آفتاب

وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس خواستار معافیت از تحریم‌های ثانویه آمریکا شدند

وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس خواستار معافیت از تحریم‌های ثانویه آمریکا شدند

وزیران امور خارجه و دارایی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای مشترک خطاب به استیون منوچین وزیر خزانه داری و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام خواستار معافیت این سه کشور از تحریم های ثانویه آمریکا شدند.

به گزارش ایلنا، متن این نامه بدین شرح است: 

همکاران عزیز،

ما از تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شدت متاسفیم. ما معتقدیم برجام، که به اتفاق آراء در شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت، برای محافظت از منافع امنیتی جمعی ما حیاتی است. 

به رغم اینکه آمریکا تصمیم گرفته است از برجام خارج شود، ما همچنان معتقدیم برجام بهترین ابزاری است که با آن می توانیم مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم. در این مقطع هیچ گزینه معتبر بدیلی به چشم نمی خورد. بر این اساس، خروج ایران از برجام بیش از پیش موجب بی ثباتی در منطقه ای خواهد شد که اضافه شدن کشمکش های دیگری به آن فاجعه بار خواهد بود. ما هم در بیشتر نگرانی هایی که آمریکا در خصوص وضع برنامه هسته ای ایران پس از سال 2025، برنامه موشکی بالستیک ایران، و اقدامات بی ثبات ساز این کشور در منطقه ابراز کرده است شریکیم. ما معتقدیم حفظ محتوای برجام بهترین مبنایی است که روی آن می توانیم با ایران تعامل کنیم و به این نگرانی ها بپردازیم. ما به عنوان کشورهای متحد انتظار داریم که آمریکا از اتخاذ اقدامی که به منافع امنیتی اروپا لطمه می زند، خودداری کند. کشورهای E3 و اتحادیه اروپا خود را متعهد می دانند سخت تلاش کنند به منظور پایبند ماندن به تعهدات خود در برجام تا زمانی که ایران نیز به تعهدات خود پایبند است، لغو تحریم های ایران ادامه یابد.  همانطور که می دانید، آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا برای یازدهمین بار تایید کرده است که ایران همچنان به تعهدات خود پایبند بوده است. در نتیجه، ما از شما می خواهیم اطمینان خاطر بدهید که آمریکا به اقداماتی مبادرت نخواهد کرد که ممکن است به توانایی برای انجام دادن این کار در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل لطمه بزند. تحریم های ثانویه آمریکا در شکل کنونی خود ممکن است مانع از آن شود که اتحادیه اروپا لغو معنی دار تحریم های ایران را تداوم ببخشد. 

ما به عنوان متحدان نزدیک و بر اساس مذاکراتی که در چندین موقعیت داشته ایم، انتظار داریم که تاثیرات فراسرزمینی تحریم های ثانویه آمریکا روی نهادها و افراد اتحادیه اروپا اعمال نشود، و آمریکا بدین ترتیب به تصمیم سیاسی ما و حسن نیت بازیگران اقتصادی داخل سرزمین حقوقی اتحادیه اروپا احترام بگذارد. 

ما در حمایت از این، به طور خاص از شما درخواست می کنیم:

- شرکت های اتحادیه اروپا را که پس از روز اجرای برجام (16 ژانویه 2016) قراردادهای خود را شروع یا تکمیل کردند از تحریم های آمریکا معاف کنید.

- درباره حوزه هایی از تجارت که از تحریم های ثانویه آمریکا معاف هستند، مانند بخش دارویی، مراقبت بهداشتی، به صورت علنی اطمینان خاطر بدهید؛ و برای اجازه دادن به روابط اقتصادی در حوزه های کلیدی ، به ویژه در حوزه های انرژی، خودروسازی، هوانوردی غیرنظامی و زیرساخت ها معافیت ها را اعطا کنید. 

- برای حفظ کانال های بانکی و کانال های تامین مالی با ایران معافیت ها را اعطا کنید. این به ویژه شامل حفظ ارتباطات با بانک مرکزی ایران و نیز با دیگر بانک های ایرانی که مشمول تحریم های اتحادیه اروپا نیستند و حفظ ارتباط سامانه خدمات پیام رسانی مالی (سوئیفت) با این بانک ها می شود. 

- مطابق با زمان لازم برای کاهش فعالیت پروژه های مشمول تحریم شرکت هایی که ممکن است سرانجام بخواهند از ایران خارج شوند، دوره های قابل تمدید و سازگار برای کاهش فعالیت این شرکت ها در نظر بگیرید. 

- مجوز عمومی H را طولانی تر کنید ( تا شعبات خارجی شرکت های آمریکایی بتوانند به تجارت ادامه دهند). 

- بر معافیت حساب های بانکی سفارتخانه ها از تحریم ها تاکید کنید.

لطفا توجه کنید که این درخواست های اولیه درخواست های مقدماتی هستند و شامل درخواست هایی نمی شوند که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری به صورت مستقیم از شرکت های اروپایی دریافت خواهد کرد. مقامات ما آماده اند در این روند از آنها حمایت کنند. 

ما اطمینان داریم ، بر مبنای همکاری پایدار خود، قادر خواهیم بود علاج های سریع و موثر برای این نگرانی های فوری پیدا کنیم. در نتیجه، کشورهای E3 و اتحادیه اروپا از رویکرد سازنده به مسائل ذکر شده در بالا استقبال خواهد کرد. در ادامه، ما آماده ایم به همکاری با شما در موضوعات مورد نگرانی مشترک ادامه دهیم.

کد N1890728

وبگردی