان بیان کرد: در حال حاضر یکی از بهترین‌ بازارها برای ما افغانستان است. همچنین برای افغان‌ها کالا و خدمات ایرانی به دلیل زبان مشترک و شرایط مناسب بهتر است.

سیادت تصریح کرد: همچنین علاوه بر این موارد در حال حاضر بازار افغانستان برای ما بازار پرظرفیت و در دسترسی خواهد بود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در بازار افغانستان قدرت پایین خرید مردم و سیاسی بودن بازار این کشور است، خاطرنشان کرد: یعنی بسیاری از کشورها در این بازار دامپینگ می‌کنند و با اهداف سیاسی حضور دارند.

رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان تاکید کرد: ما در بازار افغانستان سهم خوبی را از آن خود کرده‌ایم و بنا بر آمار داده شده ما اولین صادرکننده به این کشور هستیم.

سیادت ادامه داد: اما این امکان وجود دارد که این بازار آسیب ببیند و سبب شود سهم صادرات ما کاهش پیدا کند زیرا رقبای زیادی مانند هند، ترکیه، چین، پاکستان و کشورهای غربی وجود دارند که می‌توان به آن‌ها به عنوان یک رقیب جدی نگاه کنیم.

وی افزود: جدیدا کشور ترکیه وارد بازار افغانستان شده که می‌تواند سهم ما را از آن خود کند و باید در این راستا تلاش کنیم که کالاهای خود را باکیفیت‌تر کنیم و هموراه سعی کنیم قیمت کالاهای خود را کاهش دهیم.

رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان عنوان کرد: اخیرا در مرز دوغارون یک امکانی فراهم شده که با دریافت وجه خدماتی را برای ما لحاظ ‌کنند. تجار ما از سالن گذرنامه در مرز دوغارون ناراضی هستند و بارها این مورد را عنوان و در این زمینه نیز قول‌هایی به ما داده شده است.

سیادت اضافه کرد: کسانی که از مرز دوغارون اعم از تاجر و فرد عادی رفت و آمد می‌کنند حق دارند و ما باید به آن‌ها به بهترین شکل خدمات ارائه دهیم.

انتهای پیام

کد N1892933

وبگردی