آفتاب

زمان تصاویر منتشر شده از بن‌سلمان مشخص نیست/ تعارض غیبت ولیعهد با حضور پررنگ او در صحنه‌های جهانی

زمان تصاویر منتشر شده از بن‌سلمان مشخص نیست/ تعارض غیبت ولیعهد با حضور پررنگ او در صحنه‌های جهانی

شاید دلیل عدم حضور ولیعهد سعودی در ملاء عام، تلاش او برای کمتر دیده شدن باشد. اگر او بیش از حد دیده شود، هر گونه عقب‌نشینی از سوی او به شدت به چشم خواهد آمد. در نتیجه خروج از زیر نور افکن‌ها به مراتب از سایر شایعات مرموز، منطقی‌تر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، اخبار منتشر شده درباره احتمال کشته شدن محمد بن سلمان که چندی است در رسانه‌های ایران و جهان عرب دست به دست می‌شود، مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت. 

روزنامه «واشنگتن تایمز» در گزارشی با اشاره به این اخبار نوشت: گفته می شود «محمد بن سلمان» ولیعهد ۳۲ ساله عربستان که تحت سنگین‌ترین حفاظت‌های امنیتی در جهان است، کشته شده است. 

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: این گزارش‌ها تنها از سوی منابع نزدیک به ایران منتشر شده بود، یعنی اصلی‌ترین دشمن عربستان سعودی. 

«واشنگتن تایمز» در ادامه این گزارش مدعی شد: «مقام‌های آمریکایی و تحلیل‌گران، روز سه‌شنبه نسبت به این خبر که در رسانه‌های عربی در حال گردش است، هشدار داده و معتقدند محتوای این پیام به احتمال زیاد بخشی از کمپین پروپاگاندای ایران برای بی‌ثبات کردن ریاض است».

این رسانه آمریکایی به انتشار برخی خبرها در رسانه های عربی اشاره کرد و ادامه داد: در چندین رسانه عربی تردیدهایی درباره اختفای محمد بن سلمان بعد از حادثه تیر اندازی در قصر پادشاهی در ریاض دست به دست می شود. برخی از این تئوری‌ها می گوید حادثه تیر اندازی ۱۲ آوریل در واقع تلاشی برای سرنگونی ملک سلمان و در واقع تلاش برای کودتا بوده است. 

یکی از مقام‌های دولت آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «واشنگتن تایمز» مدعی شد: «بسیاری از خبرهای عربی که به این شایعات دامن می‌زنند، احتمالا توسط منابع ایرانی ترویج شده است».

این مقام وزارت‌خارجه آمریکا مدعی شده: «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا خودش اخیرا با محمد بن سلمان تماس داشته است.

دیپلمات‌های سابق آمریکا در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی گفته‌اند که «شاید محمد بن سلمان به خواست خودش مخفی شده باشد». این نظریه به تئوری‌های توطئه خارق العاده‌ای که در منطقه بر اساس گزارش‌ها شکل می‌گیرد، دامن می‌زند.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: با همه این احوال محمد بن سلمان در یک ماه گذشته دیده نشده است. 

این رسانه با بیان اینکه در ماه گذشته میلادی محمد بن سلمان در انظار عمومی ظاهر نشده است، نوشت: با این وجود به تصاویری از ولیعهد در دفتر خصوصی‌اش استناد می‌شود. این تصویر در ۱۸ ماه می در همه رسانه‌های عربی باز نشر می‌شد. تلویزیون دولتی عربستان یعنی العربیه نیز به دیداری بین «محمد بن زاید» شاهزاده امارات، «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین و «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر با محمد بن سلمان اشاره کرد.  در تصویری که العربیه منتشر کرده بود، این چهار مرد در حالی که به جای دستار سنتی عربی کلاه بیس بال به سر داشتند، می‌خندیدند و خوشحال بودند. اما این تصویر هیچ اشاره‌ای به مکان و زمان عکس‌برداری نداشت. 

بر اساس این گزارش، چهارشنبه گذشته، خانواده سلطنتی عربستان بار دیگر به اختفای یک ماهه ولیعهد از انظار عمومی اشاره کردند وتصویری از او در نشست کابینه در جده منتشر کردند. 

«واشنگتن تایمز» در سایه قرار گرفتن ولیعهد عربستان را با حضور پرر نگ او در صحنه‌های جهانی در تعارض خوانده و نوشت: او اوایل سال جاری میلادی سفری به آمریکا داشت که خبر این سفر در همه شهرها از جمله واشنگتن، نیویورک، سیلیکون ولی و هوستون رسانه‌ای شد. او در این سفر با رسانه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.

این رسانه به نقل از سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا نوشت: غیاب ناگهانی محمد بن سلمان از زیر نورافکن‌ها زمینه را برای ایجاد شایعات در محافل محافظه‌کار خاورمیانه فراهم کرده است. 

سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا و افسر بازنشسته نیروی هوایی این کشور در این باره گفته است: تنش‌ها بین عربستان و ایران تشدید شده است. تعجبی نیست که شایعات زیادی ایجاد شود. شاید دلیل عدم حضور محمد بن سلمان تلاش او برای کمتر دیده شدن باشد. اگر او بیش از حد دیده شود، هر گونه عقب‌نشینی از سوی وی به شدت به چشم خواهد آمد. در نتیجه خروج از زیر نور افکن‌ها به مراتب از سایر شایعات مرموز، منطقی‌تر خواهد بود.

کد N1887578

وبگردی