آفتاب

انتخابات پارلمانی اسلوونی امروز برگزار می‌شود

انتخابات پارلمانی اسلوونی امروز برگزار می‌شود

شهروندان اسلوونی امروز - یکشنبه- برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم اسلوونی امروز در انتخابات پارلمانی شرکت خواهند کرد. این در حالی است که انتظار می‌رود حزب ضدمهاجرت بیشتر رای‌ها را به خود اختصاص خواهد داد، اما آرایش در حدی نخواهد بود که بتواند به‌طور مستقل تشکیل دولت بدهد. 

این انتخابات چند هفته زودتر از زمان معمول رای‌گیری چهارساله برگزار می‌شود، چراکه «میرو سرار» نخست‌وزیر پیشین کشور در پی ابطال نتیجه یک همه‌پرسی دولتی از سمت خود استعفا داد.

دادگاه قانون اساسی اسلوونی نتایج یک همه‌پرسی را که برای تصمیم‌گیری درخصوص یک پروژه بزرگ زیر‌ساختی باهدف ساخت خط جدید راه آهن برگزار شده بود، غیرقانونی اعلام کرد.

حزب دموکرات و راست‌گرای «یانز یانسا» نخست‌وزیر اسلوونی، بیشترین بخت را در انتخابات پیش رو دارد و حزب «ماریان سارک» طنزپرداز پیشین، و چند گروه میانه‌رو از ائتلاف حاکم آن را دنبال می‌کنند.

اما تحلیل‌گران معتقدند که بسیاری از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجدین شرایط این کشور هنوز درباره رای خود مطمئن نیستند. 

بسیاری محبوبیت رو به رشد یانسا را در اسلوونی میانه‌رو بازتابی از موج رشد پوپولیسم در اروپای مرکزی و شرقی و واکنشی به موج پناهجویان خاورمیانه و آفریقا به اروپا می‌دانند.

یانسا خود را با «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر آتش‌افروز مجارستان، متحد می‌داند که مرز کشورش را برای جلوگیری از ورود پناهجویان سیم خاردار کشید.

آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است حزب یانسا ۲۵ درصد از آرا را به خود اختصاص خواهد داد. سارک و حزب سوسیال دموکرات هر یک حدود ۱۲ درصد از آرا را به خود اختصاص خواهند داد، حال آن‌که حزب مدرن میانه سرار کمتر از ۱۰ درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد. 

این احتمال وجود دارد که یانسا نتواند قدرت قدرت را در دست گیرد و باقی گروه‌ها با تشکیل دولت ائتلافی او را کنار بزنند. 

 

کد N1889591

وبگردی