آفتاب
مدرسه دکتر معین تعطیل می شود؟

یک نماینده: بجای سرک کشیدن در زندگی مردم، جلوی آزار کودکان در مدارس را بگیرید!

یک نماینده: بجای سرک کشیدن در زندگی مردم، جلوی آزار کودکان در مدارس را بگیرید!

فاطمه سعیدی نماینده تهران می گوید: به‌جاي پرسيدن سؤالات شخصي و سرک‌کشيدن به زندگي مردم توسط حراست، برويد ببينيد چگونه يک بيمار رواني در مدرسه ۱۶ دانش‌آموز را مورد آزار جنسي قرار مي‌دهد؟ چندبار بايد خبر آزار و تعرض و کتک‌خوردن بچه‌هايمان را بشنويم تا تصميم بگيريم يک فکر اساسي بکنيم؟

فاطمه سعيدي، عضو کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با «شرق»، ضمن ابراز تأسف از حادثه پيش‌آمده مي‌گويد: «گذشتن از فيلترهاي آموزش‌وپرورش براي ورود به مدارس کار آساني نيست، اما مسئله اصلي اين است که گزينش آموزش‌وپرورش شامل تست‌هاي دقيق و بسيار مهم رواني نمي‌شود. به‌جاي پرسيدن سؤالات شخصي و سرک‌کشيدن به زندگي مردم توسط حراست، برويد ببينيد چگونه يک بيمار رواني در مدرسه ۱۶ دانش‌آموز را مورد آزار جنسي قرار مي‌دهد؟ چندبار بايد خبر آزار و تعرض و کتک‌خوردن بچه‌هايمان را بشنويم تا تصميم بگيريم يک فکر اساسي بکنيم؟ مردم از ما سؤال مي‌پرسند چرا چنين موجودات بيماري بايد بتوانند وارد مدرسه شده و با بچه‌هايشان در ارتباط باشند؟ وزارت آموزش‌وپرورش چقدر روي سلامت رواني کساني که گزينش مي‌شوند حساس است؟» 
وي افزود: «اينکه معلم پاسخ سؤالات بعضا نامربوط گزينش را بداند مهم‌تر است يا اينکه پيش از ورود به مدرسه يک تست سلامت روان دقيق و کامل بدهد؟ اگر مدرسه جاي امني براي بچه‌ها نباشد پس کجا امن است؟ هربار تعرضي به يکي از کودکان اين کشور مي‌شود همه حساس مي‌شوند، تذکر مي‌دهند و خواستار مجازات براي عاملان مي‌شوند. قاتل ستايش را اعدام کرديم. آيا باعث شد که ديگر اين فجايع تکرار نشود؟ چندبار قرار است اين نوع اتفاق‌ها رخ دهد تا ما متوجه لزوم آموزش صحيح مراقبت و پيشگيري در مورد مسائل جنسي به کودکان و نوجوانان شويم؟» سعيدي با اشاره به لزوم آموزش مسائل و حريم شخصي به دانش‌آموزان تأکيد کرد: «بچه ما هنوز نمي‌داند تجاوز چيست و کاري که چنين فرد شيطان‌صفتي با او مي‌کند چيست. در همين ماجرا گفته مي‌شود يکي از کساني که مورد تعرض جنسي و آزار و اذيت قرار گرفته دچار افسردگي شده و والدين او به روان‌شناس مراجعه کرده‌اند. در خلال جلسات روان‌کاوي دکتر متوجه رخ‌دادن چنين فاجعه‌اي شده است. پس کي قرار است بفهميم بايد درباره اين مسائل به بچه‌هايمان آموزش درست بدهيم تا بتوانند در مقابل چنين افراد مريض و شيطان‌صفتي از خودشان دفاع کنند؟ آقايان و خانم‌ها، ما در مقابل چنين حوادثي مسئوليم. آيندگان ما از ما سؤال مي‌پرسند، خداوند ما را مورد بازخواست قرار مي‌دهد که شما که در صندلي وکلاي ملت نشسته بوديد آن روز چه کرديد؟ چند فاجعه ديگر از اين دست بايد رخ بدهد تا يک قانون شفاف و درست براي مبارزه با کودک‌آزاري در مجلس تصويب شود؟»
همچنين کميسيون آموزش خواستار انحلال این مدرسه غيردولتي و برخورد با عوامل خاطي شد.
ميرزاده، سخنگوي کميسيون‌ آموزش و تحقيقات مجلس، با اشاره به بررسي موضوع تعرض به گروهي از دانش‌آموزان پسر در دبيرستان غيردولتي غرب تهران در جلسه امروز، گفت: جلسه امروز کميسيون آموزش مجلس، با حضور معاونان وزارت آموزش‌وپرورش و مسئولان حراست برگزار شد که اعضاي کميسيون، موضوع فيلم پخش‌شده درباره تعرض به گروهي از دانش‌آموزان در يکي از مدارس غيردولتي را بررسي کردند. بعد از بررسي‌ها، اعضاي کميسيون، انحلال اين مدرسه غيردولتي و برخورد با عوامل خاطي از سوي دستگاه قضائي شدند، البته اعلام شد که فرد خاطي دستگير شده است. همچنين پروانه مافي، ديگر نماينده مجلس، تأکيد کرد: ما براي اين موضوع قاطعانه پيگير طرح سؤال از وزير هستيم، وزير بايد در اين خصوص پاسخ‌گو باشد. هنوز ابعاد ماجراي پيش‌آمده مشخص نيست، اما چند نکته را نبايد فراموش کرد؛ این هشداري است براي تسريع در رسيدگي به لايحه حمايت از حقوق کودکان که سال‌هاست در مجلس خاک مي‌خورد و نمايندگان به بهانه داشتن کارهاي مهم‌تر، از بررسي آن سر باز مي‌زنند، از طرفي لزوم آموزش مسائل جنسي به دانش‌آموزان براي آنکه خطرات اطراف خود را بشناسند احساس مي‌شود. از طرفي باز هم مثل بقيه پرونده‌هايي که رسانه‌اي شدند، حقوق متهم فراموش شد و همچنين رسانه‌ها فراموش کردند سوژه، دانش‌آموزان هستند. آنها تصويري از اتفاق پيش‌آمده در این مدرسه طراحي کرده‌اند که مي‌تواند در صورت اثبات‌نشدن، صدمات جبران‌ناپذيري به آنها بزند، اما باز هم نتيجه کار مشخص است؛ نه اجازه آموزش مسائل جنسي و حفاظت فيزيکي به دانش‌آموزان داده مي‌شود، نه لايحه حمايت از حقوق کودکان به جايي مي‌رسد، نه در پرونده‌هاي بعدي جانب انصاف و کار حرفه‌اي رعايت مي‌شود، چون همه کارهاي مهم‌تري براي انجام دارند. از همه مهم‌تر، رسيدگي به خواسته‌هاي خانواده مستأصل اين دانش‌آموزان است. آنها در يک کانال کوچک در واتس‌اپ با نام کمپين حمايت از فرزندانمان با هم حرف مي‌زنند و به هم قوت قلب مي‌دهند. وجود مسئولان آموزشي و قضائي کشور براي بهترشدن حالشان بهترين کمک به آنهاست. اين کوچک‌ترين خواسته‌اي است که مي‌شود برايشان برآورده کرد.

کد N1887140

وبگردی