آفتاب

طرح پاکستان برای «بازنگری» در پروژه خط لوله صلح

طرح پاکستان برای «بازنگری» در پروژه خط لوله صلح

یک مقام آگاه از بازنگری دولت پاکستان در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان برای اجرایی شدن این پروژه که سالهاست به تاخیر افتاده خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از «آسوشیتدپرس»، یک مقام آگاه از بازنگری دولت پاکستان در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان برای اجرایی شدن این پروژه که سالهاست به تاخیر افتاده، خبر داد.

بر اساس این گزارش، بخش نفت و منابع طبیعی پاکستان طرح بازنگری در اجرای پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان را با شرکای ایرانی‌اش در دستور کار دارد. قرار است با توجه به تحریم‌های بین المللی همه مسائل باقیمانده نهایی شود. 

این منبع آگاه گفت: در سال مالی آتی، این بخش اجرای پروژه خط لوله آی پی را با مشورت شرکای ایرانی بازنگری کرده و با آنها درباره نهایی شدن همه مسائل باقیمانده از جمله اصلاح توافق فروش گاز برای آماده سازی چارچوب بازنگری شده اجرای قرارداد و تکمیل پروژه گفت و گو خواهیم کرد.

آنها گفته‌اند که بخش پترولیوم قرار است برای اصلاح قرارداد فروش گاز با ایران برای اجرای پروژه به تاخیر افتاده خط لوله با ایران مذاکره کند.

به گزارش ایلنا، خط لوله انقال گاز ایران به پاکستان موسوم به خط لوله آی‌پی، خط لوله‌ای است که گاز میادین پارس جنوبی را به پاکستان و پس از آن به هند می‌رساند. توافق بر سر این خط لوله ابتدا در سال ۲۰۰۸ میان این ۳ کشور امضا شد. در قرارداد میان تهران و اسلام‌آباد بندی آورده شده بود که اگر هر یک از طرفین به هر دلیلی تا ضرب‌الاجل تعیین شده احداث خط لوله در خاک خود را کامل نکنند باید روزانه ۳ میلیون دلار جریمه بپردازند. دیگر با نزدیک شدن به دسامبر ۲۰۱۷، اسلام‌آباد تمرکز خود را بر متقاعد کردن ایران برای عدم پرداخت این جریمه گذاشته بود و در فوریه ۲۰۱۴ رسما به ایران اعلام کرد که نمی‌تواند پروژه انتقال گاز را به علت تهدیدهای آمریکا به تحریم این کشور، پیش برد.

کد N1888843

وبگردی