آفتاب

اعلام آمادگی میانمار برای پذیرش پناهجویان روهینگیا

اعلام آمادگی میانمار برای پذیرش پناهجویان روهینگیا

مشاور امنیت ملی میانمار گفت که می‌توان احتمال جنایت علیه بشریت را در درگیری‌های این کشور در نظر گرفت، اما باید در این‌باره مدارک مستدلی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «تائونگ تان» مشاور امنیت ملی میانمار، امروز –شنبه- گفت که کشورش حاضر است تمام ۷۰۰ هزار پناهجوی مسلمان روهینگیا را که به بنگلادش گریخته‌اند، در صورت بازگشت داوطلبانه آن‌ها، پذیرا باشد.

تائونگ تان در نشست امنیتی سنگاپور، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره این‌که آیا وضعیت استان راخین در میانمار می‌تواند به استفاده از «اصل مسئولیت حمایت» سازمان ملل بینجامد، گفت که کشورش آماده پذیرش روهینگیاها است.

براساس این اصل که در سال ۲۰۰۵ در سازمان ملل تصویب شد، حکومت نه یک امتیاز، بلکه یک «مسئولیت» است که رهبران نسبت به آحاد مردم باید دارا باشند. بر این اساس یک حکومت نباید علیه مردم خودش به جنگ و کشتار دست بزند و این ستم را با «حق حاکمیت» و اصولی چون «عدم دخالت» و «برابری دولتها» توجیه کند. اگر حکومتی از زیر بار این مسولیت شانه خالی کند و علیه مردم خودش به داغ و درفش متوسل شود و جنگ و کشتار دست جمعی راه بیندازد، جامعه بین‌الملل حق دخالت در آن کشور را دارد.

مشاور امنیت ملی میانمار در ادامه گفت: «اگر ۷۰۰ هزار پناهجوی روهینگیا را داوطلبانه به میانمار بفرستید، ما حاضر به پذیرش آن‌ها هستیم. آیا می‌شود به این کار گفت پاک‌سازی قومی؟»

وی ادامه داد: «هیچ جنگی در کار نیست، پس هیچ جنایت جنگی هم اتفاق نیفتاده است. می‌توان احتمال جنایت علیه بشریت را در نظر گرفت، اما باید در این‌باره مدارک مستدلی ارائه کرد. این اتهام‌های سنگین را باید اثبات کرد و نباید به‌راحتی راجع به آن به گمانه‌زنی پرداخت.»

خروج مسلمانان روهینگیا از میانمار پس از سرکوب ارتش در بخش شمال غربی استان راخین در تاریخ ۲۵ آگوست سال گذشته میلادی صورت گرفت. پناهجویان روهینگیا از قتل، سوزاندن، غارت و تجاوز نیروهای ارتش خبر دادند.

میانمار مدعی است که نیروهایش درگیر مبارزه قانونی و مشروع با اقلیت روهینگیا که آنها را «تروریست» می‌خواند، هستند.

 

 

کد N1889035

وبگردی