آفتاب
افشین زمانی در گفتگو با مهر:

استندآپ کمدینی که بازیگر شد/ هنرپیشه نقش دوم از خاطراتش می‌گوید

استندآپ کمدینی که بازیگر شد/ هنرپیشه نقش دوم از خاطراتش می‌گوید

کارگردان نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» با اشاره به رویکردی که این متن نمایشی داشته است درباره حضور یک استندآپ کمدین در نمایش سخن گفت.

افشین زمانی کارگردان نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است در این باره به خبرنگار مهر گفت: «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» نوشته بهرام بیضایی است که از ۲۴ اردیبهشت ماه اجرای خود را در تماشاخانه ناظرزاده کرمانی ایرانشهر آغاز کرده است و خوشبختانه تا امروز نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و بازخوردهای خوبی دریافت کرده ایم.

وی درباره تغییرات نمایش نسبت به اجرای قبلی که در سال ۹۴ در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته بود، عنوان کرد: نسبت به اجرای قبلی تغییری در گروه بازیگران داشته ایم و از هنرمندان حرفه ای‌تری برای حضور در نمایش دعوت شده است. کلا فضای اجرایی نمایش تغییراتی کرده و حرفه ای تر از اجرای قبلی شده است البته اجرای قبلی نیز در جشنواره تئاتر فجر موفق بود و جوایزی نظیر تندیس بهترین کارگردانی و جایزه نمایش برگزیده جشنواره را از آن خود کرد و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر مرد نیز بود اما به هرحال در اجرای جدید شرایط همکاری مجدد با گروه قبلی میسر نشد.

زمانی درباره ویژگی های نمایش و رویکردی که به متن داشته است، بیان کرد: نمایشنامه بهرام بیضایی کلا بر مبنای نمایش های ایرانی مثل تعزیه و همچنین ساختار اپیک نوشته شده است و علاقه من نیز به دلیل اینکه سال ها شاگرد حمید سمندریان بودم به ساختار اپیک و فاصله گذاری زیاد است و این مساله یکی از دلایلی بود که نمایشنامه «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» را برای اجرا انتخاب کردم. وقتی متنی از هنرمندی مثل بهرام بیضایی کار می کنید، نمی توانید ویژگی های متن را نادیده بگیرید یا ذهنیت خودتان را به کار تزریق کنید چون نمایشنامه های وی بسیار کامل نوشته شده اند. تلاش من در اجرای این اثر نمایشی این بود که به متن وفادار باشم و تحلیلی را که از نمایشنامه دریافت کرده ام، انتقال دهم.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: این اثر نمایشی نابودی قشر ضعیف جامعه و متوسط رو به پایین را در دگرگونی بزرگی که در جامعه اتفاق افتاد به تصویر می کشد که من نیز در اجرا تلاش کردم این مفهوم را به درستی به تصویر بکشم.

زمانی در پایان درباره حضور یک استندآپ کمدین در جمع بازیگران نمایش توضیح داد: بازی محمد معتضدی در این نمایش هیچ ارتباطی به استندآپ کمدی هایی که در «خندوانه» اجرا می کرد، ندارد. او بازیگر بسیار مستعدی است. ویدا جوان نیز بازیگر سختکوشی است و برای رسیدن به نقش زحمت زیادی کشید. در نهایت از حضور همه بازیگران نمایش رضایت کامل دارم و این نمایش را موفق تر از اجرای قبلی می دانم.

محمد معتضدی، ویدا جوان، محمدرضا خادمی، ‌مونا کرمی، جوانه دلشاد، ‌سهیل محزون، مهلا مرادخانی، علی لبیبیان، وحید کلیایی، نریمان عابدی، کاوه دوستی، احمد حامدی، حسین صفا، سبا امیری، سیدعلی موسوی، حمیدرضا خلیلی، مهسا طهوری، فرناز خوش نیت، آرش تخیری، افشین زمانی، مونا کرمی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۱ خردادماه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

کد N1888748

وبگردی