آفتاب

واکنش تند پکن به اظهارات پمپئو

واکنش تند پکن به اظهارات پمپئو

چین اظهارات وزیر خارجه آمریکا که از پکن خواسته بود «شمار دقیق قربانیان تظاهرات میدان 'تیان ‌آنمن' پکن در ژوئن سال 1989 را اعلام کند» مداخله جویانه خواند

'هوا چون اینگ' امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن افزود: وزیر خارجه آمریکا صلاحیت چنین درخواستی از پکن را ندارد.

او این اظهارات پمپئو را 'خواست غرب برای دخالت در پیشرفت سیاسی چین' عنوان کرد که قابل قبول نیست.

در سال 1989 میلادی مجموعه تظاهراتی در اعتراض به ناپایداری اقتصادی، سرکوب های حزب کمونیست و فساد دولتی در میدان تیان‌آنمن شهر پکن پایتخت جمهوری خلق چین به رهبری دانشجویان روی داد.

این اعتراض ها از ۱۵ آوریل تا ۴ ژوئن همان سال با حضور بیش از صدهزار نفر ادامه داشت و نهایتاً با کشته شدن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان سرکوب شد.
منابع مختلف آمار کشته شدگان را از ۲۴۱ تا ۲٬۶۰۰ تن از دانشجویان اعلام کرده اند سال گذشته نیز سفارت انگلیس در چین با انتشار یک سند قدیمی از این اعتراض ها، این امار را بیش از 10 هزار تن اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه با اشاره به کاهش تنش ها در شبه جزیره کره اظهار امیدواری کرد دو کره گفت و گوها را تقویت و روابط را بهبود ببخشند.

او گفت: امیدواریم کره شمالی و آمریکا نیز همسو عمل کرده و نسبت به یکدیگر صداقت داشته و دیدار سران دو کشور را پیش ببرند.
گزارش های اخیر حاکی است دیدار مقامات کره شمالی با کره جنوبی و آمریکا بدون موانع چندانی برگزار شده است که در آن، دو کره درباره برنامه اجرایی بیانیه پانمونجوم، ایجاد اداره مشترک ارتباطات و برگزاری گفت و گوهای نظامی، ورزشی و بهداشتی به توافقات زیادی رسیدند.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره دیدار اخیر 'کیم یونگ چول' معاون رییس کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی از آمریکا و تایید برگزاری به موقع دیدار سران کره شمالی و آمریکا توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز گفت: این گامی مهم در مسیر صحیح حل مساله شبه جزیره کره بوده و چین نسبت به آن خرسند است.

رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است 22 خرداد در سنگاپور یکدیگر را ملاقات کنند.

5252

کد N1890080

وبگردی