آفتاب

توتال ۵۰ روز وقت دارد مجوز آمریکا را بگیرد/ کمتر از یک سوم نفت ایران به اروپا می‌‌‌رود

توتال ۵۰ روز وقت دارد مجوز آمریکا را بگیرد/ کمتر از یک سوم نفت ایران به اروپا می‌‌‌رود

وزیر نقت درخصوص جایگزینی شرکت‌های چینی به جای توتال در ایران تاکید کرد: توتال فرایند خروجش را از ایران به ما اعلام کرده است. ۶۰ روز وقت دارد که ده روز آن گذشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات صورت گرفته برای فروش نفت خام گفت: اگر بخواهیم اقداماتی را که در دست اجرا داریم بگویم، ترامپ می‌‌‌فهمد و علیه آنها قطعا کارهای انجام می‌‌‌دهد. 

وی با بیان اینکه کارهایی که در ارتباط با فروش نفت خام انجام داده و خواهیم داد را نمی‌‌‌گویم چون رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده قطعا کارهای انجام خواهد، اظهار داشت: تمام تلاش‌مان این بوده است تا جایی که ممکن است مشکل را برطرف کنیم. اطمینان داشته باشید در این راستا کارهایی انجام شده و ادامه نیز خواهد داشت.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه کمتر از یک سوم نفت ما به اروپا می‌‌‌رود اما همین مقدار هم مهم است زیرا بقیه هم از آنها الهام می‌گیرند، تصریح کرد: مسئله توافق اروپایی‌ها برای ما از لحاظ بیمه و کشتی‌رانی، دریافت پول و مشتریانی که نفت ما را بخرند، مهم است.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با خروج توتال از ایران چه شرکت‌‌‌های جایگزین آن می‌‌‌شود؟ آیا حضور شرکت‌‌‌های چینی صحت دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: از کجا می‌گویید شرکت چینی قرار بوده جای توتال را بگیرد، اما قبول نکرده است؟ من نشنیده‌ام خبرگزاری‌ها چنین موضوعی را اعلام کنند.

وی ادامه داد: توتال فرایند خروجش را از ایران به ما اعلام کرده است. ۶۰ روز وقت دارد که ۱۰ روز آن گذشته است. اگر در این مدت بتواند از آمریکا مجوز بگیرد که احتمالش زیاد نیست، در  ایران می‌ماند اما اگر مجوز تهیه نشود، جایگزینش معرفی می‌‌‌شود که یک شرکت چینی است.

این عضو دولت تدبیر و امید درخصوص صحبت با کشورهای چین و هند برای فروش نفت ابراز داشت: با هر دو کشور برای انتقال و فروش نفت صحبت شده است که ادامه خواهد داشت. از لحاظ انتقال وجه مشکلاتی داریم و برطرف کردن این مشکل کاری است که باید از سوی مذاکره با اروپایی‌ها برطرف کنیم.

زنگنه درباره سفر وزیر امور خارجه به هند و مذاکرات صورت گرفته در این سفر بیان کرد: سفر آقای وزیر به اروپا مقدماتی بود و چنین سفرهایی ادامه‌‌دار است. 

وی افزود: آقای عراقچی هم این موضوع را عنوان کرده‌اند که باید در ریز مسائل با اروپایی‌ها به توافق رسید. کارها در حال انجام است تا ما بتوانیم به توافقات مورد نظر دست یابیم.

وزیر نفت درخصوص حضور در روز جهانی قدس یادآور شد: روز قدس از اهمیت زیادی برخوردار است. امسال بیش از این که بخواهیم مسئله روز قدس را بگوییم به نظر من حضور در راه‌پیمایی روز قدس یک انتقاد به تصمیم‌های یکجانبه و غیر منطقی امریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی خواهد بود. 

کد N1887448

وبگردی