آفتاب

خانم صدراعظم، کی استعفا می‌دهید؟

خانم صدراعظم، کی استعفا می‌دهید؟

حزب «آلترناتیو برای آلمان» (ای‌اف‌دی)، بزرگ‌ترین حزب مخالف در پارلمان کشور که در برابر ائتلاف دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌دموکراسی قرار دارد، صدراعظم را به‌خاطر سیاست‌های مهاجرتی، مسائل بین‌المللی و اقتصاد مورد حمله قرار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نخستین «طرح سؤال از صدراعظم» در پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ)، «آنگلا مرکل»، صدراعظم این کشور، را در برابر پرسش‌های مفصل از سوی شرکای ائتلافی‌اش و همچنین احزاب مخالف قرار داد. در طول ۶۵ دقیقه، صدراعظم به‌طور منظم به ۲۳ سؤال قانون‌گذاران پاسخ داد؛ ۶۰ ثانیه برای پرسش‌ها و ۶۰ ثانیه برای پاسخ‌ها که البته پرسش دومی را هم به دنبال نداشت. 

حزب «آلترناتیو برای آلمان» (ای‌اف‌دی)، بزرگ‌ترین حزب مخالف در پارلمان کشور که در برابر ائتلاف دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌دموکراسی قرار دارد، مرکل را به‌خاطر سیاست‌های مهاجرتی، مسائل بین‌المللی و اقتصاد مورد حمله قرار داد. با این وجود، روال سختگیرانه جلسه استماع حکم کرد که مرکل برخی پرسش‌ها را بی‌پاسخ بگذارد. «گوتفرید کوریو»، نماینده ای‌اف‌دی، از صدراعظم پرسید: «کی قرار است استعفا دهید؟» این نماینده همچنین تاکید داشت که آنگلا مرکل مسئول تجاوزها، حملات با چاقو و خیزش ترور در آلمان است.

این جلسه همچنین به رسوایی اخیر در اداره پناهندگان و مهاجرت آلمان نیز پرداخت؛ مقام‌های این اداره در شهر برمن متهم به دریافت رشوه در ازای دادن هزار پناهگاه، بدون ارزیابی مناسب، هستند. قانون‌گذاران رئیس دولت را در این زمینه مورد حمله قرار دادند که مقام‌های منتصبش «ابزار دست فرهنگ صدراعظم» شده‌اند. اشاره نمایندگان به سیاست‌های درهای باز مرکل بود که در پی آن از سال ۲۰۱۵ یک میلیون پناهجو از خاورمیانه و آفریقای شمالی وارد این کشور شدند. 

آنگلا مرکل از سیاست خود دفاع کرد و اعلام کرد که «آلمان، در وضعیتی استثنایی و انسانی، بسیار مسئولانه عمل کرده است» و آن را دستاوردی بزرگ خواند. در رابطه با مسئله مهاجرت، مرکل وعده کرد تا به مهاجران حرفه‌ای که به آلمان سفر می‌کنند کمک کند. او در رابطه با استعفا نظری نداد.

پس از یک ساعت جلسه پرسش و پاسخ، مرکل جلسه را ترک کرد و به‌شوخی با اشاره به گفته «ولفگانگ شویبله» رئیس پارلمان، گفت: «متاسفانه جلسه پایان یافت. دوباره باز خواهم گشت.»

 

کد N1891077

وبگردی