آفتاب

ابداع الیاف هوشمند تغییر‌رنگ‌دهنده ویژه پانسمان‌های فشاری

ابداع الیاف هوشمند تغییر‌رنگ‌دهنده ویژه پانسمان‌های فشاری

همشهری آنلاین: جراحت‌هایی مانند زخم‌های وریدی پا نیازمند پانسمان فشاری هستند تا جریان خون تحریک شده و حفظ شود، با این‌همه یکی از نکات پانسمان فشاری این است که که فشار به اندازه کافی به جراحت وارد شود.

براساس گزارش نيواطلس، از اين رو محققان MIT براي اطمينان از پانسمان درست چنين زخم‌هايي الياف مخصوص باند پانسمان را طراحي و توليد كرده‌اند كه متناسب با شدت فشار تغيير رنگ مي‌دهد.

اين الياف فوتوني ارتجاعي حساس به فشار را مي‌توان در تار و پود باد‌هاي معمولي نيز مورد استفاده قرار داد. هر رشته از اين الياف تقريبا 10 برابر شعاع تار موي انسان را دارند و از لايه هاي فوق‌باريك لاستيكي و تارهاي ارتجاع‌پذيري به عنوان هسته درون لايه‌هاي لاستيكي ايجاد شده‌اند.

سطح اتصال ميان هرلايه نور محيطي كه به آن تابيده مي‌شود را بازتاب مي‌دهند و متناسب با ميزان ضخامت الياف،‌ كه تعيين كننده ميزان كشيده شدن باند نيز هست، نور بازتابانده شده به رنگ‌هاي مختلفي ديده مي‌شوند، پديده‌اي كه به تداخل نوري شهرت دارد.

مصرف‌كنندگان باند‌هاي حاوي اين الياف نموداري رنگي در اختيار خواهند داشت تا بتوانند رنگي كه در باند مشاهده مي‌كنند را به شدت فشار وارد شده در پانسمان ارتباط دهند.

به گفته محققان آزمايش‌ها نشان داده استفاده از اين نوع باند نسبت به باند هاي معمول ويژه پانسمان فشاري بسيار ساده‌تر است اما درحال حاضر توليد اين الياف فرايندي پرهزينه‌ و پرزحمت است. در صورت توليد انبوه،‌ از اين الياف مي‌توان در زمينه‌هاي ديگري به جز پزشكي استفاده كرد، براي مثال مي‌توان از آن در لباس‌هاي ورزشي با قابليت تشخيص فشار عضلاني استفاده كرد يا آن را به عنوان فشارسنج در ماشين‌آلات به كار گرفت.

کد N1887552

وبگردی