آفتاب

روایتی از یکباره «انقلابی شدن»؛ نقد آتش زدن پرچم و بالا رفتن از دیوار سفارت از سوی استاد حوزه

روایتی از یکباره «انقلابی شدن»؛ نقد آتش زدن پرچم و بالا رفتن از دیوار سفارت از سوی استاد حوزه

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شاخص‎ها و ویژگی‎های راهبرد «تنظیمی» اظهار داشت: یکی از پیش فرض‎های راهبرد تنظیمی این است که در چارچوب و در بستر سبک زندگی انقلابی شکل می گیرد بنابراین بایدسبک زندگی انقلابی خود را تعریف و احیا کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در هفتمین نشست از نشست های مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در استان قم که با موضوع «راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی» در مؤسسه طلوع مهر قم برگزار شد، با بیان اینکه تا کنون چهار راهبرد تدبیری، تولیدی، تعلیمی و تهذیبی برای حرکت جریان اصولگرا مورد بحث قرار گرفته است؛ پنجمین راهبرد را راهبرد «تنظیمی» عنوان کرد و آن را به معنی شناخت انحرافات در انقلاب اسلامی و برنامه ریزی برای سامان دادن و تنظیم آنها دانست و گفت: جز با اصلاح امور نمی شود در مسیر اصول و ارزش های انقلاب حرکت کرد.

وی گفت: به باور ما «اصل اصلاح طلبی» یکی از اصول اساسی «اصولگرایی» است. در دهه 70 این اصل، ضرورت نظام بود و ما راه دیگری جز اصلاحات نداشتیم ولی به مرور زمان این اصل دچار انسداد و ناکارآمدی عملی شد و نتوانستند آن را مدیریت کنند و به انحراف کشیده شد. اگر بخواهیم در دهه پنجم دست به اصلاحات بزنیم باید قواعدش را مطابق ارزش های انقلاب اسلامی تعریف کنیم و تفاوت اصلاح و بهبود امورنظام را با براندازی اصل نظام مشخص کنیم.

باید مبانی سبک زندگی انقلابی را احیا کنیم

مهاجرنیا با اشاره به شاخص ها و ویژگی های راهبرد تنظیمی اظهار داشت: یکی از پیش فرض های راهبرد تنظیمی این است که درچارچوب و در بسترسبک زندگی انقلابی  شکل می گیرد بنابراین، بایدسبک زندگی انقلابی  خود را تعریف و احیا کنیم، مبانی و اهداف آن را مشخص کنیم و بر اساس آن به سمت اهداف حرکت کنیم. ویژگی مهم دیگر این راهبرد این است که جهت گیری آن به سمت آرمان های متعالی و منطقی است، بنابراین ابتدا باید آرمان های انقلاب اسلامی درک شود تا جهت گیری صحیح و بازگشت به آن، بحران زدایی، چالش زدایی و مشکلات را رفع کرد.

وی افزود ویژگی دیگر راهبرد تنظیمی، نگاه سیستمی آن است که مجموعه،مبانی، اهداف، آرمان ها و کارکردهای نظام  را به مثابه اجزای یک سیستم واحد می بیند و برخلاف وضع موجودبه صورت بخشی و جزیزه ای به مسائل کشور نمی نگرد. پیشرفت و توسعه کشور را به صورت همبسته و منسجم می بیند.

برجام برایند عملکرد کل نظام بود

وی افزود: راهبرد تنظیمی می گوید همه نظام به عنوان یک سیستم باید عمل کند و نظام یک کارکرد واحد دارد؛ بنابراین ما در مسأله ای مثل برجام نباید بگوییم برجام کار یک عده و یک بخش و گروه بود و بقیه نبودند. بلکه برجام برآیند عملکرد کل نظام بود، کسی در دنیا از ما نمی پذیرد که بگویم این توافق مال فلان جریان سیاسی بود و جریان دیگر مخالف بود.

وی چهارمین ویژگی راهبرد تنظیمی را کنترل احساسات مقطعی دانست و اظهار داشت: در بسیاری از موارد گذشته، این اختلالات و احساسات مقطعی کار دست مان داده است و یکباره انقلابی می شویم مانند آتش زدن سفارت خانه ها، مانند رفتار احساساتی ای که نمایندگان مجلس بعد از خروج آمریکا از برجام کردند. گاهی یک حرفی می زنیم که نباید می زدیم و یک کاری می کنیم که نباید می کردیم؛ و احیاناً همان کار را انقلابی گری می دانستیم. راهبرد تنظیمی می گوید؛ باید احساسات خود را کنترل کنیم، می گوید؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای آتش زدن پرچم آمریکا، طرح های هوشمندی تصویب کنند که تحریم های هوشمند آمریکا را خنثی کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از مشروطه رضا شاه همه چیز را به بهانه مدرن سازی از روحانیت و دینداران گرفت. وقتی همه مکانیسم های قدرت از دست دین گرفته شد بالطبع دین ناکارآمد گردید. دینداران بر اصول ثابت متمرکز شدند و از سازوکارهای متغیر غافل ماندند و یکباره دیدند با همین سازوکارهای متغیر، رضا شاه قدرت گرفت و دین را به حاشیه راند.

استاد حوزه و دانشگاه ویژگی پنجم راهبرد تنظیمی را باور به اجتهاد و فهم انسانی در بازسازی و بازتولید ابعاد ثابت و متغیر دین دانست و اظهار داشت: ما در نحله های اسلامی دیدگاه های متفاوتی داریم؛ جمهوریت، پارلمان، حزب ، تفکیک قوا، دولت شهر، مردمسالاری دینی،قوانین عرفی، حقوق بشر،آزادی مدنی، انتخابات، اکثریت آراء و ده ها پدیده مدرن دیگر را امام به مثابه احکام امضایی و عقلایی پذیرفت و در مؤلفه های سبک زندگی اسلامی تعریف کرد، ما براین باور هستیم که اگر پیامبر اسلام (ص) هم در این دوران بود نسبت به این امور اعلام موضع می کرد همان طوری که در دوره خودشان نسبت به انواع معاملات و مناسبات اجتماعی جاهلیت اعلام موضع کرد و با اصلاح بخش هایی از آنها، مردم را به پذیرش قواعد عقلایی و تجربه بشری ملزم نمود.بنابراین یکی از ویژگی های مهم راهبرد تنظیمی، توجه به این امور زمانمند و موقعیت مند است.

تشدید اختلاف میان اروپا و آمریکا از ظرفیت های کارآمد ما است

دکترمهاجرنیا با اشاره به ظرفیت های بیرونی نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: یکی از ظرفیت ها،  اختلافی است که بین اروپا و آمریکا ایجاد شده است؛ اگر ما بتوانیم به این اختلاف دامن بزنیم که چرا باید شما اروپائیان با تاریخ و تمدن طولانی خود زیر یوغ آمریکا باشید و از او دستور بگیرید، این ظرفیت به نفع ما است و با علائمی که ما می بینیم می شود از آن استفاده کرد و اگر چه در کوتاه مدت و در یک مسأله مانند برجام ممکن است تأثیر نداشته باشد اما در دراز مدت کارآمد است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی در هنگام شکل گیری خود از ظرفیت شرق و غرب استفاده کرد و به پیروزی رسید، گفت:بر اساس راهبرد تنظیمی،احساسات مقطعی و هیجانات سیاسی نباید ما را از برنامه ریزی بلند مدت در دهه پنجم انقلاب اسلامی باز دارد. 

27216

کد N1892130

وبگردی