آفتاب

مجلس ایتالیا به کابینه نخست‌وزیر این کشور رأی اعتماد داد

مجلس ایتالیا به کابینه نخست‌وزیر این کشور رأی اعتماد داد

ایرنا نوشت: مجلس نمایندگان ایتالیا به 'جوزپه کنته' نخست وزیر و دولت جدید ائتلافی این کشور رای اعتماد داد.

دولت ائتلافی ایتالیا روز چهارشنبه، رای اعتماد مجلس نمایندگان را با 350 رای مثبت و 236 رای منفی و 35 رای ممتنع در میان تنش با نمایندگان اپوزسیون بدست آورد.

جوزپه کنته نخست وزیر جدید ایتالیا امروز با حضور در مجلس نمایندگان به تشریح برنامه دولت جدید پرداخت و در بخشی از سخنرانی خود به مساله 'تضاد منافع' اشاره کرد که با اعتراض نمایندگان اپوزیسیون بویژه نمایندگان حزب دموکراتیک مواجه شد.

نخست وزیر ایتالیا که روز سه شنبه رای اعتماد مجلس سنا را نیز بدست اورده بود، اکنون پس از کسب رای اعتماد مجلس نمایندگان برای نخستین ماموریت خود به عنوان نخست وزیر ایتالیا عازم کانادا می شود تا روز جمعه در نشست جی 7 شرکت کند.

کنته حقوقدان و استاد دانشگاه که بدون هیچ سابقه سیاسی و تنها در عرض چند هفته به عنوان نامزد دولت ائتلافی حزب 'اتحاد' و جنبش '5 ستاره' برای پست نخست وزیری ایتالیا معرفی شده بود، روز جمعه به همراه اعضای دولت خود در کاخ ریاست جمهوری سوگند یاد کرد.

نخست وزیر جدید ایتالیا در 17 فوریه 2018 از سوی 'لوییجی دی مایو' رهبر سیاسی جنبش پنج ستاره به عنوان نامزد تصدی وزارت مدیریت دولتی معرفی شد و به دنبال آن در 21 مه 2018 (31 اردیبهشت 97) توسط رهبران جنبش پنج ستاره و حزب 'اتحاد' به عنوان نامزد تصدی نخست وزیری به 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری ایتالیا پیشنهاد شد.

ماتارلا دو روز بعد کنته را مامور تشکیل دولت کرد و وی 27 مه (هفتم خرداد) این ماموریت را به دلیل اختلافات موجود بر سر انتصاب 'پائولو ساوونا' به عنوان وزیر اقتصاد رد کرد.

کنته روز پنجشنبه 31 مه / 10 خرداد، برای بار دوم توسط رئیس جمهوری ایتالیا مامور تشکیل دولت شد و بی درنگ با ارائه فهرست اسامی وزیران این ماموریت را پذیرفت و رسما به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب و روز جمعه به همراه وزیران کابینه جدید در کاخ ریاست جمهوری سوگند وفاداری یادکرد.

دولت ائتلافی از حمایت نمایندگان پارلمانی حزب اتحاد و جنبش پنج ستاره برخوردار است. این در حالیست که نمایندگان احزاب فورتسا ایتالیا، دموکراتیک و 'آزادی و برابری' به دولت جدید رأی اعتماد ندادند.

دولت جدید ایتالیا که در پی توافق میان حزب راست گرای 'اتحاد ' و جنبش 5 ستاره و پس از خروج از یک بحران بی سابقه سیاسی شکل گرفت، دارای 18 وزیر ( 12وزیر دارای وزارتخانه و 6 وزیر بدون وزراتخانه ) است که از این تعداد 5 نفر زن هستند.

49311

کد N1890770

وبگردی